Positiv tömkörning?

Tussilago

Trådstartare
Hur gör ni för att få tömkörningstillfällena positiva med en unghäst ni just har börjat tömköra? Känns som om tillfällena med min häst mest blir tjafs, och det blir så tråkigt. jag blir besviken o det känner väl hästen av. Så kom med råd och tips!

Sv: Positiv tömkörning?

Kör ute i naturen, om du inte redan gör det. Har kört hästar som bara tjafsat i paddock ,stegrat sig o lagt sig. Men ute har de gått som klockor!

Tömköra ute är jättebra. Det smartaste är att leda hästen bort och tömköra hem första gångerna.

I början tömkörde jag alltid superkorta stunder, allt för att han skulle tycka det var roligt och inte vara för trött i huvudet. (min är 1,5 år)

Försök variera turerna är väl mitt tips.

:)

Tack för era råd! Man kan alltså vara så "ful" att man bara tömkör på hemvägen? Lite smart!!

Ska idag testa o tömköra i skogen så får vi se. Vet ju att hästen inte gillar banan alls..

Tack för era råd! Man kan alltså vara så "ful" att man bara tömkör på hemvägen? Lite smart!!

Ska idag testa o tömköra i skogen så får vi se. Vet ju att hästen inte gillar banan alls..

Ja det kan du. Om du har problem med att häsyen stannar eller kastar sig runt eller så så ha med någon som leder eller går vid sidan om hästen.
alt. så kan du gå vid sidan om hästen med en hand om var sida av den som om du rider. Då har du mer kontakt med hästen. Jag gör alltid så när jag börjar tömköra och även senare om det är något jag vill rätta till. Hänger du inte med på hur jag menar så hojta till...

Tack för tipsen!
Testade ute i skogen igår, hopplöst då hon ser skogen som ett dukat smörgåsbord!!
Var på väg o ge upp helt igår.. Men det är väl bara kämpa vidare antar jag..
Känns som om allt sker på hennes villkor jämt. vill hon inte svänga så blir det tjafs, vill hon går det jättefint mm mm..

pisken har du med antar jag.

Sen tror jag det har med självförtroende att göra. Hästar bestämmer sig inte för att inte lyda, de har alltid en anledning till att inte lyda. Det kan vara självförtroende, flockbundenhet, rädsla, ledarskapstest, eller att inte uppgiften är lätt nog, okunskap hos häst eller förare.

Det kan ta en vecka att få en häst bort från stallplan eller att svänga höger, allt har sin tid, man måste bara lista ut hur du ska förmedla uppgiften tydligare och sen vara riktigt konsekvent!
Ta gärna hjälp av någon utifrån, det kan vara din brist som gör att hästen inte förstår, en annan kanske har ett annat kroppsspråk eller ny idé? Ett bra steg var ju att fråga här förståss :) även om det kanske lät lite negativt från min sida just i detta inlägget.

Du har så rätt så! Tror säkert ledarskapet brister en del. Jag ska ringa min tränare o boka in en tid, så får vi se vad vi kommer fram till. Sist sade att att jag måste träna på att få henne att koncentrera sig på mig och det jag vill, men Hur? Ska fråga det iaf, så får vi se om jag blir nåt klokare!

Och som sagt, glöm inte att ha pisken med dig, inte för att piska fram henne, men att ha som en förlängd arm och kunna visa henne, lägga på den för att få henne att flytta undan osv.

Sen är det ju så att övning ger färdighet, och glöm inte att det är en unghäst som inte kan. Det ÄR svårt i början, men träna vidare.

Glöm dock inte att hon aldrig kan bli bättre än vad du är, så jobba även med andra, mer utbildade hästar så du håller dina egna kunskaper färska så du kan förmedla dem på bästa sätt till din häst.

Kämpa vidare gumman, det BLIR bättre, jag lovar!

(och nu kan du nog ringa K-O, han verkar ju vilja ha saker att sysselsätta sig med, han får väl säga ifrån om det är för tidigt! Då får du helt sonika ringa ngn annan!)

Lycka till!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 600
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv