Ponnyträns till Cob?!

Djinn

Trådstartare
Måste bara fråga. Är det någon som har koll på hur stor skillanden är på cob och ponny i träns?
Har hittat ett träns jag verkligen vill ha men det är i ponny. Min pålla har cob i vanliga fall men nu funderar jag på om ponny skulle kunna funka.
Nån som har en gissning? :-)

Sv: Ponnyträns till Cob?!

Det beror på....
Det som begränsar är oftast längden på pannbandet, nosgrimman och käkremmen. Ibland är dessa jättelååååånga och ibland pyttekorta. Så det är omöjligt att avgöra utan att prova, eller åtminstone mäta hästen och be säljaren mäta på tränset.

Jag har ett cobträns (från typ stenåldern) som jag köpte till min gamla D-ponny på 80-talet. Jag kompletterade det med ett längre pannband och har sen använt det på allt från B-ponny till stooort halvblod!

Sv: Ponnyträns till Cob?!

Det beror på vilket märke/vilken tillverkare man frågar. En del gör Cob någon cm större än Ponny, andra gör Cob någon cm mindre än Full, andra gör dem någonstans mittemellan.. Jag har två köpta träns i storlek cob till min fjord, Stübben resp. Globus, och det är rätt stor skillnad i storleken (Globus-tränset är större). Ponny skulle min aldrig kunna ha. Däremot min förra häst, som också drog Cob i huvudlag, kunde i vissa fall ha Ponny (om pannbandet plockades bort).

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: QueenLilith
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 186
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31