Ponnyköp el återköp?

Shatoo

Trådstartare
Hej alla!

För ett tag sedan köpte en vän ett imp. sto ifrån en importör i Sverige. Enl. tänder var den yngre än vad som stod i passet men det var av mindre betydelse för dem men nu råkade det också vara så att det här stoet även till allas förvåning fick ett föl!!! De har haft stoet i ca ett halv år och trott att hon varit lite fet, inga märkbara juver hade hon heller.

Nu är frågan: Kan man få köpet ogiltligt? Kan säljaren bli återbetalningskyldig även för kostnaderna de haft under tiden hon varit hos dem? Det är ju inget direkt dolt "fel" på ponnyn mer än att hon under en kort period inte kommer att vara ridbar.

Tacksam för hjälp!

Sv: Ponnyköp el återköp?

Men varför inte behålla fölet, sälja vidare eller så? De fick ju två hästar till priset av en och vad jag förstår ett friskt föl? :) Varför skulle de lämna tillbaka den för det?

håller med angelwings. jag skulle vara glad om jag fick två hästar till priset av en.

Visst kan det finnas fog för att reklamera hästen. Frågan är vad som händer om säljaren vägrar? Orkar man ta sig igenom en rättslig tvist? Finns pengar att ta sig igenom en rättslig tvist? Är det värt det?

Det är en sak att HA rätt, en annan att FÅ rätt. I rätten.

Men vad säger lagen? Måste säljaren ta tillbaks den? Han i sin tur "visste" ju inte heller om det...

Läs antingen Konsumentköplagen eller Köplagen, jag vet inte status på köpare och säljare, det är det som avgör vilken lag som gäller för köpet.

Men vad säger lagen? Måste säljaren ta tillbaks den? Han i sin tur "visste" ju inte heller om det...
Det allra första är vad som har sagts om användningsområdet på ponnyn. Har de bara köpt en ponny och betalat utan att specificera användningsområde. Ja då har de köpt ett dräktigt sto som det bevisligen inte var något fel på.
Har de ett riktigt avtal och skrivit in användningsområde och området inte innefattar avel utan t ex tävlingsridning. Då är det hela i ett helt annat läge.
Så fel eller dolt kan man inte kalla det, upptäcks lätt vid undersökning. Utan det är användningsområdet och som Lovisaleonora skriver vilken lag affären hamnar i som avgör vad de kan göra.
Kan vara bra att tänka på för att som ska köpa ett sto och inte ha det i avel direkt att dräktighetsundersöka innan köp. Det här är inte en helt ovanlig händelse.

håller med angelwings. jag skulle vara glad om jag fick två hästar till priset av en.

det ligger inget värde i ett korsningsföl med okänd pappa, och dom kostnaderna man har för stot och föl 6 månader efter fölning uppväger inte det lilla man kan plocka ut för fölet sen.

det ligger inget värde i ett korsningsföl med okänd pappa, och dom kostnaderna man har för stot och föl 6 månader efter fölning uppväger inte det lilla man kan plocka ut för fölet sen.

då är det ju en helt annan sak :p

jag läste inte någonstans att den handlade om en korsning o okänd pappa.

Jag har varit i en liknande sits och blev asförbannad när vi upptäckte att stoet var dräktigt. Jag var i kontakt med säljaren och han skulle ta tillbaka henne och vi skulle få en annan häst istället, men det slutade iaf med att vi behöll henne. Fölungen reggades med gröna papper då jag kunde spåra den förre ägaren i Holland och få kopia på språngsedeln.

Är det en större ponny ( c eller D ponny) har den visst ett värde om man har möjlighet att behålla den tills den är i ridbar ålder.

Unghästar kostar inte särskilt mycket att "ha" eftersom de går på bete hela somrarna och sedan om vintern kan man hyra in den i en lösdrift med unghästar i samma ålder.

Visar det sig sedan att ponnyn har tävlingsanlag kan den mycket väl betinga ett ganska högt pris redan i 3 årsåldern.

Jag vet många korsningsponnyer med helt okänd stam som kostar ( och säljs för) 50000-100000 i 5-6 åldern för att det visat sig bli bra tävlingsponnyer.

Ponnyer är dyra idag.

/KT

Jag skulle säga ungefär vad KT sa så eg behöver jag inte skriva nåt...
Men för mig hade det även varit en möjlighet att ha fölet från början och om det är en trevlig individ ha den på bete/lösdrift och sedan få en trevlig ridponny till dottern eller mig själv så småningom. :)

Jag är som sagt ingen tävlingsmänniska eller avelsmänniska, jag vill bara ha en kompis att träna med och lufsa i skogen med, det behövs ingen jättefin stam för mig. :)

Stoet är en D-ponny (totalmaxad :0), ganska trevlig modell. Dock finns det en liten tvekan om att pappan kanske kan vara en Lippizanare.....och om det är så kommer den antagligen inte hålla några ponny mått. Men den kan säkert bli en mycket trevlig liten individ och som KT säger så är det ingen större kostnad i att hålla....och idag får man ju bet. ganska mycket även för en promenadhäst.

Dom har iallfall pratat med säljaren som inte vill ta tillbaks den och då sa dom att de behåller den. Hade de inte haft eget stall och mark och haft hästarna uppstallade hade de däremot gått vidare med det pga kostnaderna.

Åh, det låter ju som det kan bli en riktig hjärtekrossare till häst till sist :)

Har alltid varit svag för lipizzanare sen man var nere och tittade på stuteriet när man var liten. (tänker inte ens ge mig på att försöka stava till det i den här värmen ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka