Sv: ponnyryttare
Håller med om att ponnyryttarna har ett vldigt vad ska man säga, humör på banan!
Var på tävling i helgen , står och tittar på en klass som jag ej medverkade i.
In komemr en tjejj vars häst ser mycket skärrad ut. Hon rider på ett starkt bett, hålelr hästen i ett hårt grepp och man ser ett klart motstånd från hästens sida. Redan vid första hindret tvärnitar hästen, vilket jag förstår då ryttaren hela vägen mot hindret sitter och ruskar i hästen sammtidigt som hon bankar på med sporrarna.
När hästen tvärnitar smäller hon till den 2 gr och inte nog med det, börjar hon rygga hästen , inte 1-3 steg, utan måna många meter. Tillslut säge rdommaren till henne att nu räcker det. Tjjejen får över hästen över 2 hinder, varpå den stannar igen, denna gången börjar tjejjem såga hästen i munnen framför hindet.Och får en till tillsägelse av dommaren. Vid nästa hinder får hästen nog, vilket jag förstår då jag inte helelr skulle gilla att bli sågad ändå fram till hindret och få buskapet om att " hoppa inte" sammtidigt som man blir bankad på och får budskapet "hoppa!".
Tjejjen blir ursninnig, ryckeroch sliter och piskar. Överdommaren blir jättearg och börjar skälla ut henne rakt i mikrofonen.
Nu trodde man att hon skulle lära sig ngt och inse att det var hennes fel att hästen inte hopapde, men dte gjorde hon inte. I näsa klass händer samma saker och då kan man undra, varför förstår tjjejen inte? Varför reagerar inte föräldrarna?
Men tyvärr har det blivit en vanligare syn att ponnyryttare blir allt våldsammare mot sina ponnyer. Varför vet jag inte..