Ponnyrockard

Tindrande

Trådstartare
Funderar på vilken vagn man skulle ha till en a-ponny på ca 110 cm?
En rockard är väl självskrivet, men vilken av alla dessa som finns. För tillfället är det motionskörning som ska bedrivas. Kör mest på anlagda travslingor men även på skogsstigar. Just nu har vi en ponnyrockard (som jag inte kan komma på vad den heter) som jämt har punktering. Den känns inte heller som den optimala vagnen. En ny behövs, frågan är vilken och i vilken prisklass man ska lägga sig. Finns tyvärr inte så mycket begagnat i rätt ände av landet (Umeå).

Har tittat (på hemsidan) för Tidaholms vagnarna och även på Drive out. Har skickat efter prisuppgifter på de vagnar som finns för a-ponny. Någon som har någon av dessa vagnar?
Lufthjul eller hårdgummihjul? Vad passar bäst för "skogskörning"?

Hoppas nån kan hjälpa mig att bli lite klokare i denna djungel :)

Sv: Ponnyrockard

Jag har tyvärr inga tips och ge då jag är helt ny men du kan säkert kolla på vagnar för b-ponnyer också med tanke på att din är en b-ponny =)

kanske det finns ett litet större utbud?

Jag tycker att du ska satsa på luftgummihjul till den körningen du ska göra. Massiva hjul väger betydligt mer än luftgummihjul och det blir behagligare att åka för människorna. Satsa på rejäla däck som är avsedd för skogvägar.

Han är nånstans mellan 100 och 110 cm. Fast ja, maxad a är väl mest rätt att säga. Rädd att en b-ponnyvagn blir stor med tanke på att de får vara upp till 130 i mkh... Eller?

Senast ändrad:

Okej, då har vi fattat beslut ang hjulen iaf :)

Har fått prisuppgifter från Tidaholm.
Roslagsvagn ligger på 12500 inkl moms + frakt.
Den rockard jag gillade mest ligger på 19000 inkl moms + frakt.

Tur jag har gott om tid på mig, om jag har flyt kanske en beg. dyker upp. Tror plånboken kan bli lättad då ;)

i rätt ände av landet (Umeå)

Om du bor i Umeå så har du många kuskar i närheten! De har körträning på Hippologum nu till helgen, då har du ju tillfälle att titta på många olika vagnar och diskutera med vana kuskar :laugh:

Jag har en NHS-sulky från www.westerdal.se som jag är nöjd med, kostar ca 13000 kr och de ordnade frakt för några hundralappar. Om du har vägarna förbi Ö-vik så kan du få provköra :)

Hästen finns i Umeå, medan jag för tillfället finns i Tromsö...

Är tillbaka i Umeå i vår nångång :) Så jag har ett tag på mig att bestämma mig om jag ska köpa en vagn till en ponny som jag inte äger :o

Som jag svarade i Bygga rockard-tråden så har vi format om skaklarna lite, i övrigt är jag väldigt nöjd.

Ska leta upp vilken jag funderat på, lagt det lite på is tyvärr nu.
Synd att det ínte finns något begagnat här i trakterna och
köper man nytt är måste man lösa frakten.

och köper man nytt måste man lösa frakten.

Min rockard skickades med en hästtransportör, de tog den på lastbilens tak. Men då gäller det att vagnen går att plocka isär tillräckligt mycket, om den sticker upp för mycket kommer den väl bli kvar i någon viadukt...

Jag har drive outs ponnyrockard som jag är jättenöjd med. Haft den i alla tre dicipliner förra året och de funkade super, har luftgummihjul.
Fick dock korta skaklarna något samt göra nya öglor för bakseleremmarna för de satt för långt bak, men de gick på ca hundralappen..
Och när jag senare har pratat med dom på drive out så kan dom fixa sånt om man säger till innan :) Dom har väl en begagnad sådan för 11 000 nu tror jag, om du kollar deras hemsida...

du bor ju helt rätt, i norrland finns det två vagnsimportörer. en i piteå eller va det kalix? finns annonser på hästnet sök på niorra sverige. och så har du selar.se utanför umeå. Sen har du ju enormt många kuskar i umeåtrakterna så det finns säkert en begagnatmarknad. Ring Håkan Lundmark och kolla om han har någon vagn till ponny...numret till honom får du av körsektionen på hippologum

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok!:laugh:

Jag har under en tid nu letat rockard till mitt russ som jag börjat köra in och då min ekonomi inte är jätte stadig(är student) så funderade jag länge på globus rockard, har läst lite olika utlåtanden om den och de flesta var tyvärr negativa så den idén övergav jag..

Men till slut hittade jag den här modellen http://www.jaboruder.se/salumini.htm (svart, näst längst ner)

Den verkar lite stadigare än globusrockarden men den ligger i samma prisklass.

Är det nån här som har en sådan eller kan ge ett utlåtande efter bilderna om den är bra? :)

Vi har faktiskt bara en travrockard åt våran shettis, pappa har kortat av skaklarna, breddat den och satt fast en svängel. Vi har byggt en egen kuskkil så totalt har den kanske kostat oss 5000 och kusken (lillasyster) är jätte nöjd. Hon har tävlat med den i 2 år och och det har då funkat jättebra. Okej, man får inte det bästa presentations poängen men det får man dessvärre aldrig så länge man inte har en gigg. Ska man sen bara motionsköra så har jag faktiskt helt ärligt lite svårt att förstå varför man öht vill köpa en vagn för drygt 15000...

Vi har funderat på skaffa en finare vagn men för att det ska ge något rent poängmässigt måste vi köpa Drive Outs ponnygigg för en massa massa tusenlappar som man sen nästan inte törs köra med för att den är så fin :D tror även det är svårt att hitta en lättare vagn än den vi har i dagsläget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka