Ponnyn stannar och vägrar gå

AliiceeZ

Trådstartare
Hej, är ny har inne så om inlägget hamnar fel så får gärna moderatorn flytta inlägget.

Min medryttarponny kom till oss i börjar på January. Står på lösdrift och rider mest i naturen som skogs mulle. Vi red bort till en ridbana en gång och då vägrade hon gå där inne. Ställde sig i ett hörn och bara stod där. Var inte sur eller så utan mest total ignorerade en. Red ditt en gång till och även då stod hon bara där. Men när man sedan fick fram henne i trav och verkligen jobbade med att hon skulle hålla traven så var det ju jätte enkelt att sedan fatta galopp och då liksom bara rusar hon och är helt plötsligt jätte pigg. Nu kanske 2 veckor tillbaka så har hon börjat stanna även när vi är ute och rider vilket hon inte gjort innan. Är jätte svårt att få fram i trav och galopp. Min mamma går alltid med och det brukar tyvärr sluta med att hon får springa bredvid. Då går det lite bättre i alla fall. Funkar jätte bra att rida ut med andra då stannar hon inte. Men hjälper inte att ha med sig "flocken" till ridbannan. Stannar och håller på ändå.

Ägaren säger att vi ska ha sporrar och spö men det hjälper inte. Hon gigar spöt och spårren :(( Någon där ute som kanske kan komma med förslag. Vi testar just nu med att "rid vila" och att hon bara får vara ponny i en vecka. Dessvärre är hon halt och ömmar men det gör inte så mycket då vi ändå har ridvila. Har ni några förslag eller idéer på vad detta kan vara?

Anledningen till att den inte ville gå framåt kan ju bero på att den hade ont och att det är därför den nu är halt?

Anledningen till att den inte ville gå framåt kan ju bero på att den hade ont och att det är därför den nu är halt?
Men gud va smart.. tack. Får se om det blir bättre. Men vi har kollat hur den går väldigt noga och den har inte visat tecken på ont innan.. Men det kan det ju självklart vara.

Det är inte alltid så lätt att se en hälta speciellt om dom är halta t ex på båda fram vilket kan hända. Det bästa är att låta en bra veterinär undersöka hästen för det kan hända att den behöver behandling för att bli frisk. Hoppas att det går bra. :)

Varför är hästen halt? Vad säger veterinären? Kanske är det en skada som hon har haft länge? Hästar är inte dumma eller elaka, de försöker och gör allt för att göra oss till lags även när de har ont och de visar oftast väldigt små signaler i början. Att en häst börjar stanna är oftast en enormt stor signal på att något är fel, då har man inte lyssnat på hästen när den började visa små signaler.

Fodervärds ägaren säger antagligen hov böld vet inte om det är fast ställt av veterinär dock.

Fodervärds ägaren säger antagligen hov böld vet inte om det är fast ställt av veterinär dock.

Är det hovböld så öppnar det sig (ofta någon dag efter första hältan) som ett vätskande sår. Det är bra om du låter veterinär säkerställa diagnosen och titta om hovbölden satt sig/gått ner i själva hoven. Isåfall kan det ta tid att läka och veterinären kan behöva skrapa. Av hovbölder sväller benet ofta upp ordentligt samt hastigt, så håll koll på detta.

Hovbölder kommer lätt på våren då hästar ofta står i leriga hagar. Har hästen hovböld måste den flyttas till ett olerigt ställe! Gärna stå på begränsad yta, så man kan hålla koll och se att hästen tar det lugnt.
En hovböld uppstår oftast då bakterier tagit sig in i/strax ovanför hoven. De kan tex tagit sig in genom ett sticksår från en pinne, eller bara genom självsprickor.

Viktigt är att det inte kommer in smuts. Du kan hälla på koksaltlösning på hovbölden när den öppnat sig. Men man ska inte sätta på bandage eller liknande på bölden - det hindrar vätskan från att ta sig ut.
-Det var mina erfarenheter av hovböld om det visar sig att det är en sådan.

Hej, är ny har inne så om inlägget hamnar fel så får gärna moderatorn flytta inlägget.

Min medryttarponny kom till oss i börjar på January. Står på lösdrift och rider mest i naturen som skogs mulle. Vi red bort till en ridbana en gång och då vägrade hon gå där inne. Ställde sig i ett hörn och bara stod där. Var inte sur eller så utan mest total ignorerade en. Red ditt en gång till och även då stod hon bara där. Men när man sedan fick fram henne i trav och verkligen jobbade med att hon skulle hålla traven så var det ju jätte enkelt att sedan fatta galopp och då liksom bara rusar hon och är helt plötsligt jätte pigg. Nu kanske 2 veckor tillbaka så har hon börjat stanna även när vi är ute och rider vilket hon inte gjort innan. Är jätte svårt att få fram i trav och galopp. Min mamma går alltid med och det brukar tyvärr sluta med att hon får springa bredvid. Då går det lite bättre i alla fall. Funkar jätte bra att rida ut med andra då stannar hon inte. Men hjälper inte att ha med sig "flocken" till ridbannan. Stannar och håller på ändå.

Ägaren säger att vi ska ha sporrar och spö men det hjälper inte. Hon gigar spöt och spårren :(( Någon där ute som kanske kan komma med förslag. Vi testar just nu med att "rid vila" och att hon bara får vara ponny i en vecka. Dessvärre är hon halt och ömmar men det gör inte så mycket då vi ändå har ridvila. Har ni några förslag eller idéer på vad detta kan vara?
Det låter mest som smekmånaderna är över och hästen testar, alternativet är att den har något fysiskt problem. Hur är det när andra rider? Om den går utan problem då så är det troligen inga problem med hästen utan snarare ledarskapet.

Om hästen är halt nu och dessutom ömmar (var?) är det ju troligt att det är något som varit där ett tag. En hovböld t ex kan ju komma smygande under flera veckor och mogna långsamt. Det kan vara en av anledningarna till att hästen varit svår att få fram ute.

Om hästen har ont, och får er ont av att ridas - hur hade du visat det om du var häst? Jo, genom att inte gå fram (för det gör mer ont), genom att inte vilja arbeta (även om det kan vara trevligt att komma ut i skogen en tur i lagom tempo). Och det är visar ju er ponny. Det finns inte så många fler sätt ponnyn kan berätta att det gör ont.

Till trådskaparen : eftersom hästen har en ägare och ni lånar den så givetvis måste ägaren vara den som tar beslut om vad som ska göras med hästen . Är den halt bör den ju kollas av veterinär . Problemen att den stannar/vill gå hem behöver för den skull öht inte vara kopplade till att hästen nu är halt sen någon vecka utan kan vara helt orelaterat. Det är det för väldigt många men oavsett så är den halt måste den ju givetvis kollas upp veterinärt innan ni rider på den eller försöker få bukt med ngn eventuell "olat" som protester .

Vi har haft veterinär och hovslagare flera gånger nu hos hästen så inget att oroa sig för. Hon stannar med alla ;) Och skulle aldrig rida när den är halt... Är ingen djurplågare. Tänke bara med denna tråd om någon kanske har några funderingar om varför den stannar. Men tror också att den testar väldigt mycket nu. Får se hur det blir när hon är frisk igen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: Buck
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar