Betazoid

Trådstartare
Är det någon som vet var man kan hitta westernpaddar i ponnystorlek?
Den ska användas med ridgjord till "barbackaridning", och inte under sadel, så det behöver absolut inte vara någon superpad. Det gör inget om den är billig också!

Sv: Ponnypad

www.bonanzawestern.se har dessa:

SS00112A.jpg

SS00112.jpg

Och även en barbackapad:
290_bareback_pad.gif

Å, den översta var jättesnygg!
Vill gärna ha ridgjord istället för barabackapad då jag tror att man får lite mer stöd, men jag kanske borde provrida en sån där pad innan jag bestämmer mig.

kan inte rekomendera barbackapad/ridgjord med stigbyglar. Blir ett hemskt punkttryck.
Ridgjord UTAN stigbyglar är dock bra :D

har du en väldigt liten ponny? har sett storhästpaddar på C-Dponnys och det har inte sett konstigt ut :)

Jag har naturligtvis inte stigbyglar, bara gjorden.

Egentligen har jag inte ponny, men hon har väldigt kort rygg. Nu har jag inte så stor koll på westernpadar, men de "storhästpaddar" som folk i stallet har är på tok för långa.

Jag har naturligtvis inte stigbyglar, bara gjorden.

Egentligen har jag inte ponny, men hon har väldigt kort rygg. Nu har jag inte så stor koll på westernpadar, men de "storhästpaddar" som folk i stallet har är på tok för långa.

:D
ser tyvärr altför många hästar med ridgjord + stigbyglar som i protest kastar upp huvudet med bakåtstrukna öron varje gång de ställer sig i stigbyglarna.. :cry:

gör det något om padden är lite för lång?
tacky too paddarna brukar vara ganska korta, (nästan för små för storhästsadlarna tycker jag), har sett den läskigt gröna padden som hööks har på B och C-ponnys, tror den är ganska kort :idea:

Jag beställde den läskigt orange padden ifrån h**ks och den var för kort för min sadel, så jag fick skicka tillbaka den!

Nä stigbyglar på ridgjord borde vara förbjudet!

Det gör inget om den är lite lång, men de jag provat har nästan slutat uppe på rumpan om den inte låg över hela bogen istället. Men det verkar alltså som att Höökspadar är korta! Jag bor ju nära så det blir väl till att ta sig en liten tur dit i veckan.

Nä stigbyglar på ridgjord borde vara förbjudet!

Det gör inget om den är lite lång, men de jag provat har nästan slutat uppe på rumpan om den inte låg över hela bogen istället. Men det verkar alltså som att Höökspadar är korta! Jag bor ju nära så det blir väl till att ta sig en liten tur dit i veckan.

är det dumt att rida med barbacka sadel? aldså pad med stigbyglar? är det inte bra för hästens rygg?
:confused: det visste jag inte.

är det dumt att rida med barbacka sadel? aldså pad med stigbyglar? är det inte bra för hästens rygg?
:confused: det visste jag inte.

det blir ett enormt punkttryck, vilket man absolut inte vill ha.
iom att ryttarens vikt blir så centrerad gör det jätteont.

en sadels främsta uppgift är att fördela trycket, en riktigt bra anpassad sadel (svårt att hitta dock..) är bättre än att rida barbacka pga viktfördelningen.. men barbacka med "pad" och ridgjord utan stigbyglar tycker jag är OK, då "sittbenen" inte kommer i direkt kontakt med hästen och eventuellt skumpande blir lite mer "utjämnat" och så glider man inte runt lika mkt som på en hal päls ;) fast ren barbackaridning är inte fy skam det heller. jag har ridit "helt" barbacka på mina hästar i flera år, kanske en 1/4 av min ridtid har varit i sadel... och ingen av dem har haft ryggproblem/ömmande rygg, fast vissa är ju mer känsliga än andra...
*flyter ut från grundfrågan*:angel:

:D
ser tyvärr altför många hästar med ridgjord + stigbyglar som i protest kastar upp huvudet med bakåtstrukna öron varje gång de ställer sig i stigbyglarna.. :cry:

gör det något om padden är lite för lång?
tacky too paddarna brukar vara ganska korta, (nästan för små för storhästsadlarna tycker jag), har sett den läskigt gröna padden som hööks har på B och C-ponnys, tror den är ganska kort :idea:
då har de ju ont i ryggen från början :mad: förmodligen får en illapassande sadel och sen "mellan" en skitdålig sadel och bra sadel sätter man på en ridgjord och DÅ gör det givetvis ont pga att hästen är omusklad och kankse till och med skadad av den dåliga sadeln..
och ett problem är även att gjorden sätts för långt fram så framkanten går i manken = obehag..

jag har själv ridit 3 mån på en c-ponny mellan sadlar, hon var välmusklad och jag vägde 60 kg, red lätt, stod i fältsits och hoppade helt utan protester, ingen ömhet eller några ryggproblem alls, hur vet jag det? palpering före och efter ridpass samt kiropraktorbesök både före och efter perioden..
anledningen till sadelbytet var att sadeln var lånad, jag och polaren turades om att rida med tjock ridpad med gjord och sadel, ganska ohållbart i längden..

förklara det...

då har de ju ont i ryggen från början :mad: förmodligen får en illapassande sadel och sen "mellan" en skitdålig sadel och bra sadel sätter man på en ridgjord och DÅ gör det givetvis ont pga att hästen är omusklad och kankse till och med skadad av den dåliga sadeln..
och ett problem är även att gjorden sätts för långt fram så framkanten går i manken = obehag..

jag har själv ridit 3 mån på en c-ponny mellan sadlar, hon var välmusklad och jag vägde 60 kg, red lätt, stod i fältsits och hoppade helt utan protester, ingen ömhet eller några ryggproblem alls, hur vet jag det? palpering före och efter ridpass samt kiropraktorbesök både före och efter perioden..
anledningen till sadelbytet var att sadeln var lånad, jag och polaren turades om att rida med tjock ridpad med gjord och sadel, ganska ohållbart i längden..

förklara det...

gör gärna ett besök i denna tråd då detta är lite "off topic" http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=866237

jag svarade faktiskt direkt till dig här.. jag skulle uppskatta ett svar..

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 615
Senast: Nepenthe
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Fetaost
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 597
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv