Ponnyn är orolig

Sv: Ponnyn är orolig

Fast det handlar ju om att göra av med den energi som en tävlingshäst bygger upp när den bara får gå i hagen, och att pyssla och mysa bränner ingen energi. Visst får man ett fint band med hästen, men den kommer fortfarande bli på tårna pga överenergin oavsett hur mycket du gosar med den. Ser inget fel med att aktivera den fysiskt redan dagen efter man får hem den. Finns inget fel med att longera, tömköra eller rida kravlöst i paddocken eller ridhuset så hästen fysiskt får röra på kroppen.
Jag tolkade detta som att just ridningen var det som brände mest energi hos hästen.Misstolkade jag ditt inlägg så backar jag.:angel:

Finns inget fel med att longera, tömköra eller rida kravlöst i paddocken eller ridhuset så hästen fysiskt får röra på kroppen.

Mao kan man välja vad man vill hitta på, bara hästen får röra på sig, det är det som är grundkontentan, att hästen fysiskt får röra kroppen så spänningar och överenergi som byggs upp av stillastående släpper, sen är det upp till var och en att bestämma vad man vill göra, men helst ska det vara något hästen är van vid. Om hästen inte är van att tömköras på volt är det kanske inte det man ska använda som motionsmetod till att börja med.

Javisst! Och som jag skrev tidigare - det är inte bara spänningar och överenergi av att den inte blir motionerad som den är van. Det är dessutom en massa extra energi som kommer av nervositet och stress över flytten. Alla hästar blir stressade när de flyttar... det är inget konstigt alls, och sker även om den flyttar till en perfekt ny ägare.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Vinur
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 803
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka