Popups, internetlänkar och annat oönskat sk*t...

Skogstrollet

Trådstartare
För några veckor sedan gjorde jag det oförlåtliga och otroligt korkade misstaget att ladda ner ett gratisprogram från nätet... :mad: Nu är min dator helt kass. Lämnar jag den ifred i 20minuter så är det 15 nya popups över hela skärmen när jag kommer tillbaka. När jag slår på den på morgonen så har jag 10 nya internetlänkar till mkt tvivelaktiga sidor på skrivbordet. Den är skitseg, hänger sig stup i kvarten och funkar alltmänt dåligt.

Jag har haft två datorexperter som kollat igenom utan att hitta nåt skumt. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till... Hörde någonstans om att man genom att ladda ner nåt från nätet även kunde öppna ett "nyckelhål" eller liknande för spam/reklam/sk*t. Nån som känner till detta? HUR får jag bort det ur burken?? *desperat*

Gissa om jag lärt mig en läxa... :(
 
Det finns massa skit på nätet; spam, spionprogram, virus, trojaner etc. etc. Det bästa är förstås att vara försiktig så att man inte får det i sin dator. Ett väluppdaterat ativirusprogram och en brandvägg är ett måste! Annars kommer problemen bara tillabaka..

När man redan har fått problem med datorn kan man scanna igenom datorn med antivirusprogrammet och se om den hittar något. Ladda också ned Ad-aware från http://www.lavasoftusa.com Det programmet raderar spionprogram (som oftast är boven i dramat om det poppar upp popuprutor titt som tätt)
 
spybot använder jag, och det är otroligt vad det lägger sig för konstigheter i datorn..
Speciellt om man använder explorer....
Lasta hem Mozilla eller Opera och prova hur du funkar med dem. Det är ju bara en vanesak... Men det funkar inte för alla.
Sedan jag bytte till Mozilla har jag inte varit besvärad av popups. Snabbare går det (för mig) med.
Det kan vara smart att gå igenom datorn med tex adaware, som nämndes.
Men som sagt, sedan jag lämnade Explorer, har jag inte den installerad.

Lycka till!
 
Efter du har rensat datorn från spyware, så föreslår jkag att du skaffar ett program liknande "freesurfer" som jag har. Det är en enkel liten prrogramvara som tar bort popupfönster. Du kan själv ställa in hur "hårt" du vill attden ska ta. Oumbärligt.
 
Nu har jag laddat ner ad-aware och rensat... 102 suspekta objekt. *suck*
Men nu är iaf mycket av sk*ten borta, så TACK för tipset! :bow:

Jag har forfarande lite besvär av att explorern öppnar sig och visar nån skum sida (alltid samma) precis när som helst, men det är överkomligt. Ska fortsätta luska vad det kan bero på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp