Portabel AC eller inte?

MissFideli

Trådstartare
Läst på flera ställen att vi kommer få lära oss leva med varmare somrar nu. Det är ju rätt jobbigt att ha varmt hemma och liksom inte komma undan. Så jag funderar på om man borde köpa en portabel AC. Nu är det ju för sent, men sen när de finns i lager igen. Eller när det är kallt och man rear ut dom 😎 Faktum är ju att de är rätt dyra och jag försöker bestämma mig för om det är värt pengarna.
Jag har läst att de är rätt dyra i drift, ni som har en och har haft ett tag, vad brukar ni få för ökning på elräkningen? Hur mycket kör ni per dag? Hur mycket kyler den, dvs hur fort?
Jag bor litet, 52 kvm och räknar med att kunna kyla hela. Alt bara sovrummet.

Jag hade under ett antal år en portabel AC av typen med separat utedel och platt slang mellan. Den varianten rekommenderar jag före de enklare som bara evakuerar varmluft genom luftslang - varmluft som förstås rätt fort ersätts inomhus med varm uteluft.
Den jag hade förbrukade nånstans runt 1 kW och hade rätt hög kyleffekt, men ärligt talat reflekterade jag inte över någon märkbar höjning av elförbrukningen. En sådan ac har man ju knappast påslagen när man inte är hemma. Min var litet för stor för att ha inne i sovrummet, dels eftersom den hade litet för hög kapacitet och dels lät litet för mycket. Men ibland hade jag den där ändå, då kylde den rummet från 28-29 grader till 20 på... tja, kanske tjugo minuter om jag minns rätt. Vi hade den oftast i en stor trapphall som förband kök (25 m2) med vardagsrum och matsal (45+20 m2) och även sovrummet (12 m2), och om man såg till att cirkulera luften smart så räckte kyleffekten som sådan bra.

Ett annat alternativ som jag själv funderar litet på i mitt nya hus, där ffa vardagsrum och kök blir förtvivlat varmt ibland, är en fast instalerad luft/luft värmepump av minsta modell. Då finns ju bonusfunktionen att det går att värma upp med den också... ;) Det blir snyggare och tystare, men mindre flexibelt. Vi satte in en enbart för kylning i ett av mina arbetsrum på jobbet härom året, ett rum med stora glaspartier i söderläge. Underbar...! Man får en liten pump från någon av de bästa tillverkarna för under 10 tkr exkl installation.

Bor i hyresrätt, annars hade luftvärmepump varit valet.
Ska titta på en sån du har. Kyler den så fort är ju drifttiden kort och det blir kanske inte lika dyrt som en som behöver längre tid på sig.
Jag har en uteplats som ligger under grannens balkong, skulle det funka för utedelen? Kan alltid bygga en låda om det skulle behövas.

Bor i hyresrätt, annars hade luftvärmepump varit valet.
Ska titta på en sån du har. Kyler den så fort är ju drifttiden kort och det blir kanske inte lika dyrt som en som behöver längre tid på sig.
Jag har en uteplats som ligger under grannens balkong, skulle det funka för utedelen? Kan alltid bygga en låda om det skulle behövas.
Utedelen låter ju litet den också, den är ju i princip samma sak som utedelen till en vanlig luftvärmepump. Så det är nog svårt att säga om grannen skulle uppleva det störande. På maskinen jag hade var slangen 4-5 meter, vet inte om det finns längre så man kan placera utedelen mindre nära. Sen beror det väl på hur isolerat huset är, jag tror inte det räcker att kyla ner inför kvällen och sen stänga av utan man kan behöva ha kontinuerlig kylning under natten om det är riktigt varmt ute. Jag tror tyvärr också att för att det skall bli någon vettig ljuddämpning så behöver en inneslutning vara så omslutande att luftflödet genom maskinen riskerar att hämmas.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Några här läste kanske min tråd om att jag och barnen ska flytta så fort vi får lägenhet på närliggande orten. Jag har 7 år efter min...
2
Svar
27
· Visningar
3 496
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar