Ponnyn är orolig

agnessan

Trådstartare
Hej!
Jag har precis fått hem min d-ponny som är en 10 årig irländare som tävlat t.o.m msv. Han är verkligen supersnäll och var det när jag provred hos gamla ägarna. Nu när han är hemma är han väldigt svår hanterlig och sparkar ibland på boxväggen och hoppar runt i spol spiltan och stallgången. När jag borstar bena och e.x svansen så blir han orolig och tror jag har försvunnit. Han liksom vänder på sig för att kunna se mig hela tiden och vill helst att jag bara ska vara vid hans huvud så han kan se mig. Han lugnar sig betydligt när andra hästar är i stallet men är ändå rätt stressad. Har haft honom i snart en vecka och han har lugnat sig betydligt men dock inte tillräckligt. Han är väldigt skuttig och bockar i ridningen och kan även när han bli rast lös sparka både i ridningen och i box/hage/stallgång. Han kommer till mig i hagen och tyr sig till mig. Har även låtit honom springa på ridbanan och så har han sprungit efter mig och stannat, stått kvar tills han får klartecken att komma. Mycket "inkallning" eller hur man ska uttrycka sig och är väldigt posetiv till detta. När han blir rädd liksom är det mig han vänder sig till. När vi var på ridbanan sprang han inte runt och undersökte hinder och annat utan ville vara så nära mig som möjligt. Tog några grässtrån längs kanterna men inget mer... Har ni någar tips på hur vi kan träna för att han ska lugna sig och får mer respekt när jag säger stop till hans påhitt... :D

Sv: Ponnyn är orolig

Till att börja med, vilken kondition var han i när du köpte honom? Full tävlingskondition? Hur har du ridit? Hur har du fodrat? Det är inte helt ovanligt att hästar blir lite annorlunda när de kommer till en ny ägare med nya rutiner, allt är nytt och hästen kanske inte rids/motioneras som den är van vid. Låt honom komma till ro i det nya stallet. Fortsätt att rykta och pyssla, rid som han är van att bli riden så han får omsätta energin och inte står och får massa överenergi. Det är tyvärr rätt vanligt att folk köper hästar som är högt i kondition och sen blir helt förtvivlade när hästen är som förbytt efter en veckas "vila" i det nya stallet pga överenergi.

Jag tycker du ska ändra din inställning från att vilja få honom att visa "mer respekt när jag säger stop till hans påhitt... " till att tänka "hur kan jag få honom trygg i sin nya miljö?" Det du beskriver, ts, ser jag som ett solklart exempel på en otrygg häst som söker sig till den trygghet han i nuläget känner till dvs dig. Avvisa honom inte, hjälp honom istället att acklimatisera sig till sin nya miljö. Han har ju som du skriver bara varit hos dig några dagar, inte ens en vecka. För mig är det självklart att ett djur inledningsvis är stressat när det byter hemmiljö. Du skriver att han lugnar sig betydligt när det finns hästsällskap i stallet. Såklart, säger jag. Hästar är utpräglade flockdjur, och i i stunder av otrygghet eller stress blir ju såklart hästen mera känslig för ensamhet. En häst som kan vara kolugn ensam i alla lägen i sin invanda miljö kan bli ett sällskapstörstande gnäggmaskin i en annan, ny miljö.

För att hjälpa din ponny att känna sig säkrare och tryggare efter sin flytt kan du exempelvis se till att han har sällskap av annan häst i stallet, försöka erbjuda fasta, lätt igenkännbara rutiner för hästen så den snabbare lär sig förutsäga dagens händelser, tillbringa mycket tid med honom, både i ridning och träning från marken. Det stärker banden mellan er. Se till att han har tillräckligt med grovfoder/tillräckligt långa ättider så att magen inte kommer i olag i samband med stressen. Att tugga lugnar.

Det kommer att lösa sig för er, är jag säker på. Ge det lite tid bara, så ska du se att han lugnar sig.

Varför har så många bråttom? Låt hästen få landa och lära känna sin nya omgivning,personer,hästar och rutiner i stall. Ge hästen tid! 1vecka är ju ingenting.

Till att börja med, vilken kondition var han i när du köpte honom? Full tävlingskondition? Hur har du ridit? Hur har du fodrat? Det är inte helt ovanligt att hästar blir lite annorlunda när de kommer till en ny ägare med nya rutiner, allt är nytt och hästen kanske inte rids/motioneras som den är van vid. Låt honom komma till ro i det nya stallet. Fortsätt att rykta och pyssla, rid som han är van att bli riden så han får omsätta energin och inte står och får massa överenergi. Det är tyvärr rätt vanligt att folk köper hästar som är högt i kondition och sen blir helt förtvivlade när hästen är som förbytt efter en veckas "vila" i det nya stallet pga överenergi.
:bow::bow:

Om folk har förståelse för att en häst har flyttat från sitt hem, sin trygghet, kompisar, ägare.........osv- det enda den har sett mer än varit borta en dag då o då på tävling.
Om man rider från dag 1 kommer hästen ha mkt lättare att acklimatisera sig o man slipper även skador.

Som det fungerar för många är det som att få en boxvilande helt "förändrad" häst ju längre man väntar.

att de ska få landa är en sak o det kan de göra dygnets övriga 23,5h.

Den nya bekantskapen skapar man fortare med bandet mellan ryttare/ häst inkl. hanterare/ häst.

Senast ändrad:

Snick Snack... Alla djur behöver en invänjningsperiod. Om man är det minsta sund i tänket menar jag:angel:

Det är väl ingen som säger att den inte ska ha en invänjningsperiod? Däremot att man lämpligen bör se till att den blir av med sin energi. En häst som är van att tränas relativt hårt blir frustrerad om den plötsligt bara ska gå i hage/stå i box, eller skrittas omkring litegrann. Det är inget märkligt med det. Dessutom är den stressad över allt nytt och samlar på sig en massa adrenalin i musklerna, som måste transporteras bort - genom arbete.

Antingen får den stå tills den börjar tappa kondition, ett par månader (kan vara bra med en del löphästar ex, då kan även ev mindre skavanker läka ut). Eller så får man se till att den får utlopp. Det är inte samma sak som krav. Däremot motion.

Det handlar inte om att man ska hoppa upp och rida skiten ur dem varje dag, det handlar om att hästen ska få omsätta energin som byggs upp hos en häst som är van att ridas mycket och sen helt plötsligt bara går i hagen. Vissa hästar kan man låta stå en vecka utan problem, så gjorde jag med min t.ex. när jag fick hem honom, vi satte inte igång med något regelrätt arbete förrän en vecka efter han kommit hit, men han klarade det pga att han ändå bara var van vid att gå i hagen, därför blev det ingen uppbyggnad av energi som gjorde honom oregerlig.

Har man en häst som är van att bli riden 5-6 dagar i veckan tycker jag man ska fortsätta med det efter att hästen kommit till det nya stället. Vill man inte rida kan man ju longera eller tömköra eller vad man nu känner för. För att hästen ska kunna komma till ro så snabbt som möjligt måste man se till att minska på stressen så mycket det går och en stor stressfaktor är bla överenergi som hästen inte tillåts bli av med.

Det är just här det sunda tänket ska kicka in. Antingen fortsätter man hästens dagliga träning som den gjorde innan nytt stall,ny ägare,ny omgivning. Man fortsätter med precis samma foderstat osv,osv.Eller som i detta fallet en nervös,osäker ponny som tydligt visar hur osäker den känner sig med sin nya miljö,personer osv runt omkring.Man låter den få invänjningsperiod,därmed dra ner ev kraftfoder och ökar grovfoder.Man umgås med hästen genom markarbete,promenader,pyssel och förtroende givande övningar.Man låter den vara ute mycket i hagen likaså. Det jag blir så trött på att läsa eller höra av folk är:Varför är min nya häst så konstig, inte alls som när jag provred... Ja kanske det kan bero på som jag skrev ovan.... 1vecka är en droppe i havet på ett nytt ställe. 1månad now we talking...

Vem har sagt att den ska tränas som vanligt- vilket man inte har så stor susning om?

'Man kan motionsrida den eller åtminstone skritta ut den.
Den får psykisk o fysisk stimulans som den är van vid att få dagligen.

Det är lika mkt eller t o m mer att umgås.

Ponnyn har nu stått en vecka o då kommer tråden.

man måste veta om att hästar kan bli förändrade vid byte av hem o basics är med en vuxen häst i kondition- att den får rastas av under kontrollerade former.

Tävlingsryttare vet om detta o vet oxå att skadorna kan komma med Posten samt att de inte är rädda för ngt skutt.

Vem har sagt att den ska tränas som vanligt- vilket man inte har så stor susning om?
Du skrev ju själv det....Om man rider från dag 1 kommer hästen ha mkt lättare att acklimatisera sig o man slipper även skador.

Vill göra ett tillägg till TS Har du sett över foderstat? För är den så nervis,hoppig och full av energi så kanske ni borde se över eventuell kraftfodergiva.Anpassa hästens foderstat efter motion.Hellre grovfoder än att ösa i kraftfoder..

Så bara för att hästen rids så innebär det träning?

Nej knappast.
Det är inte så att jag menar att den ska gå en hoppkurs.

att ändra maten bara för att den är pigg är fel om det handlar om dess personlighte.
Man kan halvera kraftfodret i några dagar, men sen bör man börja rida för det hjälper inte med att svälta den.

Har man köpt en hobbyhäst utan nämnvärd kondition o heller inte tänker träna den kan man göra som du tänker.

Senast ändrad:

Så bara för att hästen rids så innebär det träning?

Nej knappast.
Det är inte så att jag menar att den ska gå en hoppkurs.

att ändra maten bara för att den är pigg är fel om det handlar om dess personlighte.
Man kan halvera kraftfodret i några dagar, men sen bör man börja rida för det hjälper inte med att svälta den.

Har man köpt en hobbyhäst utan nämnvärd kondition o heller inte tänker träna den kan man göra som du tänker.
Så du menar att en häst/ponny som inte får kraftfoder svälter? Det var det dummaste jag läst.:eek:

Nej det menar jag inte, men att man inte... förutom all annan omställning även ska byta ut fodret rakt av.
Foderbyte blir det iallafall, men man kan försöka ändra på det i mindre omfattning.

Det är så många som tror att hästens oro/ stallmodighet bara beror på maten- ser inte att den kanske är sådan plus att den har en HELT annan miljö plus vad det innebär med en häst som är i kondition. Hästen- vanedjuret..

Man försöker att göra en så liten omställning i det som går att bibehålla o där är motionsbehovet det enda.

förstår inte varför du inte kan tänka dig att rida på en vuxen häst- som man får förmoda att man har provridit. Lider hästen av en motionstur i ny miljö?

Tävlingshästar brukar tycka att det är väldigt trevligt att se nya saker o är heller sällan rädda för att ge sig ut. Troligen beroende av att ryttarna smittar av sig med trygghet o inte rädsla.

Mina hästar travar gärna iväg ut, medans skogsmullehästarna får drivas rejält o måste ha sällskap:rofl:

Självklart ska man ändra fodergivan gradvis,aldrig rakt av oavsett kraftfoder eller ej. Jag menar inte att man inte ska /får rida direkt på en nyanländ häst.MEN jag tycker många har allt för bråttom med att rida istället för att låta hästen få lära känna allt nytt omkring sig inkl nya ägaren.Jag tror man bygger upp tillit och förtroende lättare om man umgås mer med hästen än om man bara rider. Mark arbete,promenader med nya ägaren i de nya miljöerna.Sen hur hästen jobbats innan är mindre viktig för mig.Dessutom måste man ju "anpassa" hästen efter ens egna rutiner.Alla har olika rutiner och det tar lite tid för en häst att lära sig detta.Är det då en häst som kommer från ex mindre stall med mindre hästar och mindre personer som kommer och går så kan det vara en stress faktor att komma in i större stall med flera personer som kommer på olika tider osv detta måste också tas i beaktning.

Senast ändrad:

Jag tycker nog att hobbyfolk gör som du menar o hur många trådar dyker då inte upp här t.ex?

Det du skriver är ju sunt med en icke inriden/ nyinriden häst.
Hur lång tid ska smekmånaden vara då anser du?

folk tror så mkt dumt om sina hästar- skräckscenarier o gör man inte det blir det sällan ngt problem.

Ja, hobby hästar eller tävlingshästar spelar ingen roll för mig. Alla är levande individer och därmed olika i sitt sätt,psyke. Om du läst mina inlägg så anser jag en smekmånad på 1månad är okej. Men då menar jag inte att hästen ska bli helt avställd utan som jag skrivit om och om igen, det finns massor av aktivering man kan göra med sin häst.Om man inte är lat och inte orkar röra på sig vill säga.Men en sund människa gör så mycket mer än bara rider/tränar på hästryggen...
Markhantering ger fasikens så mycket mer mellan häst och människa ..

Fast det handlar ju om att göra av med den energi som en tävlingshäst bygger upp när den bara får gå i hagen, och att pyssla och mysa bränner ingen energi. Visst får man ett fint band med hästen, men den kommer fortfarande bli på tårna pga överenergin oavsett hur mycket du gosar med den. Ser inget fel med att aktivera den fysiskt redan dagen efter man får hem den. Finns inget fel med att longera, tömköra eller rida kravlöst i paddocken eller ridhuset så hästen fysiskt får röra på kroppen. Motion hjälper spänningar att släppa och hästen lär falla till ro i det nya stallet betydligt lättare när den inte har en massa överenergi som trycker på + att arbete är något den är van vid, att röra sig runt med en ryttare på ryggen i en paddock är en situation den är bekant med och känner sig trygg med, till skillnad från allt annat i det nya hemmet.

Min personliga iakttagelse är att de hästar som man tvingar stå stilla på en främmande tävlingsplats är dem som bråkar mest, medan dem som får röra sig och som leds/rids runt på området, om så bara i skritt, är dem som håller sig lugna.

Jag har inte i några av mina inlägg skrivit att hästen inte ska aktiveras.Inte någonstans. Vad jag däremot skrivit är att man kan träna på andra sätt mer än att rida... Vad är det som är så svårt att förstå?

Jag rider inte mina hästar utan de aktiveras genom div träning utan ryttare.Tömkörning både hemma och i natur/vägar,jag tränar hantering ,kommandon osv osv osv.Träning som även får hästen att tänka till utöver fysisk träning.Jag har konditionen för att orka röra mig med mina hästar så jag verkar börja tro att en del av er är lata helt enkelt och skriver vad som helst för att få ridningen som enda utvägen till motion och att få hästen att göra av med energi!?
Man kan göra så mycket oändligt med en häst om fantasin finns där.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Vinur
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 803
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka