bsmx

Trådstartare
undefined
Hej ! Vi har en shettis som vi har börjat köra ponnytrav med. Springer runt 3.30 nu. Tror han har kapacitet för mer :D
Tror vi tränar för lite ? han körs ca 2 ggr/v. långsamt ca 1mil och varierande tempo 1 mil. Får 0,5 l betfor 1 l havre.
Han är ochså lite framtung, ska han ha speciell balansering då ????
Tar gärna emot tips! :banana:

Sv: ponnytrav

Motioneras han på något annat sett förutom att gå i hagen resten av dagarna?

Ja, han rids av hans medryttare 3 dagar i veckan. De rider lektion en dag av dessa, annars blir det vanlig prommenadridning. Ibland till klätterbacken.
En dag i veckan leds han omkring med en liten 6 åring, så det är ju "ingenting" och en dag går han ute och latar sig.
Han är "jättefint musklad" men hur ska han förstå att han ska trava snabbt ? :idea:

Springer han själv på banan eller har han någon med? An annan häst alltså

Jag är ingen mästare på att träna ponnysar,men har lyssnat m.k.t. på de som förstår....
Låter som ett redan bra upplägg med motionen,ett av det viktigaste är att hålla humöret uppe på dem.
Nästa steg kan kanske vara att få upp farten genom att köra korta intervaller med sparringpartner,kanske någon kan rida bredvid med annan häst,t.e.x.
Utfodringen låter i mina öron redan bra,du kan ge honom lite saltersättning runt de "svettigare" jobben ,svettersättning.
Vad gäller balansen,återkommer jag.Jag har förstått att talang betyder m.k.t. på dessa små,precis som med de stora,Lycka till!!

Vad har du för balans/utrustning nu?
Mina shettisar får springa på ganska bra när vi kör/rider och de tycker att det är kul det de gör, när man märker att det tar emot e det dax att sluta, man får aldrig köra dem ´sura.
Jag försöker träna dem så de skulle klara dubbelt så mkt än vad som krävs på en tävling, de får inte åka från banan å vara trötta.

Vi har ingen bana, kör på grusvägar. Ibland har vi en tinker som rids som han springer med.
Han har ingen balansering alls. Lite framtung.
Han är egentligen en ganska tuff liten häst, ingen som vill göra sitt bästa. Utan ena dagen den perfekta ponnyn och nästa lite tjurig.
Han är en trygg ponny, men kan sätta sina små medryttare på hårda prov. Speciellt nu när gräset gror om ni förstår. :devil:
Jag har hört att man ska köra travare till de löddrar mellan bakbenen. Han blir aldrig svettig. Kommer in från lopp torr !!!!!
Har kört ute med rockard och så ca 45 min i trav olika tempon samma sak inte svettig. Inte på det viset jag ser andra ponnyer kommer in löddriga.
Trav är kanske inte hans grej ? men han är på travtävling är han glad å så. Ur pigg och visar glatt upp sig på defileringen och pullar.

Alla blir inte dösvettiga efter lopp. det är så olia från häst till häst, vet de som kommer in och bara är lite svettiga där de haft selen, medans min var knallvåt och löddrade hela hon. Ponnyer är kända för att inte ge allt om de inte är absolut tvungna :smirk: . För att få honom att gå fortare kan du lägga in ett snabbjobb i veckan, Kör korta intervaller i högt tempo. Ha gärna med dig en kompis och träna på att köra om varandra. Göra sådant som kn väcka hans tävlingslusta och få honom att ta i.

Hej, jag är en tjej på 13 år som har en ponnytravare.
En russhingst på 2 år snart. :)

Följ mig o min ponnys träning & utveckling i min blogg!
http://ivanojag.blogg.se

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar