PopcornPlayers hustråd

PopcornPlayer

Trådstartare
Självklart är ni andra också välkomna i den :D

Eftersom jag under den närmaste framtiden kommer ha sjuhundramiljoner frågor i samma ämne, så tänkte jag samla dom i en egen tråd.

Jag (vi) är ju som sagt på husletarjakt. Om vi ska bygga nytt eller köpa begagnat är ännu inte bestämt dock, det velas fram och tillbaka hela tiden.

Hur som helst så börjar jag den här tråden med lite frågor om ett hus jag kikat rätt mkt på sista tiden.

Utgångspriset på huset är relativt lågt, lite drygt 60% av vad vi max vill låna (en kontantinsats finns på 1/6 av det beloppet). Huset verkar inte ha några större renoveringsbehov, mer än invändigt. Inte för att det är skadat på något sätt, men det skriker sjuttiotal.

Köket och hallen består av furuväggar och furutak.
Badrummet på övervåningen har furuväggar och furutak, samt en hiskelig våtrumsmatta (endast toa, handfat och tvättmaskin). Porslinet där skulle också behöva bytas.
Alla rummen har fö furutak, går dessa att måla med ett ok resultat?

Även fasaden på huset är hiskeligt (en skum gul färg samt en lika skum grön färg), dock inte i dåligt skick. Vad är bäst, att slipa bort färgen och måla, eller måla över ett par gånger med annan färg?

Sv: PopcornPlayers hustråd

Även fasaden på huset är hiskeligt (en skum gul färg samt en lika skum grön färg), dock inte i dåligt skick. Vad är bäst, att slipa bort färgen och måla, eller måla över ett par gånger med annan färg?
Eftersom man inte kan veta något om den befintliga färgens underarbete eller målningen så hade jag själv skrapat trärent innan ommålning hellre än att chansa - iaf om det inte är ett väldigt stort hus.
Antagligen hade jag använt en speedheater och skrapat, eller så hade jag använt en bandslip med lagom grovt band.

Jag tror att man kan göra klipp på hus som ter sig omoderna men bara behöver ngn strykning färg för att bli fräscha.
Inga problem att måla på furu men man kan behöva schellacka kvisthål så att de inte blöder igenom.

Vad är det för sorts färg det är målat med? Plastfärg?
Jag hatar ju plastfärg så jag hade definitivt skrapat el. speedheatat huset. Själva kommer vi att dra ner ytterfasaden (vårt hus är tyvärr målat med plastfärg) och sätta upp ny fasad för att slippa skrapmomentet.

Tänk bara på att det tar fan så mycket längre tid och fan så mycket jobbigare att typ måla om fasaden, tapetsera eller liknande än man tror.. :P

Tänk bara på att det tar fan så mycket längre tid och fan så mycket jobbigare att typ måla om fasaden, tapetsera eller liknande än man tror.. :P

Fasad kan jag kanske hålla med om, men så jobbigt är det väl inte att måla invändigt eller tapetsera?

Ingen aning, vi har inte kikat på huset IRL ännu.

Jolie-> Jag älskar att måla, brukade sitta med pensel o måla om stallet halva somrarna :D Tapetsering tycker jag själv är ett jävla skitgöra, dessutom är det två lägenheter som måste tapetseras om, målas o lackas innan vi flyttar :p Det lär kännas mer surt.

Om man tänker på att bygga nytt, vad är det som kostar?
Det här med o borra brunn har vi gått uppskattat till runt ~100 000.-
Sedan det här med att röja mark, lägga grunt, avlopp o avloppsledningar i huset. Vad mer kostar? Man lär väl behöva viss hjälp med o få upp de stora sakerna kan jag tänka mig? Tänker då om man köper "färdigt" hus.

Fasad kan jag kanske hålla med om, men så jobbigt är det väl inte att måla invändigt eller tapetsera?

Det beror ju på. Måla är väl inte direkt jobbigt, men att tapetsera är ett jävla skitjobb, dock delvis beroende på hur väggarna ser ut innan (spackel och sånt förjobb är rätt slitigt) och dels på tapeter. Dyra tapeter (tjockare) med mönster är jättejobbigt, just mönsterpassning kan ju driva en till vansinne.

Trodde dessutom inte TS var den typen som gillar sånt, men där tog jag tydligen fel ;) (förlåt gumman)

Ingen fara :) Fast jag håller med dig om att just tapetsering är ett pisstråkigt göra - men några mönstrade tapeter kommer inte komma på tal så det göra det hela lite lättare iaf.

Ah men dåså, måste man inte mönsterpassa är det ju inte så farligt mycket jobbigare än att måla.
När kommer du hem till mig då? Du kan se det som inspiration, vi har ju nyss målat och tapetserat om hela lägenheten. Just nu jobbar jag iofs några dagar på rad, men pöjk ligger på sjukan så jag har alldeles för mycket tid att fördriva i ensamhet. Har semester efter nästa vecka också, och allt tid i världen med sängliggande skröppelgubbe ;)

Om man tänker på att bygga nytt, vad är det som kostar?
Det här med o borra brunn har vi gått uppskattat till runt ~100 000.-
Sedan det här med att röja mark, lägga grunt, avlopp o avloppsledningar i huset. Vad mer kostar? Man lär väl behöva viss hjälp med o få upp de stora sakerna kan jag tänka mig? Tänker då om man köper "färdigt" hus.

Vill du ha el och tele kan det potentiellt bli ganska stora kostnader beroende på hur långt sådana ledningar behöver dras osv. En annan kostnad som inte verkar helt ovanlig att folk missar om de bygger på landet en bit från vägen är att bygga upp en framfartsväg som håller för den tunga trafik som krävs när man bygger sitt hus... :D Sen har du uppvärmningen och hur du kan och vill lösa den. Att borra bergvärme eller lägga ytjordvärme kostar en slant också.

Jag kommer snart :p Jobbar ju i Bromma o slutar rätt tidigt, dock vet jag inte hur jag jobbar nästa vecka än. Eller var det veckan efter det du är ledig?
Såg det i en tråd, beklagar verkligen :( Hoppas det vänder snart.

Vill du ha el och tele kan det potentiellt bli ganska stora kostnader beroende på hur långt sådana ledningar behöver dras osv. En annan kostnad som inte verkar helt ovanlig att folk missar om de bygger på landet en bit från vägen är att bygga upp en framfartsväg som håller för den tunga trafik som krävs när man bygger sitt hus... :D Sen har du uppvärmningen och hur du kan och vill lösa den. Att borra bergvärme eller lägga ytjordvärme kostar en slant också.

Har du några ungefärliga kostnader på vad det kan ligga på med elen? Ponera att det inte är alltför långt.

Just ja, uppvärmning :idea: Tyckte väl jag missade något. Vad rek. ni? Vad använder ni? Vad avråder ni ifrån?

Har du några ungefärliga kostnader på vad det kan ligga på med elen? Ponera att det inte är alltför långt.

Just ja, uppvärmning :idea: Tyckte väl jag missade något. Vad rek. ni? Vad använder ni? Vad avråder ni ifrån?

Nä, ingen aning, mitt hus hade redan el och tele. :) Vet att syrran fick en rätt saftig offert för att få tele till sitt hus dock, har nästan för mig att det var sexsiffrigt, och då ligger telestationen max två kilometer bort... Så kostar elen i samma härad så...

Uppvärmningsmässigt beror det ju lite på i vilken ände av Sverige man bor, hur omgivningarna ser ur och så där vad som är det bästa valet. I de södra delarna av Sverige brukar väl generaltipset vara att lägga ytjordvärme eller sjövärme om man har möjlighet alternativt borrhål om berget inte ligger för djupt (lite dyrare generellt).

Från och med måndag om en vecka är har jag semester i fyra veckor, så det är bara att komma förbi när det passar :) Glöm inte det.

Nä, ingen aning, mitt hus hade redan el och tele. :) Vet att syrran fick en rätt saftig offert för att få tele till sitt hus dock, har nästan för mig att det var sexsiffrigt, och då ligger telestationen max två kilometer bort... Så kostar elen i samma härad så...

Uppvärmningsmässigt beror det ju lite på i vilken ände av Sverige man bor, hur omgivningarna ser ur och så där vad som är det bästa valet. I de södra delarna av Sverige brukar väl generaltipset vara att lägga ytjordvärme eller sjövärme om man har möjlighet alternativt borrhål om berget inte ligger för djupt (lite dyrare generellt).

Vi letar ju hus i huvudstaden, vet inte om det fortfarande är alternativa uppvärmningsval? Hittade sidan varmepumpsforum.com men har inte hunnit sätta mig in i det ordentligt ännu.

Jag har i de tidigare husen jag hyrt haft öppen spis som jag värmt upp med i kombination med element. Hur stort hus kan man värma på detta sätt utan att det ska kosta en förmögenhet?

I stan? Fjärrvärme goddamnit! :) Om det finns nån vettig leverantör.

Definiera förmögenhet och definiera vad du värmer elementen med. Elelement? Hur stora och hur effektiva? Och vad är det för effekt på spisen, hur ofta kan du tänka dig att elda och vad får du betala för veden? Kort sagt, det går inte svara på. :)

Jag personligen gillar uppvärmningsmetoder som inte kräver dagligt underhåll. Jag vill gärna kunna ta semester en vecka utan att behöva fundera så mycket på hur huset ska hållas frostfritt. Sen komplementseldar jag gärna i våra spisar, kakelugnar och kaminer när det är kallt ute och jag är hemma. :)

Tyvärr letar vi ju inte direkt i tätbebyggelse, så om fjärrvärme är ett alt tror jag är tveksamt.
Ved kan jag nog komma över gratis, från mina föräldrars mark. Vad det är för element o spis kan jag inte svara på eftersom jag inte köpt ett hus ännu :)

Ett av husen vi glor på värms upp med direktverkande el + luftvärmepump (+ stor öppen spis). Är det ett någorlunda billigt uppvärmningssätt?

Puffar upp den här tråden.

Inte för att vi egentligen sprungit på speciellt många visningar, men jag börjar redan bli trött på o bli besviken. O inte blir jag mer peppad till o läsa om alla som letat i flera år utan o hitta The House.

Jag är iaf redigt trött på vidvinkelkameror :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka