Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har naturligtvis inte stigbyglar, bara gjorden.
Egentligen har jag inte ponny, men hon har väldigt kort rygg. Nu har jag inte så stor koll på westernpadar, men de "storhästpaddar" som folk i stallet har är på tok för långa.
Nä stigbyglar på ridgjord borde vara förbjudet!
Det gör inget om den är lite lång, men de jag provat har nästan slutat uppe på rumpan om den inte låg över hela bogen istället. Men det verkar alltså som att Höökspadar är korta! Jag bor ju nära så det blir väl till att ta sig en liten tur dit i veckan.
är det dumt att rida med barbacka sadel? aldså pad med stigbyglar? är det inte bra för hästens rygg?
det visste jag inte.
då har de ju ont i ryggen från början förmodligen får en illapassande sadel och sen "mellan" en skitdålig sadel och bra sadel sätter man på en ridgjord och DÅ gör det givetvis ont pga att hästen är omusklad och kankse till och med skadad av den dåliga sadeln..
ser tyvärr altför många hästar med ridgjord + stigbyglar som i protest kastar upp huvudet med bakåtstrukna öron varje gång de ställer sig i stigbyglarna..
gör det något om padden är lite för lång?
tacky too paddarna brukar vara ganska korta, (nästan för små för storhästsadlarna tycker jag), har sett den läskigt gröna padden som hööks har på B och C-ponnys, tror den är ganska kort
då har de ju ont i ryggen från början förmodligen får en illapassande sadel och sen "mellan" en skitdålig sadel och bra sadel sätter man på en ridgjord och DÅ gör det givetvis ont pga att hästen är omusklad och kankse till och med skadad av den dåliga sadeln..
och ett problem är även att gjorden sätts för långt fram så framkanten går i manken = obehag..
jag har själv ridit 3 mån på en c-ponny mellan sadlar, hon var välmusklad och jag vägde 60 kg, red lätt, stod i fältsits och hoppade helt utan protester, ingen ömhet eller några ryggproblem alls, hur vet jag det? palpering före och efter ridpass samt kiropraktorbesök både före och efter perioden..
anledningen till sadelbytet var att sadeln var lånad, jag och polaren turades om att rida med tjock ridpad med gjord och sadel, ganska ohållbart i längden..
förklara det...