P

pia-mia

Hej Skulle vilja ha hjälp av er som vet. Har varit och tittat på en 5årig cponny,den hade ett engelskt pass men var inte chippad hur kan det komma sig? Måste man tävla ungponnyklasser med en 6årig ponny?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ponnyköp

De kankske helt enkelt inte hunnit chippa den. Min första ponny var inte chippad. Jag tror vi fick göra det på veterinär besiktningen. Det var inget problem då iallafll. Jag tror att man måste kvala sig upp från unghästklasserna . Om det är några felria rundor eller så. ?
Är det första ponnyn?
Man måste ju tänka på att köper man en unghäst vet man aldrig vad man får. Säkrare att köpa en lite äldre häst. Tänk på att ponnyn inte får vara maxad nu. Då finns det ju en risk att en växt över till slutmätningen. Fast det visste du ju säkert redan.
Lycka till!

om den inte har tävlad "stora" klasser (det är ju begränsad hur stora klasser den kan tävla när den är 5 år gammal) har ägaren säkert inte tyckt att det har varit nödvändigt eller har ägaren inte varit uppmärksam på att alla ponnier måsta vara chippad..
tror du ska kvala den ur ungponnyklasserna när den är 6 år men är inte säker, kolla TR hoppning det står där.. Om du inte har TR kan du beställa på svenska ridsportsförbundets hemsida :D

jag är nästan helt säker på att du inte behöver kvala med en 6-årig ponny...men annars kanske du kan söka här på forumet för att få reda på det:)

Ja, 6-åriga ponnyer ska tävlas i avdelning B om de inte har gjort två felfria rundor med samma ryttare i aktuell klass eller högre.

Hej Skulle vilja ha hjälp av er som vet. Har varit och tittat på en 5årig cponny,den hade ett engelskt pass men var inte chippad hur kan det komma sig? Måste man tävla ungponnyklasser med en 6årig ponny?

om du börjar på lokal nivå, så ska du ha två felfria rundor i Avd. B med din ponny innan den är 6 år. har du det så får du börja tävla Avd. A med din ponny när den är 6 år. eftersom det inte är någon omhoppning i Avd. B och då inte behöver stressa upp ponnyn för nån omhoppning. utan enbart tnka på att rida felfritt;)

om du börjar på lokal nivå, så ska du ha två felfria rundor i Avd. B med din ponny innan den är 6 år. har du det så får du börja tävla Avd. A med din ponny när den är 6 år. eftersom det inte är någon omhoppning i Avd. B och då inte behöver stressa upp ponnyn för nån omhoppning. utan enbart tnka på att rida felfritt;)

Mja, det gäller även på regional, nationell och elitnivå.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 732
Senast: Häst_
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar