Men jag ser inte att Ryssland längre är ett hot mot Sverige, även inkluderat att vi har Gotland.
Vladimir Putin blir pga utvecklingen efter hans invasion i Ukraina alltmer trängd på alla möjliga plan - militära, ekonomiska, politiska plan. Och därmed mer och mer oförutsägbar - som om han inte var det innan.
Ja, jag ser inte heller Ryssland som ett hot mot Sverige eller Gotland idag. Eller imorgon.
Men mitt perspektiv är här på dagsbasis eller veckobasis.
Vad som har hänt om en månad, ett halvår, fem år har vi ingen aning om.
Och vi bygger inte ett försvar baserat på en veckoplan. Det är typ tioårssikt det byggs på.
Som jag ser det idag är Putins aggression i Ukraina ett av flera steg Ryssland har tagit för att göra en Soviet Reunion.
Krim och Donbass är inte de första områdena som är ockuperade. Vi har Abchazien och Sydossetien i Georgien, Transnistrien i Moldavien, intervension i Kazakstan i januari i år - samt sedan 2020 ett oklart läge i Republiken Artsach (tidigare känt som Nagorno-Karabach).
Ryssland har varit expansivt sedan 2007-2008.
Och ingenting talar för att han sitter nöjd, oavsett hur det pågående kriget i Ukraina slutar.
Och mycket talar för att Estland, Lettland och Litauen ligger nära i pipen.
När Putin och Ryssland känner sig mogna för detta är idag ytterst oklart - tänker Putin slicka sin armés sår under några år? Eller tänker han använda de sanktioner som väst nu utsätter Ryssland för som en krigsförklaring, och slå tillbaka genom att t.ex ta lite land som han ändå tänkt att ta i framtiden?
Och den dag ett sådant försök kommer måste Gotland vara fullt av ryskt luftvärn, om en sådan militär specialoperation ska ha någon chans att bli lyckad för Ryssland.
Samma dag behöver också NATO kunna använda Gotland för att kunna försvara de tre baltiska staterna, enligt NATO's Article 5.
Båda meningarna ovan gäller samtidigt.
Och oavsett vad Sverige tycker, inte tycker, eller stoppar huvudet i sanden för att slippa se.
Berätta mer om hur du tittat in i Putins huvud, och förstått att
Ryssland längre är ett hot mot Sverige, även inkluderat att vi har Gotland, att Vladimir Vladimirovitj Putin sitter nöjd, så här långt.