Ponnyutställning info behövs snabbt!!!

Nadde

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att ställa ut min häst King, skulle vilja veta lite mer om just utställning.
King är en korsningsponny med okänd härstamning. och är 15 och 145 i mankhöjd.
 
Hej!

Utställningar är oftast till för renrasiga hästar med full stamtavla, så det kan vara svårt att hitta någonstans att ställa ut en korsning. Ibland finns det inofficiella utställningar där alla får vara med, jag har sett det någon gång i samband med vanliga tävlingar till exempel. Men ett problem är att utställningarna oftast går ut på att hästen ska stämma så bra överens med en rastyp som möjligt, och korsningar har ju ingen rastyp. Jag åkte på inofficiell utställning en gång och då bedömde de hästarna efter om de var bra allmän ridtyp eller om de var bra travtyp. Du får helt enkelt hålla utkik om det finns någon sån inofficiell utställning, men de är inte så vanliga.
 
Lite nyfiken på varför man vill ställa ut en 15-årig korsningsvalack?

För att man tycker att det är kul och för att man vill veta om hästen har bra exteriör? Det kan ju vara kul att veta vad en domare tycker om hästen även om den inte är aktuell för avel. Och så kan man lära sig lite om exteriör på köpet.
 
@svea Vist är det kul att ställa ut. Dock finns det inte (eller knappt) nått för korsningar, vissa kan ha så man får i mån om plats vara med.
Men om det bara är exteriören du är ute efter så prata med din veterinär hen kommer ut i annat ärende om denne lite snabbt kan utvärdera och delge sin åsikt om din hästs exteriör :)

Har själv ett par gången med mina renrasiga frågat vet. om vad denne tycker om just det där på den hästen mm. Eller om man bollar lite med nån som har lite mer erfarenhet kan ofta säga en eller två meningar om andras hästar om man ber dem. Lycka till
 
Ett annat tips är att vara med på exteriörbedömningskurs. Då brukar det behövas "försökskaniner" för bedömning.
 
Nu vet jag inte var du bor i landet, men Nordvästra Skånes hästvänner har varje höst en utställning där alla raser - med eller utan härstamning - får vara med. Kanske finns det liknande evenemang på fler ställen, men just denna utställning är regelbundet återkommande varje år. Enligt NVSHV hemsida kommer utställningen att arrangeras i oktober i år. Lycka till!
 
För att ponnyutställningar är trevliga tillställningar?

Jag förknippar utställning med ångest och magont i flera veckor innan det är dags. ;) Har bara ställt ut yngre ston pga att de ska stamboksföras eller premieras. Jag ställer ut för eventuellt kommande föl och för föräldrarnas meritpoäng. Så därför var jag nyfiken på varför man utsätter sig för detta "frivilligt".
 
Jag förknippar utställning med ångest och magont i flera veckor innan det är dags. ;) Har bara ställt ut yngre ston pga att de ska stamboksföras eller premieras. Jag ställer ut för eventuellt kommande föl och för föräldrarnas meritpoäng. Så därför var jag nyfiken på varför man utsätter sig för detta "frivilligt".

Den pressen finns ju inte för en korsningsvalack ;)

Jag har två treåringar (renrasiga ponnyston) i år som ska visas men jag roas ändå :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
732
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 676
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
25
· Visningar
2 099
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp