Poolhjälp!

Ninnurur

Trådstartare
Vi har äntligen tagit oss över tröskeln från barnpool till något mer badbart även för vuxna. Trädgården är väldigt inredd i sig, men en intexpool på ca 240 cm i diameter bör få plats. Det är på 2400 l och behöver såldes pump för rening. Är det enkelt eller måste man vara smart för att förstå hur det funkar? Min hjärna har verkligen jättesvårt att ta till sig ny info om tekniska saker sen min chock. Avancerad teknik jag kunde innan funkar, men nytt är asjobbigt, och den bruksanvisning jag hittade på rustas hemsida kändes jobbig :crazy: snälla, säg att jag gör en höna av en fjäder och att vi fixar det här!

Har ni några andra supertips inför poolhänget? Underlägg under poolen är vi med på. Funderar på om man måste ha stege? Den enda som inte tar sig ur utan är barnet och hon ska ändå inte bada ensam så det löser sig. Lock ska vi ha för det är träd och växter överallt. Mer? :)

Vi har äntligen tagit oss över tröskeln från barnpool till något mer badbart även för vuxna. Trädgården är väldigt inredd i sig, men en intexpool på ca 240 cm i diameter bör få plats. Det är på 2400 l och behöver såldes pump för rening. Är det enkelt eller måste man vara smart för att förstå hur det funkar? Min hjärna har verkligen jättesvårt att ta till sig ny info om tekniska saker sen min chock. Avancerad teknik jag kunde innan funkar, men nytt är asjobbigt, och den bruksanvisning jag hittade på rustas hemsida kändes jobbig :crazy: snälla, säg att jag gör en höna av en fjäder och att vi fixar det här!

Har ni några andra supertips inför poolhänget? Underlägg under poolen är vi med på. Funderar på om man måste ha stege? Den enda som inte tar sig ur utan är barnet och hon ska ändå inte bada ensam så det löser sig. Lock ska vi ha för det är träd och växter överallt. Mer? :)
inget svårt med pumpen, en inslang och en utslang. Klorrening och algmedel ska finnas med. Stege är bra så slipper man belasta konstruktionen. Fundera över hur tömningen ska gå till sen, om ni ska pumpa ur vattnet eller nåt annat, klor är inte optimalt att tömma på gräset.

Behövs det kan jag fota poolen på baksidan här och visa :D
Man använder snabbklor när man fyllt poolen och sen har man långtidstabletter som man kan ha i en boll eller en sak som följer med pumpen
Och sen måste det vara relativt rak yta poolen ska stå på :)

Har iofs ingen sån pool men kan säga att en stege är väldigt smidigt :), första sommaren med pol så hade vi en trappstege stående bredvid poolen och så fick man vänta upp och ner på en balja och ha för att klättra ur.. var innan vi fyllt upp helt med sant runt om och lagt plattor och byggt en kant runtom, dvs gick inte att klänga på linern av risk att repa den eller böja kanten.

Sen med klor osv så får man ha koll på pH värdet också, finns ganska enkla mät saker för det, kan vara jobbigt att få rätt balans dock.
Damsugare behövs också även om ni har ett överdrag, finns som man kopplar till pumpen :) (skaffade själv en robotdamsugare förra hösten :love:, otroligt härligt att slippa damsuga själv :p. Lite avancerat för en stående pool dock.)

Rak yta finns. Uteplatsen får bli bordlös :angel:

Ni får det att låta som att det är görbart på riktigt ju! :bump: Vi ska överväga stege, men kortaste människan i familjen förutom barnet är 172 cm. Det är också hon som har ondast i kroppen så hon får avgöra.

Att koppla in pumpen är inte så svårt. Det man ska tänka på är att poolen står rakt. Det blir väldigt onödig belastning på poolen om den lutar.
Stege bör ni ha. Poolskydd är ett måste. Sedan ska man ha ett icke klättervänligt staket runt poolen.
Gräs är tåligt och klarar av poolvatten med klor i. Viktigt är att sköta doseringen med klor.
Här kan du läsa lite mer.

http://www.boverket.
Får inte länken att fungera. Men googla på staket runt pool. Där står det massa bra råd.

Att koppla in pumpen är inte så svårt. Det man ska tänka på är att poolen står rakt. Det blir väldigt onödig belastning på poolen om den lutar.
Stege bör ni ha. Poolskydd är ett måste. Sedan ska man ha ett icke klättervänligt staket runt poolen.
Gräs är tåligt och klarar av poolvatten med klor i. Viktigt är att sköta doseringen med klor.
Här kan du läsa lite mer.

http://www.boverket.
Får inte länken att fungera. Men googla på staket runt pool. Där står det massa bra råd.
Tack för svar! Den kommer att stå på den stenlagda uteplatsen längst ner i trädgården. Helt plant underlag (och vi kommer lägga filtar under) och hela trädgården är inhägnad.
Vi valde klorfri rening för att kunna återanvända vattnet i trädgården vid behov.
Stege köpte vi ingen utan tänker till en början använda de pallar vi har.

Typiskt nog så har det regnat sedan vi kom hem från affären :meh:

Tack för svar! Den kommer att stå på den stenlagda uteplatsen längst ner i trädgården. Helt plant underlag (och vi kommer lägga filtar under) och hela trädgården är inhägnad.
Vi valde klorfri rening för att kunna återanvända vattnet i trädgården vid behov.
Stege köpte vi ingen utan tänker till en början använda de pallar vi har.

Typiskt nog så har det regnat sedan vi kom hem från affären :meh:
Typiskt att det ska regna då.

Du ska ha sandfilter, allt annat är skit! Sandfilter backspolas men det är hur enkelt som helst och även skötseln i övrigt, finns fina bruksanvisningar annars får jag skicka en inplastad som finns på lager här.

Underlägg behövs inte, bara en sandbädd.
Man gör poolägandet så lätt eller så svårt som man själv vill, det är ju trots allt inte mer annorlunda än ett badkar med filterpump till och ingen rymdteknologi. Vill du ha varmare vatten så finns det solfångare att köpa till och ett bubbelplasttäcke och isolering runt baljan förlänger badsäsongen.

//Poolbyggaren. (Jodå, jag har både byggt pooler, grävt för pooler och renoverat pooltillbehör som tex. reningsverk, det sista för en månad sen när grannens inte funkade bara för att han meckat själv utan kunskap.)

• Gilla
Reactions: Sar
Du ska ha sandfilter, allt annat är skit! Sandfilter backspolas men det är hur enkelt som helst och även skötseln i övrigt, finns fina bruksanvisningar annars får jag skicka en inplastad som finns på lager här.

Underlägg behövs inte, bara en sandbädd.
Man gör poolägandet så lätt eller så svårt som man själv vill, det är ju trots allt inte mer annorlunda än ett badkar med filterpump till och ingen rymdteknologi. Vill du ha varmare vatten så finns det solfångare att köpa till och ett bubbelplasttäcke och isolering runt baljan förlänger badsäsongen.

//Poolbyggaren. (Jodå, jag har både byggt pooler, grävt för pooler och renoverat pooltillbehör som tex. reningsverk, det sista för en månad sen när grannens inte funkade bara för att han meckat själv utan kunskap.)
Det blir inte så avancerat, det är ingen permanent pool. Pappa skulle gå i taket isf.

Det blir inte så avancerat, det är ingen permanent pool. Pappa skulle gå i taket isf.
Grannens pool är en ovanjords med sandfilter, deras förra var med patronfilter och patronfilter är ren skit. Jag förstod att det var ovanjords ni skulle ha men sand under rekommenderas, jag har lagat åtskilliga där folk lagt filtar-täcken-skum osv. under poolen, dom enda jag inte lagat i botten än är såna med sand under. Vill ni inte blanda sanden med underlaget så bottna med tät fiberduk innan sanden.

Grannens pool är en ovanjords med sandfilter, deras förra var med patronfilter och patronfilter är ren skit. Jag förstod att det var ovanjords ni skulle ha men sand under rekommenderas, jag har lagat åtskilliga där folk lagt filtar-täcken-skum osv. under poolen, dom enda jag inte lagat i botten än är såna med sand under. Vill ni inte blanda sanden med underlaget så bottna med tät fiberduk innan sanden.
Vi har ingen plats till så avancerat underlag. Det får bli på den befintliga uteplatsen med stenplattor. Och det kommer inte badas vilt i den utan det är en femåring och två vuxna som ska svalkas helt enkelt. Går den sönder så gör den, då får vi utvärdera sen. Men de barnpoolen vi haft på samma underlag har hållt i botten utan problem.

Det låter som ni fått till det, det måste inte vara så komplicerat när den bara är temporär. :D

Glöm inte hoven! Trots lock så flyger massor av insekter i som inte är så trevliga badgäster. :)

Sand är svårt att få till bra, vår nergrävda har vi fått göra om botten på två gånger och byta line i då det blivit gropar i sanden. Och ska man bara ha poolen uppe på sommaren så räcker det med mattor :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka