Ponnyn vill inte bli fångad

Sv: Ponnyn vill inte bli fångad

Det verkar som din häst inte vill bli tex riden kanske, ni kanske kräver för mycket av honom? mitt tips är att sätta upp en rundcorall, han ska gå eller trava tills han väljer att komma till dig.
hoppas att du hittar nåt som passar dig, tänl bara på att inte bara hämta honom för att rida.

Nu är jag så lett på detta altså . Jag har hålit på meddet varje dag i två månader. Jag har använt en och samma teknik som alla säger att denna hjälper men jag börjar tvivla om det är vår rätta teknik.
Jag går efter honom och låter honom inte stanna men det slutar ofast med han sparkar åt mig å jag måste gå med avståd menjaga igång honom när han stannar å så går vi igen å så sparkar han i mot galoperar till nån stans i hagen tar upp huvet å står å väntar in mig så får jag gå bakom honom så han inte stannar å så upreppar sig detta tills han stannar å jag får slänga ett grimskaft över huvet för sedan bli fångad.. !

Jag tror jag har komit på orsken till att han inte vill bli fångad, han går på lösdrift nu förtiden och hästerna blir liksom lite förvildade då :smirk: så han tycker inte att han behöver mig för att få mat för maten finns i boxen han går till själv.. Och ägaren till hästen (jag är foder värld) gav alltid honom sin dag givining av havre när han kom in.

Men om jag inte har grimma eller grimskaft med mig så kommer han direkt men är omjölig att leda honom i pannlugen .

Jag går halvdag i morgon så ska ta en dag för att bara fånga honom på .. å släppa å fånga ..

BEHÖVER ALLA TIPS SYNPUNKTER

Det här är inte lätt. Har hästen väl fått övertaget på detta vis är det inte lätt åtgärdat. Framförallt om hästen sparkar åt dig, då är ju situationen direkt farlig. Jag skulle råda dig att låta hästen ha en grimma på i hagen. Häng grimskaftet över axeln så att det inte träder fram tydligt i din hand. Ägna tid i hagen och jaga aldrig hästen. Gå i närheten av hästen men aldrig direkt mot. Försök att få hästen intresserad av dig istället för tvärtom. När du får tag i din häst så klia den och snacka vänligt en stund och släpp sedan, lika ofta som du tar med den till stallet för en ridtur.

Det blir säkerligen inte några fantastiska resultat av detta. Men du kommer ifrån att du ständigt förlorar, genom att du säger nu skall jag ta dig och hästen säger "så fan heller, glöm det" och sedan får som den vill.

Framförallt om du "låtsas" som om du gör det du vill göra där i hagen. Springer hästen ifrån dig ändå, så mana på hästen och ropa glatt, "duktig häst, vad bra du springer" som om det var just det jag ville att hästen skulle göra. Schasa lite till och bli sedan lugn i hela kroppen och avslappnat befinn dig i dess närhet.

Framförallt försök aldrig fånga hästen, utsätt dig inte för den faran.

Egentligen så känner jag väl att situationen är för farlig för att du skall reda ut den själv helt enkelt. Men du kan minimera riskerna genom att inte pressa hästen, för den vinner ju ändå.

Hälsning Maja

Nu är jag så lett på detta altså . Jag har hålit på meddet varje dag i två månader. Jag har använt en och samma teknik som alla säger att denna hjälper men jag börjar tvivla om det är vår rätta teknik.
Jag går efter honom och låter honom inte stanna men det slutar ofast med han sparkar åt mig å jag måste gå med avståd menjaga igång honom när han stannar å så går vi igen å så sparkar han i mot galoperar till nån stans i hagen tar upp huvet å står å väntar in mig så får jag gå bakom honom så han inte stannar å så upreppar sig detta tills han stannar å jag får slänga ett grimskaft över huvet för sedan bli fångad.. !

Jag tror jag har komit på orsken till att han inte vill bli fångad, han går på lösdrift nu förtiden och hästerna blir liksom lite förvildade då :smirk: så han tycker inte att han behöver mig för att få mat för maten finns i boxen han går till själv.. Och ägaren till hästen (jag är foder värld) gav alltid honom sin dag givining av havre när han kom in.

Men om jag inte har grimma eller grimskaft med mig så kommer han direkt men är omjölig att leda honom i pannlugen .

Jag går halvdag i morgon så ska ta en dag för att bara fånga honom på .. å släppa å fånga ..

BEHÖVER ALLA TIPS SYNPUNKTER

Ngt man kan tänka på är att alla hästar som inte vill fångas inte behöver vara busiga eller olydiga, de kan ha ont nånstans som gör att de inte vill motioneras.

Min lösdriftshäst kunde också fjanta förut.

Jag gick lungt och 'glatt' fram till honom. När han vände och gick undan gav jag honom en chans till, gick sakta mot honom och småpratade. Gick han undan igen jagade jag bestämt undan honom. Schas, försvinn liksom. Visade tydligt med kroppspråket att jag vill att han ska gå undan. Efter en stund visar jag att 'varsågod, nu får du komma' genom att stanna, göra inbjudande gester och lägga huvudet på sne. Hästen ger sig genast och kommer alt möter vi varann.

Vet ej om det bara är min det funkar på eller din med. Prova kan man ju alltid göra:)

Men kolla upp först att det inte är så att han har ont någon stans, för så kan det ju mycket väl vara.
//Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Jaga han inte!!!! det hjälper absolut inte.. det kan jag garanterat lova dig... ha grimma på ponnyn i hagen.. nästa gång du ska ta in honom tar du med grimskaft och en hink med lite havre,, eller några godis-bitar i fikan.. sen går du bort till det stälet som hästarna är vid, går snett bort mot ponnyn, och prata lungt med den, sätt dig på huk, och prata med alla hästarna.. titta dig runt och plocka lite i gräset eller på något som kan vara intresant.. stirra inte på hästens huvud eller i ögonen.. det er ett hot.. sen om han kommer fram efter ett tag, kasta dig inte efter han då utan låt han nosa lite på dig ge han en godibit och prata lungt... sen om du når, så sträck dig,, men inte hastigt efter grimman,, men kasta dig inte upp för då e risken att han kanske kastar sig bakåt.. prata lungt med han och beröm jätte mycket..

Prova det, jag garantera att det kan kanske funka, jag har själv jobbat mycket med de sortens problemer på problem-hästar..

mvh emelie

*KL*
Vad jag brukar göra medsvårfångade hästar är att följa efter dem när de går. Springer de iväg så fortsätter jag att gå efter dem (inte springa, blir man trött juh:P) tills dom stannar. Då stannar jag med. Är de långt borta (för att de sprang..xD) så går jag så pass nära att jag ser att de är på väg att börja gå igen. Eller om de betat medans jag närmat mig så går jag tills de lyfter huvudet. Då stannar jag. Väntar (tar sällan mer än något 30-tal sekunder men kan ta tid) Om de vänder på huvudet mot mig så går jag mot dem, visar dom att dom vill gå så stannar jag. Så fort dom går så följer jag efter igen, men stannar när dom stannar och kommer närmre när de bjuder in mig (geom att titta på mig). Börjar dom beta eller lukta på marken så går jag närmre tills de lyfter på huvudet. Då stannar jag till och om de tittar på mig går jag mot dem igen.
Första gångerna kan det ta tid, men efter ett tag brukar dom tröttna på leken och låta sig fångas. Ibland går jag bara in och säger hej.

Så snabbt; om hästen går så går jag efter.
Om hästen tittar på mig kommer jag närmre.
Om hästen betar går jag mot den.
Om hästen står stilla men tittar bort stannar jag (tills den antingen betar eller tittar på mig)
Ser den ut att börja gå stannar jag och hoppas att hästen stannar med.
Titta mycket mot hästens hovar och mindre mot huvud och kropp, men ändå så att du ser vad den tänker göra.

Detta funkar snabbast på hästar som går iväg för att de är lite osäkra, men har inte träffat en häst det inte har hjälpt på. En gång tog det en timme att komma fram till hästen, då klappade jag bara och gick. Nästa dag tog det 10 minuter.
Oj, detta blev långt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka