Ponnyn magrar.....

W

Warmia

Vad skulle ni ha lagt på i första hand som tillskott?
Lusern eller kanske proteinpellets???
Ponnyn går på oanalyserat höenselage (klöver) fri tillgång och korn.
Mina stora halvblod och halvblodsföl går på samma och är i fint hull så varför räcker inte detta till honom för, vad ska man börja lägga på. Kan tillägga att han är MKT pigg så inget mer upp piggande kan ges!

Sv: Ponnyn magrar.....

Det beror lite på hur ponnyn ser ut i sin kropp kontra de andra två.

Är den bukig, toppig om ryggen eller bara smal men fast och jämn över lag i kroppen?

Är det som den första så skulle jag fundera på om det var nåt krångel i magen och tänderna om den nu får äta för de andra. Om det inte är problemet så skulle jag ge lucern alt. krafft + grön.

Om den ser ut som en sena, smal och fast i fast lite stubbig men ändå inte toppig eller bukig så skulle jag ge den betfor och olja för då är risken att kvoten är för hög för ponnyn och därav går ner i vikt.

Tack för ditt svar!

Han är kantig över rygg och bak. Är en väldigt nervig ponny så jag har funderat över lite om han kan ha problem i magen.....

Om den är nervig och går ner i vikt och inte tar åt sig maten så kan man nästan va säker på att hästen iaf. har kraftig magkattar.

Då är det ju ändå bra med fri tillgång som han har, men en burk protexin samt lucern gärna melassfri och linfrökaka är då att föredra för att hjälpa dem läka. Även extra B-vitamin och Selen E för mage och musklers skull.

Hmm - om det inte vore för att dina andra hästar håller sig bra på erat hö så skulle jag gissat på för lågt proteinvärde i det. Men då skulle det visa sig på de flesta hästar!
Men får alla hästarna ungefär samma kraftfoder också? Det kanske du menade när du skrev att de "går på samma" - att de får samma hö och samma kraftfoder... ?

Eftersom det INTE verkar vara nåt fel på höet, då de andra klarar sig bra på det, så undrar jag om ponnyn:
1. Får i sig tillräckligt av det? Hur ser det ut i flocken? Får alla tillgång till lika mycket?
2. Har han problem med tänder eller annat som gör att han har svårt att tugga i sig tillräckliga mängder?
3. Har ni kollat att han inte har nån MASK med träckprov? Trots att man avmaskar dom regelbundet kan de ibland ÄNDÅ ha maskangrepp av nåt slag. T ex händer det att hästar får spolmask trots att det sägs vara så ovanligt. Det är bara dubbeldos Banminth som tar spolmasken, mig veterligen. Men vad gäller avmaskning så gäller det ju att avmaska i rätt TID också :crazy: - kan vara svårt det där. Så det är klokt att kolla upp med ett träckprov så att hästen är parasitfri!
4. Har ponnyn alltid varit svårfödd eller är det bara i år? Vad har i så fall ändrats? Bara ensilaget? Annan miljö? osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 205
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18