Sv: Populära ridsportsmärken
Jag märker inte av prylhetsen. Och jag deltar inte. Vad finns det då för alternativ?
Sen, ridning ÄR en materialsport, det går inte komma ifrån riktigt. Utrustningen ÄR dyr hur man än vrider det.
Men var ser du den här prylhetsen? Alltså där man "måste" ha ditt eller datt? Jag har inte märkt av den själv, mina vänner har inte märkt av det, flickan som är och hjälper mig med ponnyerna (och annars rider på ridskola 2 lekt/v) har inte drabbats av den och som det verkar inte märkt av den.
Så var har du sett den, denna prylhets alla drabbas av? Och som skulle märkas direkt någon följde med till stallet/funderade på att börja rida?
Jag menar att det skapar en kultur av prylhets som bara en viss grupp har råd att upprätthålla. Den kulturen luktar illa. Och den känns, märks och syns. De enda som inte märker det är nog de som tillhör den klubben. Tänk alla som närmar sig sporten: De som börjar rida, de som känner nån som rider och följer med, osv. För min del så gillar jag idén om hästsport som folksport, och skulle gärna vilja att hästsport blev lika accepterat som en publikvänlig och inbjudande sport som alla andra sporter. Och det är ju uppenbart att så inte är fallet. Något menar jag, har bidragit till denna bild. Ja, du har rätt i att det ska vara rätt grejer i andra sporten också. Men det är en annan slags prylhets där det är funktionalitet som betonas. De bästa skorna är de med de bästa dobbarna (till exempel), inte de dyraste med mycket swarowski-kristaller. Jag tror du fattar vad jag menar.
Jag märker inte av prylhetsen. Och jag deltar inte. Vad finns det då för alternativ?
Sen, ridning ÄR en materialsport, det går inte komma ifrån riktigt. Utrustningen ÄR dyr hur man än vrider det.
Men var ser du den här prylhetsen? Alltså där man "måste" ha ditt eller datt? Jag har inte märkt av den själv, mina vänner har inte märkt av det, flickan som är och hjälper mig med ponnyerna (och annars rider på ridskola 2 lekt/v) har inte drabbats av den och som det verkar inte märkt av den.
Så var har du sett den, denna prylhets alla drabbas av? Och som skulle märkas direkt någon följde med till stallet/funderade på att börja rida?