Pooler - kostnad?

K

katjaKaj

Nu vet jag inte om denna tråden hamnar rätt eller om den ska ligga under "Hem & Hobby" eller ej.

Jag är sugen på att skaffa en pool, inte en såndär man kan köpa på ÖB för 1995:- utan en "riktig" som är nerbyggd.
Men jag har hört att dom är fruktansvärt dyra att ha igång med värme och cirkulationspump, inköpspriset är ingenting!
En sådan går säkerligen på en 100 papp att göra, och jag vill inte få en chock sen så man inte har råd att ha den igång.

Ni som har en sån pool, hur mycket är eran månadskostad på?

Sv: Pooler - kostnad?

Jag har haft pool. Beräknar att det gick på en tusenlapp i månaden i el. Då bara för pumpen, hade aldrig värmen på. Skulle aldrig vilja ha pool igen.

Om du har begvärme så utnyttja det för då blir värme drift i princip gratis :D
Vänta nu... hur då? :confused: Visst kommer man ner en bra bit, till kanske en fjärdedel av elkostnaden i praktiken, men till priset av drifttimmar på pumpen som annars står still för det mesta under sommarhalvåret. (Solvärme är en annan femma, där räcker det med cirkulationspumparnas blygsamma elförbrukning. :banana: )

Om du har bergvärme så kan du som våra bekanta gjort utnyttja överskottsvärmen till poolen. De har i princip enl dom själva ingen kostnad alls för att värma upp poolen.

Om du har bergvärme så kan du som våra bekanta gjort utnyttja överskottsvärmen till poolen. De har i princip enl dom själva ingen kostnad alls för att värma upp poolen.
Om det hade handlat om att kyla ned poolen så hade jag förstått, men "överskottsvärme"...? :confused: En normal bergvärmeanläggning (värmepump) genererar ju så mycket värme som krävs, inte mer. Vill man värma vatten så snurrar pumpen; när acktanken är tillräckligt varm stannar pumpen. Vore kul att veta mer.

Jadu jag är ingen teknisk begåvad person så jag ska inte ens ge mig in på att förklara men iaf så bägge personerna som berättade detta är elektriker och väl insatta i bergvärmepumpar så när de förklarade det för mig så lät allt väldigt logiskt. Men jag vet att de talade om överskottsvärmen som inte används på sommaren till huset läggs i poolen i stället för att den inte utnyttjas alls. Det är ju inte helt gratis men billigare än många andra lösningar.

Om du väljer solvärme så är underhållet minimalt (tömma på hösten) och du använder dig av den befintliga poolpumpen, som du ju ändå måste ha igång, om inte taket du lägger solfångaren på ligger alltför högt eller långt från poolen.

Poolsolfångare kostar ca 500-700,-/kvm inkl moms beroende på märke och du behöver ca 80-95% av poolens yta i solfångaryta om du inte har pooltäckning och ca 60-75% av ytan om du har pooltäckning (vilket rekommenderas av många olika skäl). Den högre siffran om du har lite djupare pool eller om du har poolen i ett oskyddat läge dv.s. om vinden kommer åt att kyla av den.

Dom flesta poolleverantörer säljer idag poolpaket inkl.solfångare och då kan man få ett riktigt bra paketpris. PRUTA !!! Det är köparens marknad inom både pool och solfångarbranchen just nu..... Är du duktig kan du kanske till och med få poolsolfångare på köpet... :angel: Lycka till !!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka