Ponnyryttare avstängd en månad

(Ridsport)
Ridsportförbundets disciplinnämnd har dömt en ponnyryttare till en månads avstängning från allt tävlande inom ridsport på grund av olämpligt uppträdande mot överdomare samt brott mot tävlingsreglementet och Riksidrottsförbundets stadgar.

Läs mer...

Sv: Ponnyryttare avstängd en månad

Flera års avstängning? Livslång avstängning? Det finns en gräns tycker jag, gör man puckade saker om och om igen har man inte på en häst att göra och inte på en tävling heller.

Som sagt ryttaren har uppträtt vidrigt mot hästen o funktionärer tidigare men det är första gången det går till diciplinnämnden. Nu kommer han att ha ögonen på sig, och skulle han anmälas igen gissar jag att straffet blir värre!

Den här diskussionen får mig nästan att vilja gå på tävlingar bara för att kunna säga till dem som missköter sig... Tävlingar intresserar mig inte annars..

Den här diskussionen får mig nästan att vilja gå på tävlingar bara för att kunna säga till dem som missköter sig... Tävlingar intresserar mig inte annars..

Ibland tror jag faktiskt att det skulle vara bra om fler vågade säga till folk som bryter mot TR på tävlingsplats (för de finns).

Är det inte bättre att domarna själva utesluter eller vidtar åtgärder? :)

Håller med att man lär ju ge en månads avstängning på första men sen för varje gång öka. Finns det böter? Om inte så kanske det vore på sin plats.

Är det inte bättre att domarna själva utesluter eller vidtar åtgärder? :)

Håller med att man lär ju ge en månads avstängning på första men sen för varje gång öka. Finns det böter? Om inte så kanske det vore på sin plats.

Väldigt många är oerhört mesiga och vågar inte stöta sig med folk :grin:

Tydligen behövs det fler ögon och fler som reagerar. Ryttarna på en tävling borde känna att "här gäller det att visa vad jag kan" även när det gäller som hästmänniska som ryttare..

två månaders avstängning tycker jag vore lagom, då missar han ändå en hel del tävlingstillfällen utan att det är stenhårt. men det är klart att om de tidigare händelserna inte är anmälda så kan de inte tas med i beräkningen...

Det borde finnas fler som går runt och "letar" sånt här skit även utanför tävlingsbanan/framridningen. Typ funktionärer som kan TR och som faktiskt vågar ingripa om det är akut eller kontakta överdomaren.

Det borde finnas ett register för alla avstängda ryttare som på ett eller annat sätt uppträtt illa på en tävlingsplats (och då handlar det ju tyvärr oftast om att man har gett sig på sin häst). Detta register borde sedan läggas upp på Ridsportförbundets hemsida (först kanske man ska annonsera att detta kommer göras för att skrämma slag i dem som rider såhär oansvarigt). Och för alla som är under 18 år borde föräldrar eller målsman finnas med på listan, inte för att jag känner att de ska dömmas för sitt barns uppträdande, men att det ska ha vett att säga ifrån och följa sina barns ridning även på hemmaplan så att hästarna inte far illa när det väl kommer hem från tävlingsplatsen och till "vardagen". Detta gör det också enkelt för oss som sysslar med tävlingsverksamhet och säljer, lånar ut eller gör oss av med hästar på olika sätt, så att vi vet att de får komma till vettigt folk som sysslar med ödmjuk ridning.

Det finns ett register redan för alla avstängda/bötfällda/anmälda ryttare/föräldrar ,alla domar från disciplinnämnden ligger på förbundets hemsida.

Jag har för mig att jag det funnits en offentlig lista över alla ryttare som fått gula kort också men nu kan jag banne mig inte hitta den. För det är ju inte alla som går så långt att de hamnar i disciplinnämnden, för:
När kortet skulle överlämnas vägrade han först att ta emot det för han hade fått sådana tidigare.
Det vore ju intressant att veta hur många gula kort som han fått innan. Enligt vad man hört i den andra tråden här på Bukefalos så verkar han ju nästan uppfyllt kvoten för rött kort enligt TR I
Om samma person (se mom.190,1a stycket) erhållit tre skriftliga varningar/gula kort inom en sexmånadersperiod rapporteras han till Disciplinnämnden för eventuellt vidare åtgärder.

Killen har ju fyllt 18 under 2009. Innan han var 18 var väl målsman ansvarig eller? Minns inte var gränserna går för att kunna dömmas för brott mot TR. Om 18 år stämmer så fick hans målsman det gula kortet i december.

Visst är det bra med fler ögon, men allt måste gå genom ÖD. Det du skrev att du egentligen inte är intresserad av tävlingar men är sugen på att åka ut bara för att leka polis är förkastligt.

Det finns ett register redan för alla avstängda/bötfällda/anmälda ryttare/föräldrar ,alla domar från disciplinnämnden ligger på förbundets hemsida.

Jotack, den listan brukar folk hitta. Jag har en namne i en helt annan del av Sverige som är dömd för att piska häst på tävlingsplats. Med jämna mellanrum påstås det på Buke att det är jag. :mad:
Att det som sagt är i en helt annan del av Sverige, att det inträffade 10 år efter jag själv slutade tävla och att dottern som hjälpt till är flera år äldre än min dotter är inte viktigt. Namnet stämmer alltså är det jag.:mad:

*KL*
Jag är inne på att helt ta bort ridspö inom ponnyhoppningen. Man får inte rida med spö när man rider dressyr, varför får man det när man hoppar? Tanken är väl ändå att man INTE ska använda sitt spö, eller?

Nää, ta och träna mer hemma först och lös problemen där, kanske även satsa på lite mental träning för ryttaren!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har Svenska Ridsportförbundets tävlingssektion fattat beslut gällande den överdomare som fälldes av Disciplinnämnden för olämpligt...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den danske tränaren Ken Ecce har av det danska travförbundet dömts till en månads avstängning samt 25 000 kronor i böter för...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundets disciplinnämnd har stängt av en förälder till en ponnyryttare från allt tävlande i ridsport i en månad. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
442
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama