sandrafors
Trådstartare
Sv: Populära ridsportsmärken
Kan ni inte lägga in några fina bilder på era favoriter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ofta så måste ju plånboken styra. Att man kan kompromissa lite med hållbarhet, design, och vad man egentligen vill ha. Köpa fullt funktionsdugligt men som håller lite lägre kvalitet och är billigare är väl inte ovanligt?
Det är DIN värdering, tänk på det. Det är DU som gör människan bakom märket till snobb eller "förlängare"!
Kanske kanske inte, ser jag mig omkring bland alla jag känner som har häst så har alla sjukt mkt onödig utrustning.
Skulle de bara köpa det som dem behöver så skulle dem alla gånger ha råd att köpa det dem verkligen vill ha istället för 10 uppsättningar av skräp.
Det är inte ovanligt att folk har t ex både 30 och 40 schabrak till 1 häst, det får dem ju liksom 10 svindyra märkesschabrak för.
Å ingen behöver fler än 10 schabrak till 1 häst.
Samma med träns, benlindor, benskydd osv osv osv.
Så i mina ögon handlar det mer om prioriteringar och hur man använder sina pengar än att de regelrätt inte har råd.
Lånar knappen. Jag är lite allergisk mot snobbism och märkeshysteri och väljer bara saker utifrån funktion och kvalitet. (För mig signalerar detta lite "penisförlängning" typ, eller motsvarigheten till det )
Det är en ganska vanlig uppfattning bland icke-hästfolk att folk som sysslar med hästar är snobbiga överklasstyper. För mig är det en rätt tråkig syn som jag gärna vill förändra. Andra gör som dom vill.
Täcken? Bucas och HW
Schabrak? equiline octagon, back on track och eskadron cotton ligger bäst.
Stigläder? Prestige, GG
Sadelpaddar? Mattes, acavallo
Träns? Har inte hittat det perfekta ännu. Hästen trivs på sitt micklem och jag gillar passformen, men är missnöjd med läderkvaliteten.
Det där går inte ihop för mig, för hur ofta ser icke hästfolk vad hästfolk klär sig i och vad som är märkesgrejer och inte?
Icke hästfolk ser ju inte skillnad på ett par marinblå hööksridbyxor eller ett par marinblå pikeur ridbyxor?
Eller reagerar dem på att en del försöker se hela, rena och fräscha ut?
Personligen föredrar jag helt, rent och fräscht före alla sunkiga hästar och ryttare.
Jag föredrar iof alltid helt rent och fräscht oavsett vad det gäller så jag är väl alltid en snobb?
Och hel och ren och fräsch kan man då verkligen vara utan att köpa svindyra schabrak. Jösses.
Men då ska jag förklara. Den märkes- och prylhets som skapas inom en viss kultur eller en viss sport gör att många eftersträvar att hålla en sådan standard, särskilt de som gärna visar upp sig, tävlar mm (Jag antar helt kallt att de som inte har andra ambitioner än skogsridning och tränar hemmavid inte känner ett intensivt behov av att köpa ett till Schockemölleschabrak). Det kräver en viss ekonomisk klass att kunna upprätthålla. Det blir ju så då att många av de som syns; visar upp sig där där oinvigda kommer i kontakt med hästsport; i media, tidningar mm, då uppvisar just denna sida, vilket spär på denna fördom ännu mer. Varför tror du att ridsport anses vara en lyxsport, som mest överklassmänniskor håller på med?
Men sen är det väl så att överklassmänniskor inte inser att de är överklassmänniskor. De gillar inte epitetet, men åtnjuter gärna privilegierna.
Jag diskuterar inte att det kostar att ha häst (fast de billigaste hästlösningarna är faktiskt inte mycket dyrare än de flesta andra "vanliga" sporter). Utan hur mycket skryt som ska till. Och varför. Jag tycker som du att det är bättre att köpa kvalitet än kvantitet, men det är inte alltid så att de dyrare märkena automatiskt är bättre: utan den funktion de fyller är - skryt. Skryt inför andra hästmänniskor, som skapar pryl och märkeshets. Alla ska försöka bräcka varann i hur dyrt man kan handla.
(Många gånger ser man folk i svindyra grejer som verkligen hade behövt lagt de pengarna på ridlektioner istället.) När utsidan blir viktigare än insidan, då går något vitalt i sporten förlorat. Men det är min alldeles egna subjektiva åsikt och du behöver inte hålla med.
(Och argumentet hel och ren och fräsch var det du som tog upp.)
Alltså, det kan ju inte vara så bra grejjer ni köper då ni måste köpa nytt hela tiden
Jag köper sällan nya hästsaker och de jag har kommer nog överleva mig.. Om de sköts.. Haha!
Alltså, det kan ju inte vara så bra grejjer ni köper då ni måste köpa nytt hela tiden
Jag köper sällan nya hästsaker och de jag har kommer nog överleva mig.. Om de sköts.. Haha!
Fast fortfarande så vet ju inte icke hästmänniskor vad som är märkesgrejer och inte å inte vet dem vad det kostar heller.
Så jag undrar fortfarande hur dem kan anse att det är en lyxsport för att de ser att proffsryttarna som syns i tidningen har märkesgrejer?
Anser icke hästfolk att man är en snobb för att man har hela rena och fräscha kläder/utrustning?
Eftersom de omöjligt kan veta vad det kostar utan att vara insatta.
Annars håller jag med dig, utsidan ska inte vara viktigare än insidan och många skull behöva lägga pengarna på träningar istället för onödig utrustning.
Men så är det ju tyvärr inom de flesta sporter.
Man ska ha rätt fotbollsskor, rätt cykel, rätt träningskläder osv osv...