Ponnyn går ej rent!

J

jossan_ninerna

Hej!
Jag har vart o tittat på ett New Forest sto två gånger och gillar henne gättemycket:D

Problemet är hon går inte rent i vänster varv. Hon har blivit skrittad i skogen några ggr. i veckan i tre år + lite hoppad, men ej ridits mycket dressyr. Därför är hon ej särskilt välmusklad.
Funderar på om det har att göra med att hon är stel och otränad, eller om hon har något fel på ryggen/benen..

Vad ska jag göra??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyn går ej rent!

vad ska du ha ponnyn till?

om den inte gjort speciellt mycket alls är det konstigt att den är oren trots all "vila"..

något verkar vara mycket fel, men är ett ett bra sto som du ex kan avla på annars så kolla upp henne på klinik, ta plåtar och hör vad vet säger om det hela..

Jag har tänkt träana och tävla lite på klubbnivå till att börja med.
Har en kompis som är bra på hästar o hon har lovat att hon kan kolla på hästen.
Sadeln var inte heller den bästa.
Tror du att det är något fel på henne?

Be en veterinär titta på det och lyssna till dennes utlåtande. Det kommer säkert fler hästar du kommer att tycka om, som inte är orena i sin gång... Dumt att köpa sig ett problem, de kommer gratis tids nog ändå, ett ordspråk jag gillar att använda..... ;)

ok.
jag ska försöka tänka med huvudet ;)
en sak som e konstig är att hon slutade gå orent i slutet av ridpasset första gången men inte andra:confused:

Vad du än gör så köp inte en häst som går orent, det är till o köpa på sig problem. Det är nog dyrt att ha häst ändå

Be säljaren/ägaren göra en hältutredning. Kanske är det lätt att få ponnyn ohalt, men det vet ju ingen utan en hältutredning. Som jag tolkar det har har hästen blivit sämre sedan du såg den första gången, d v s hältan släcktes i slutet av första passet, men höll i sig genom hela andra passet.

Med tanke på all vila hästen fått (inte tränat etc) tycker jag det är dålig djurhållning att inte redan gjort en hältutredning och låtit ponnyn slippa gå omkring och ha ont.

Självklart ska du inte köpa en häst som inte går rent.
Särskilt inte om du ska träna och tävla:crazy:.
Varför vill du köpa dig problem?
De kommer förr eller senare iaf.
Nej, leta vidare du..... finns massor av trevliga ponnier/hästar.
Vetrinärbes den eventuella pållen oxå.
Lönar sig inte att vara dumsnål.

/J.

Man rider inte på en häst som haltar!!

Det är väldigt dumt att köpa en häst som är halt, speciellt om man tänkt träna med den.
Om man inte vet vad det är så är det dumt att chansa, det kan ju ta månader innan den ens är så frisk att den kan gå i vanlig hage. OM den ens blir frisk. Tråkigt att dömma ut hästen det första man gör.
Det finns många bra friska hästar därute.

är din kompis veterinär och kan bedöva hästens ben led för led för att släcka hältan och på så sätt se vart den sitter? kan hon ta röntgenplåtar och ev titthålsoperation för att kolla efter ligamentskador?

nej, kolla hästen på klinik..

det du behöver fråga dig själv är. "om hästen är halt efter att ha skrittat i skogen 4 ggr i veckan i 3 år, kan jag då träna och tävla med den?"
svaret är nej.. du kommer att behöva kolla hästen på klinik om du köper den, behandling och konvalecens är det första du får göra, chansen är överhängande att hältan är kronisk och det enda du kan göra är att han hästen som sällskap eller ta bort den..

se dig om efter en frisk häst, så du har en läromästare att träna och småtävla lite på.. det vinner du på i längden..

skulle inte köpa en häst som går orent... köpte för ett år sen ett varmblod som hade en halv grad på ett bakben vid böjprov, annars inget, veterinären tyckte inte det gjorde så mkt eftersom det skulle vara mer hobbyhäst, lättare träningar. Iaf efter typ 3 månader blev han ordentligt halt, visade sej ha inflammationer på flera ställen och fick vila flera månader, visade sig även ha pålagringar i ett knä. Fick ta bort han för 1 ½ månad sen :cry: Så letar nu ny häst och hade hittat en vi gillade jätte mkt men den fick oxå en halv grad på ett böjprov, så då blev det inget :( Tänker mest på hur energikrävande det är att ha en skadad häst, och sen om den inte blir bra :crazy: Var typ en ständig oro, även när han blev friskförklarad och man kunde rida på han ett tag.
Men jag skulle inte våga köpa en häst som visar nånting på en besiktning inte mindre en som visar utan böjprov...

En häst som inte är mer riden än så och ändå halt beror inte på att den är omusklad. Så mitt råd blir som övrigas - leta vidare alternativt låt säljaren göra en hältutredning och behandla ponny och därefter MÖJLIGTVIS fundera igen beroende på vad som var problemet. Ta inte över säljarens ansvar för hästen!!!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar