Ponnyn på foder blir halt?

L

Lillgangstah

Lånar ut vår fina b-ponny till en familj som tävlar henne hoppning.
Familjen har varit jättesnälla och trevliga hela tiden fram tills nu.
Ponnyn har blivit halt hos fodervärden och hon har aldrig varit halt innan ( född 90) så nu kräver fodervärden att vi tar tillbaka henne då de inte har någon användning för en halt häst.
Vill bara ta hem henne men Vi har inte pengar så vi kan betala alla veterinär kostnaderna för henne och vi har inte heller tid att ha hand om en halt häst.

Vad kan man göra,nån som har varit med om liknande?

Sv: Ponnyn på foder blir halt?

Har hästen blivit halt hos fodervärden så är väl det deras skyldighet att kolla upp varför?
Du ska inte behöva stå för den kostnaden?
Det är deras skyldighet att den kollas upp.
För inte har ni väl skrivit i avtalet att du ska stå för ev veterinär kostnader under utlånings tiden?

sånt brukar ju stå i kontraktet, och jag tycker de är en självklarhet att fodervärden har kvar hästen trots den blir halt om man inte skriver in nåt speciellt i kontraktet eller har bestämt nåt annat.

man lämnar ju ut hästen på foder av en anledning och då kan inte fodervärden lämna tillbaka hästen när de inte passar längre.

men e klart man inte vill ha hästen hos någon som inte vill ta hand om den..

Det är viktigt att skriva ordentliga kontrakt när man lämnar ut sin häst på foder, vilket jag hoppas ni gjort. Det vanliga är väl att fodervärden står för självrisken om skadan uppkommer hos dem. Försäkringen brukar finnas hos ägaren. Det brukar också finnas en uppsägningstid, under uppsägningstiden stannar hästen hos fodervärden om inte ägaren vill hämta tidigare. Försök komma överens om kostnaderna, kanske kan ni åtminstone gå halva vägen. Alltid svårt när sånt händer. Jag lider med er. Har själv varit i liknande situation :(

Lycka till!!

De borde ju gå att tvinga fodervärden till att betala vet kostnaderna,vi har ju skrivit det i kontraktet kom jag på.Och försäkring har hon ju.
Tänkte inte på det var bara så j*vla ledsen.
Fast vi har forfarande problemet att vi inte kan ta hand om en halt häst.och uppsägningstid har vi tyvärr inte skrivit något i kontraktet om.
tack iaf för alla svar

Fick nyss veta att hon har varit halt en gång innan där,fattar inte vad dom har gjort med henne,hon har aldrig vatt halt innan:'(

brukar man inte skriva sådan i kontraktet ?? Sen beror det väl på skulle iaf jag tycka om anledningen till att den är halt är för att hon har ridit "fel" eller om det är något gammalt som kommit upp...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka