Ponnyryttare avstängd en månad

(Ridsport)
Ridsportförbundets disciplinnämnd har dömt en ponnyryttare till en månads avstängning från allt tävlande inom ridsport på grund av olämpligt uppträdande mot överdomare samt brott mot tävlingsreglementet och Riksidrottsförbundets stadgar.

Läs mer...

Sv: Ponnyryttare avstängd en månad

Ring till RIN så ordnar de säkert den saken till dig också! Det finns säkert någon funktionär att skylla på.

Rätt åt ryttaren . MAN BESTRAFFAR INTE HÄSTEN MED SPÖ OCH SKÄNKLAR:devil: :eek: heder åt ridsportförbundet som stängt av ryttaren :bow:

Helt rätt! Så får det inte gå till! :bow: Först bestraffa ponnyn, sedan rida ut från banan i full karriär och riskera att göra stor skada på omgivningen! :crazy:

Absolut skönt att straffet är utdömt men tveksamt om ryttaren i fråga kommer ta något till sig om att ändra sin ridning och hästhantering? Borde inte kurser i hästhantering kunna utdömas som straff?

Absolut skönt att straffet är utdömt men tveksamt om ryttaren i fråga kommer ta något till sig om att ändra sin ridning och hästhantering? Borde inte kurser i hästhantering kunna utdömas som straff?

Man borde kunna ge en "komplement varning" typ att händer igen så blir straffet betydligt längre. Men tyvärr tror jag att ett sånt beteende fortsätter för i botten ligger det en felaktig syn på sina hästar och han verkar inte tillskriva sig själv några fel och brister.

Nej jag vet att man inte kan men borde :) borde det verkligen inte ändras nåt i straffsammanhang? Jag menar gör man något fel, elakt osv så gör man det ju av 2 anledningar. Antingen vet man inte bättre eller så vet man bättre men skiter i det för man orkar inte byta sätt, vill tjäna pengar, är lat m.m.

Alltså torde ju inte ett rent diciplinärt straff hjälpa speciellt, man borde då komplettera med kurser i hästpsykologi, anatomi, hantering beroende på vad straffet är en följd av. Kan man bli dömd till psykiatri som komplement till fängelse när det gäller människor så borde man väl kunna utfärda krav på utbildande och förändrande kurser till ryttare som helt klart antingen är för okunniga eller för själviska och otåliga för att passa som ryttare!

Är det bara jag som tycker att en månads avstängning är väldigt kort med tanke på att han dessutom har gjort liknande förut?

en månad, vad är det för straff? Någon ynka tävling som ryttaren missar innan denne är på banan igen. Kännbara straff som en säsong vore mer lämpligt. Kanske skulle göra så att fler ryttare tänker till innan de spöar hästen nästa gång.

Jag har sett den här ryttaren live och jag kan inte förstå varför han inte varit uppe i diciplinnämnden för länge sen. Heja Lena som anmält och inte mesar.

nej, 1 år vore mer passande då det tydligt är ett beteende som han upprepat många många ggr och ingen undantagshändelse.

Han har upprepat det flera gånger ja, men han har aldrig blivit anmäld och alltså inte dömd. Lagom med en månads avstängning. Han kommer att ha ögonen på sig nu. Blir det en nästa gång hoppas jag naturligtvis att han får ett längre starff.

Jag tror han tröttnar på hästsport om han inte får tävla på ett tag och om han sedan får ögonen på sig. Tvivlar på att han rider för gemenskapen med djuren. Han är ju inte någon framgångsrik ryttare direkt.

Nej man kan ju verkligen hoppas att han slutar med hästar och börjar med typ folkrace eller nåt liknande där han kan banka sönder sin bil bäst han vill...!!

nej, 1 år vore mer passande då det tydligt är ett beteende som han upprepat många många ggr och ingen undantagshändelse.

Håller helt och hållet med dig, idioter lär sig inte av korta straff. 4 veckor? Oj vad lång tid han får grubbla över sina synder.. :rofl: Det är hög tid att ridsportförbundets disciplinnämnd slutar vara mesiga med avstängningar och istället verkligen ger hårda straff som markeringar.

OT: I folkrace är det iofs inte meningen att man ska banka sönder sin bil, det gäller att komma i mål snabbast men det blir lätt så att man kör in i en annan trots ändå (som sagt är det inte syftet med 'sporten').

Ja en månad var ju väldigt mycket............ :grin:

Meningslöst ju.

Inte bara till dig:
Killen verkar ju ha uppträtt idiotiskt mer än en gång, hoppas att det här "straffet" får honom att antingen skärpa till sig.

Ni som tycker att han får en kort avstängning, vad ska man ge de som verkligen ge grova saker/upprepar dåliga handlingar då? För även om killen betett sig illa flera ggr, så verkar ju det här vara första gången han blir anmäld.

Det försökte diciplinnämnden med SK och se hur det gick. Men en månad är i underkant.

Inte bara till dig:
Killen verkar ju ha uppträtt idiotiskt mer än en gång, hoppas att det här "straffet" får honom att antingen skärpa till sig.

Ni som tycker att han får en kort avstängning, vad ska man ge de som verkligen ge grova saker/upprepar dåliga handlingar då? För även om killen betett sig illa flera ggr, så verkar ju det här vara första gången han blir anmäld.

Flera års avstängning? Livslång avstängning? Det finns en gräns tycker jag, gör man puckade saker om och om igen har man inte på en häst att göra och inte på en tävling heller.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har Svenska Ridsportförbundets tävlingssektion fattat beslut gällande den överdomare som fälldes av Disciplinnämnden för olämpligt...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den danske tränaren Ken Ecce har av det danska travförbundet dömts till en månads avstängning samt 25 000 kronor i böter för...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundets disciplinnämnd har stängt av en förälder till en ponnyryttare från allt tävlande i ridsport i en månad. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
442
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama