Porös avföring

Tättran

Trådstartare
Är det nån mer än jag som har häst med halvlös avföring? Han har varit så ett tag nu . Sen rinner det " skitsaft nästan hela tiden och sen fryser det. Det blir stora kokor som hänger bak.Så jag måste tvätta bort det hela tiden.
Han äter hösilage, och sen har jag börjat ge honom krafft groov. Har även beställt torrhö. Om det är silaget det beror på. Vad tror ni?

Sv: Porös avföring

Jag skulle ge torr hö, inget krafft och foderjäst plus ett halv paket vanlig bakjäst tills magen har fått tilllbaka sin microbalans...Se även till att vattnet är frächst...

Beror nog inte på att den äter snö, då skulle det bli så när den drack vatten också, snön smälter ju och blir vatten så fort den äts upp. Ni måste se över hur mkt grovfoder den får, erbjud lite halm om den äter över natten så får ni kanske ordning på det. Lite bakjäst kanske också hjälper. Och se till att den dricker ordenligt.

Är hästen lös i magen så det rinner kan man ju inte bara låta det vara, det är ett tecken på att den är sjuk. :(

Kan bero på hög proteinhalt i ensilaget, är det dessutom lite fruset och hästen äter mycket kan det bli så.

Har en Ardenner med exakt samma problem, det är ett helsike nu under vintern då man får tvätta svansen varje kväll i varmt vatten för att det hänger fastfrusna bajjklumpar utmed hela svansen, men hon har varit så över ett år nu sen jag köpte henne, jag har provat de flesta medel på marknaden, vanlig jäst, foderjäst, micro balans, och pro eguo, torrt hö, ej ge havre,korn betfor m.m men hennes mage är "rutten" har även talat med veterinären som som tycker att om hon inte mår dålig, hängig, går ner i vikt m.m så tycker inte han att man ska göra en utredning då det är kostsamt när hon inte mår dåligt av det, bara att se till att hålla henne ren så hon inte får sår pga avföring som sitter i baken.. :(

har samma problem som du, och vet ej orsaken. 1pålle (2för bara 1månad sen)har blivit ng lös i magen, skitbollarna är "fasta" men åt det lösa hållet och kommer en del bajsvatten efteråt. Har fri tillgång på hösilage, 70% ts, inget krafftfoder.
foderjäst/proviva/bakjäst är prövat men det blir inte bättre.
Pratat med vet som tippar på att det har men snön att göra, att det finns nått i snön som oroar magen. Var visst en hel del hästar i mitt område som hade lite problem enligt vet.. sålänge det inte blev värre o börjar gå mot diaree hållet så var det bara att avakta.

Till alla var hästar är lite lösa i magen: har ni provat linfrö? Det har iaf jag haft goda erfarenheter av. :)

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 554
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar