Populära ridsportsmärken

Sv: Populära ridsportsmärken

Övriga ridkläder? - Pikeur gillar jag, men det blir en hel del hööks vad gäller
tröjor och mjuka islandsridbyxor, Passar ofta på när det är
rea. Tycker att för mig som drar strl 42-44 upptill så är
många märkesplagg väldigt trånga, XL är inte speciellt XL
om vi säger så.

Det här tycker jag är intressant! Jag har samma åsikt som du, märkesgrejerna lämnar sällan utrymme för former. Men jag upplever också det motsatta, att de billigare sakerna är megastora i små storlekar. Jag har tex fått en Parkas från Hööks i strl XS, till mig som är 175 lång är den egentligen för bred över axlarna och väldigt vid kring kroppen. Jag har lite känslan av att det är makens jacka jag fått på mig liksom. Samma med en fleecetröja därifrån, också XS, den kunde jag ha nästan hela min graviditet. DET är inte XS enligt mig!

Jag har nyss köpt ett par Pikeur ridbyxor, är såå nöjd :) Mina första riktiga "märkes", men ser mycket rea på dom, och ska ur sortimentet på vår hästshop. Anledningen att de säljer dåligt för att billigare märken kommit med mycket bra ridbyxor i fin kvalitet på senaste tiden.

Tror ni Pikeur är påväg neråt? Eller kommer det hålla iom etablerat märke?

Vill gärna veta mer om vad ni tycker är "dressyriga" märken och vilka som används mer på hoppsidan? :)

Alltså Pikeurs ridbyxor kommer aldrig gå out of style :p

Grejen med hopp/dressyr är att jag inte upplever det som särskilt uppdelat längre? Visst, fortfarande är det väl snäppet mer Pikeur än Animo på dressyrtävlingarna och få hoppar med Schumacherträns, men faktiskt så tycker jag att det är ganska lika! Jag tävlar båda grenarna och det enda som skiljer på min utrustning är sadlar och träns.

Lånar knappen. Jag är lite allergisk mot snobbism och märkeshysteri och väljer bara saker utifrån funktion och kvalitet. (För mig signalerar detta lite "penisförlängning" typ, eller motsvarigheten till det :D). För egen del har jag lagt en halv förmögenhet på täcken(HW) och sadel(FB) då detta är viktig utrustning som verkligen ska passa hästen men i övrigt är det mest begagnat och billigt. Det mesta är från Hööks.

Halvt knapplån, frågan var väl vilka märken man föredrar, inte rada upp vad man själv har? Är ju inte alltid samma.

Varför köpa något som inte är en favorit ? O_o

Känns som väldigt bortkastade pengar att köpa produkter som man inte föredrar?

Mina favoriter:

Schabrak? equiline octagon, back on track och eskadron cotton ligger bäst.

Benskydd? Eskadron

Sadel? Märket spelar mindre roll, bara den passar mig och hästen.

Sadelgjord? Eric le Tixerant

Träns? Har inte hittat det perfekta ännu. Hästen trivs på sitt micklem och jag gillar passformen, men är missnöjd med läderkvaliteten.

Kandar? Inte insatt.

Bett? Sprenger

Grimmor? Bucas

Täcken? Bucas och HW

Ridbyxor? Pikeur

Ridstövlar? Har bara provat mountain horse, relativt nöjd.

Ridhjälm? Lamicell

Tävlingskläder? Inte insatt.

Övriga ridkläder? Kingsland och Mountain Horse på västar och jackor.

Sadelpaddar? Mattes, acavallo

Stigbyglar? Sprenger

Stigläder? Prestige, GG

Eh va? Ett par benskydd från Börjes kan väl duga även om man hellre velat ha ett par Eskadron? Plånboken är ju begränsande för en del av oss iallafall... samt att vissa saker faktiskt duger bra i budgetvariant och att köpa dyrare mest är för ens egen skull, inte hästens.

Eh va? Ett par benskydd från Börjes kan väl duga även om man hellre velat ha ett par Eskadron? Plånboken är ju begränsande för en del av oss iallafall... samt att vissa saker faktiskt duger bra i budgetvariant och att köpa dyrare mest är för ens egen skull, inte hästens.

Nä jag håller inte med dig.
Skulle jag gå och köpa ett par budgetskydd från Börjes som jag inte vill ha skulle jag gå och vara konstant missnöjd över dem och till slut ändå köpa de skydd jag vill ha för att bli nöjd och det om något är ju en förlust affär istället för att köpa det man vill ha från början.

Jag köper vissa saker av budgetvariant, som tex förbrukningsvaror som vetflex och svampar osv.

Men annars är jag uppfostrad att inte köpa onödiga saker utan bara det man behöver och verkligen vill ha av bra kvalité för att inte behöva köpa så himla ofta.
Det är dessutom billigare i längden.

Schabrak? Eskadron, Eurostar. Två klassiker jag gillar. Snygga och hållbara.
Benskydd? Eskadron gillar jag just nu.
Sadel? Jag är lite såld på Equipe Oracle. Grymt skön för mig och snygg. Bra kvalitet! Annars tycker jag om min Amerigo Cc.
Sadelgjord? Tixerand! Finns ingen annan för mig!
Träns? Jag gillar OS och Passiers rundsydda.
Kandar? Samma som m tränsen..
Bett? Sprengers Dynamic RS tycker jag många funkar fint på. Sprenger öht kör jag på, även i kandaret.
Grimmor? Eskadron! Har nu någon Horka också som är fin. Men kass kvalla på spännet.. Eskadrons är snygga och håller i både tyg och spännen. Lädergrimma kör jag på Walsh, den med tunna remmar. Fin! De håller också bra!
Täcken? Horsewear! De håller och sitter bra på min.
Ridbyxor? Pikeur! De håller form och färg och de har inte snålat m skoningen. Så man kan komma ner i sadeln utan att behöva dra upp ridbrallorna på benen så allt korvar sig. De har också långa strl.
Ridstövlar? Jag vill ha König! Får hålla till godo med mina Cavallo. De är också bra. Men inte lika snygga.
Ridhjälm? JW eller till sommaren en mer ventilerad.
Tävlingskläder? Tävlar inte.. Inte uppdaterad där känner jag.
Övriga ridkläder? Uhip-jacka och kjol, snygga men inte så funktionella jackor från Equiline, Softshell från Anky eller North 66, dunjackor från Kingsland, Pikeur eller Anky.
Sadelpaddar? Mattes.
Stigbyglar? Sprengers Bow Balance.
Stigläder? Amerigo, Prestige.

Senast ändrad:

Schabrak? Scholemöhle, mias
Benskydd? Eskadron, veredus
Sadel? Den som passar.
Sadelgjord? ELT
Träns? PS of sweden
Kandar? -
Bett? Kvittar
Grimmor? Kvittar
Täcken? Horseware
Ridbyxor? Pikeur
Ridstövlar? Inge tatini iallafall.
Ridhjälm? -
Tävlingskläder? Pikeur, animo
Övriga ridkläder? Spooks, pikeur, animo, hööks, Börjes
Sadelpaddar? Mattes
Stigbyglar? Sprenger
Stigläder? Prestige

KL

Jag har precis insett att på schabrakfronten så är Hööks ibland DYRARE än "märkes" och alltid sämre kvalitét...

Exempelvis Eskadron cotton-schabrak. Jag är helt kär och enormt peppad inför mars, då dom släpper vårkollektionen :P. Eskadron/Pikeur tycker jag för övrigt är bäst på att släppa sammanhängande, väl genomtänkta kollektioner.

Diggar också Schockemöhle, en hundralapp dyrare men ändå hyfsat rimligt, samma med Equiline Octagon.

Om pengar var oviktigt skulle jag köpa mig ett par Marthas ridbyxor. Men jag tog med en jeansexpert till en butik som fick klämma på dom, och hon sa att det var ett galet överpris med tanke på kvalitén.

Täcken känns som att Horseware håller sig fast i toppen med ett hårsmån, jag är själv besviken på kvalitén men osäker på vilket annat märke jag ska välja istället.

Träns så tror jag att PS of Sweden kommer fortsätta sig hålla kvar på toppen i "mellandyrt-klassen", Dyon kommer nog sjunka. Men lyxtränsen domineras av dom "vanliga". Själv kan jag inte köpa något av dom för hästen drar XXfull i pannband och nosgrimma, så lika bra att specialbeställa.

Eskadrons cotton-schabrak lärde jag mig också att köpa förr när jag hade det tightare ekonomiskt. Jag hade haft hööks tex. Men de gick ju sönder fortare.
Eskadrons håller hur jäkla länge som helst. Både i passform, slitage och tom färg.
Jag gav nyligen bort ett gäng såna jag haft på min ponny som var många år. gamla. De såg fortf fräscha och snygga ut.
Helt klart prisvärda. De kostade väl inte många kr mer än Hööks heller.

Kl

Ang att köpa märken eller ej så är det för mig inte en statusgrej.
Jag kunde ena dagen rida barbacka i jeans från HM och gumpadojor på min gamla korsningsponny helt oborstad etc.
För att nästa dag kitta oss endast dyra och nya saker.
Jag tycker det är kul med fina saker. Jag tycker det är kul med kvalitet.
Det finns märkesprylar i kass kvalitet. De köper inte jag. Jag är för snål för sånt.
Så status och shit tror jag alla som känner mig vet att jag skiter i. Har man köpt sig en "ful" islandskorsning och rider dressyr på den, trots att man har råd med annat så är man inte så brydd i sånt.

Nu jobbar ju jag med hästar. Så därför vill jag unna mig lite saker jag blir glad av. Men de måste hålla.
Om andra vill köpa dyrt eller billigt skiter jag i så länge sakerna passar och man är nöjd och glad.

Lånar knappen. Jag är lite allergisk mot snobbism och märkeshysteri och väljer bara saker utifrån funktion och kvalitet. (För mig signalerar detta lite "penisförlängning" typ, eller motsvarigheten till det.

Det är DIN värdering, tänk på det. Det är DU som gör människan bakom märket till snobb eller "förlängare"!

Schabrak? Mias och Equiline, oavsett gren
Benskydd? BR lindor. Har inte hittat några benskydd att föredra
Sadel? Dressyr - Innova/Maxflex och Hopp - Equipe
Sadelgjord? Eric Le Tixerant! Oavsett gren!
Träns? Döbert dressyrträns och Micklem
Kandar? Döbert
Bett? Hur bettet är format är viktigast så här bryr jag mig inte om märke
Grimmor? Märke är inte viktigt här heller, men läder är ett måste!
Täcken? Horsewear och JW
Ridbyxor? Pikeur
Ridstövlar? Dressyr - Königs. Har inte hittat de perfekta hoppstövlarna än
Ridhjälm? Har ingen att föredra här heller
Tävlingskläder? Animo kavaj, oavsett gren. Pikeur ridbyxor
Övriga ridkläder? Märke spelar ingen roll. Roeckl när det gäller handskar
Sadelpaddar? Vad som passar och behövs, märke oviktigt
Stigbyglar? Sprenger, Bow Balance för exakt modell
Stigläder? Prestige och Santa Cruz

Halvt knapplån, frågan var väl vilka märken man föredrar, inte rada upp vad man själv har? Är ju inte alltid samma.

Fast, saker som man själv har är ju det som man föredrar så det är samma sak ;)

Ingen skulle ju köpa utrustning man inte föredrog

Fast, saker som man själv har är ju det som man föredrar så det är samma sak ;)

Ingen skulle ju köpa utrustning man inte föredrog

Inte nödvändigtvis, det finns väl många som drömmer? Jag har tex två studentvänner som gärna vill ha varsin JW-hjälm men just nu finns inte pengarna till det. Inte går de hjälmlösa för det!

*KL*
Schabrak? Gillar Equiline
Benskydd? Veredus senskydd, ANKY eller Equline
Sadel? Childeric eller Amerigo. Equipe verkar också fina men har ingen erfarenhet om dem.
Sadelgjord? ELT
Träns? Otto Schumacher eller MS
Kandar? OS eller MS
Bett? Sprenger
Grimmor? OS
Täcken? HW
Ridbyxor? Pikeur
Ridstövlar? Königs
Ridhjälm? Samshield
Tävlingskläder? Pikeur samt Animo
Övriga ridkläder? Pikeur
Sadelpaddar? Ingen koll...
Stigbyglar? Sprenger ledade
Stigläder? Prestige

Klart det finns saker man drömmer om, men kan man säga att det är populärare märken för det?

Populära märken för mig iaf är det folk använder mest

Ofta så måste ju plånboken styra. Att man kan kompromissa lite med hållbarhet, design, och vad man egentligen vill ha. Köpa fullt funktionsdugligt men som håller lite lägre kvalitet och är billigare är väl inte ovanligt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka