Ponnykategorier

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare 8888
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 10 357
Sv: Ponnykategorier

Självklart finns det grova eller stora/höga ponnyer som ser FÖR stora ut, men som är i rätt höjd. De kan vara "utan manke" och ibland kan man luras av annat, att de ser större ut än de är. Sen finns det de som är tvärtom, som ser mindre ut än de är.

Men jag vet att det finns ett antal som är över 150 cm, jag "känner" ju dels en (som jag srev om), och den ponnyn som "det kända namnet" red på framhoppningen samtidigt som mig... den "ponnyn" var ohyglligt stor... Åtminstone närmare 155 än 145....

Men mig bekommer det absolut inte just rent tävlingsmässigt. Min lilla d-ponny kunde hävda sig hur bra som helst mot de stora, och jag tänkte inte på det.
Det är mer att "rätt ska vara rätt", även om jag förstår att det är jättetråkigt att stå med en häst på 150 cm som skulle kunnat gå SM eller internationellt som ponny, men "bara" upp till 1.10-1.20 som storhäst.

Håller med om att nermätning är fel. Det borde finnas en till kategori, kategori E för hästar mellan 148- 155 cm. Det skulle höja värdet på hästarna och nermätning skulle försvinna på sikt iaf i kategori D. Sen kan det diskuteras om hur man ska få nermätningen på B och C ponnyer att försvinna. En extra kontrollmätning? Eller så måste mätmännen ändra sig.

Tar mig som exempel. De frågade de hur jag ville ha min ponny mätt. Maxad C eller lägre (under 138) om reglerna ändrades? Han var 139 cm när jag mätte han i gången hemma när han slutmättes blev han 137 cm, utan fusk. Han var avslappnad och sov nästan. Men inget fusk. Jag var nöjd, inget fusk och få han så stor som jag ville.

Men ska en mätman fråga hur stor man vill ha hästen? Mätsystemet är verkligen något som behöver ses över.

Och du tror inte nermätningen skulle finnas i kategori E också? Kategori E behövs inte, finns ingen särskild efterfrågan heller.

Ganska enkelt egentligen. Ponnyn mäts, rakt av, och den kategorin har den. Punkt och slut. Är den högre så är det en häst.
Det svåra är att få både ponnyägare och mätmän att inse enkelheten.

Skulle E-ponny finnas skulle ju många försöka mäta ner sina 158-160 hästar till det. Det skulle bli precis samma sak som det är med d-ponnyer och små hästar nu.

Precis. Det är lämpligt att skriva t.ex. *Knapplån* i början av sitt inlägg om man tagit fel persons svars-knapp.

Håller helt med, hur många kategorier det än hade funnits så hade det alltid varit folk som försökt mäta ner m.m. Borde vara något straff för de mätmän som släpper förbi en förstor ponny/häst.
Men tror ni att det hade blivit mindre nermätningar om det hade varit så som i fälttävlan att det bara finns kategori I och kategori II?

Njaeää. Även på ft finns det för stora ponnyer. Dock upplever jag det som att de inte alls är lika många som inom hoppningen. Men det är förstås bara min högst egna åsikt.
Dessutom, gränserna finns ju kvar och därmed också de som är nära gränserna, åt båda håll.

Men om man skulle "ckocksänka" alla gränser 1 mm så blir vi ju av med alla supermaxade, som oftast mäts ner till precis på gränsen :devil:

Annars tror jag att en årlig inmätning skulle kunna funka. T.ex under November och December på klinikerna mäter man in ponnyn till nästa år. Stor offentlig mätning = mycket publik = mindre fusk.
Men kommer även åt dem som kanske inte fuskats med vid slutmärningen, men ändå växt såpass mkt att de är större.
Min ponny t.ex är slutmätt 140,0 som 8 el 9 år. Inget fusk, men helt otränad var han och dessutom hingst, nyverkad också antagligen. Men gick rakt in och mätte, så lite upptaggad var han nog allt.
Nu har han satt betydligt mycket mer muskler och nog blivit några cm till pga kastreringen, och nästan alla tar honom för en D-ponny, på ex träningar och så. På tävlingar ser han rätt normalstor ut ihopa med de andra C-ponnyerna.
Tänkte mäta honom i stallgången idag, men tumstocken var bruten så räckte bara till 120 cm... fast det där ut att vara närmare 3 än 2 dm kvar till manken...

Annars tror jag att en årlig inmätning skulle kunna funka. T.ex under November och December på klinikerna mäter man in ponnyn till nästa år. Stor offentlig mätning = mycket publik = mindre fusk.
Men kommer även åt dem som kanske inte fuskats med vid slutmärningen, men ändå växt såpass mkt att de är större.
Men vore det rättvist? Hästar är ju olika "stirriga" när de kommer ut och då kan ju höjden skilja sig som sagt.

I Danmark använder man kalibrerade väldigt noggranna mätverktyg, hör och häpna när flera danska ponnyer ej går att mäta i sverige??

Nåja mätsnusket är lika utbrett åt både det större och det mindre hållet tyvärr. Om alla mätte sina ponnyer avslappnade (dvs deras korrekta mankhöjd) inom en rimlig tid (dvs inom 5-10 minuter ungefär) så tror jag att vi skulle få se betydligt mer C & B-ponnyer. De som har en liten ponny vill gärna ha upp storleken och mäter sin ponny spänd, då får vi helt plötsligt en annan referensram eftersom den ponnyn som på pappret är 139cm kanske avslappnad är 136cm och det är klart att en ponny som är 141cm spänd och 139cm avslappnad kommer se stor ut.

Sedan kan vi diskutera hur allvarligt vi ska se på mätningarna ffa på lokal och regional nivå eftersom vi håller på med en utvecklande aktivitet för våra barn där vi inte får tävla om prispengar eller där vi skall hålla det på en bas av lek och roliga fritidsaktiviteter.

Däremot kanske man skall vara mer nogranna att följa FEIs direktiv och mätregler. Eftersom det är tillåtet på internationella tävlingar med betydligt högre ponnyer än i sverige kanske vi ska kolla efter VEM det är som ger indikationer på att det är okej att ha en lite större ponny.

Ett stort problem till är att det finns inga officiella instruktioner för ponnymätning som ponnyägarna kan ta del av. Det är mycket rykten som florerar om fusk eller otillåtna grejer men det är få som faktiskt vet hur en mätning går till.

Det skulle vara ganska kul att mäta samma ponny från norr till söder, för jag tror knappast att det skulle stå samma sak på mätintyget något disktrikt. Det är också en ganska intressant aspekt.

Och ja det kan skilja mycket på en gammelskodd/nyskodd ponny...

Och nej jag tycker inte att det är okej med B-ponnyer som är 141cm...

Det är helt sjukt att folk kan hålla på så! Såg en D-ponny som var 147 cm predvid en som "var 148". Såg ut som den var 155 minst :S

det är så sant att det finns ett otal för stora ponnyer men det finns dessvärre precis lika många som är betydligt mindre än mätintyget anger.

De som vet med sig att de har en liten ponny vill ha upp storleken och det är många ponnyer som kanske är 141-143 cm som är slutmätta 145-147cm därför att de är uppjagade av sina ägare vid mätning. Tre-fem minuters avslappning ger en skillnad på fler cm. Regelvidrigheter som att låta ponnyn stå två timmar är inget vi bör förespråka men några minuter bör alla ponnyer få stå innan den slutgiltiga höjden anges.

Det finns många knasiga mäthistorier, alla påbyggda i varje led och lite vridna på. Sedan ska vi alltid ta hänsyn till avundsjuka, ekonomi och ryttare. En bra häst ställs mer ofta i fokus än en mindre bra. En stor ponny är dyrare än en liten (därav uppmätning resp nedmätning finns) och idag har vi en drös med väldigt långa barn som kräver stora ponnyer för att inte alltför tidigt drivas upp på stor häst.

Hur vi än vänder och vrider på detta kommer vi att hitta orättvisor och oförätter men jag tror att det som absolut bör sättas in agerande mot är att en mätning skall ske på exakt samma sätt oavsett var hästen mäts eller vem som än mäter.

Sk Officiella mätningar indikerar mest på att vi inte litar på våra mätmän. Ridsportförbundet har utbildat och godkänt mätmän och därmed skall vi acceptera deras omdöme och lojalitet mot regelverket, oavsett var hästen mäts!

FEI borde kanske sätta upp gränser för alla medlemsländerna och ge samtliga mätmän en uppdatering för att vi skall agera som våra fränder i andra länder. Och därmed riskfritt kunna importera/Exportera ponnyer utan att riskera problem med mätningarna för att vi mäter olika i de olika länderna.

Regelvidrigheter som att låta ponnyn stå två timmar är inget vi bör förespråka men några minuter bör alla ponnyer få stå innan den slutgiltiga höjden anges.
Är det verkligen regelvidrigheter? Enligt det mätreglemente jag läst hade man en eller två timmar på sig att mäta, just för att ponnyn skulle få stå och slappna av...

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 829
Senast: Habina
·
Tävling En fråga av ren nyfikenhet.. I motsats till de nu så vanliga diskussionerna om "för stora" ponnyer så har jag motsatt "problem" - min...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Xenon
·
Y
Hästvård Har ört att man kan mäta ner hästar så dom kan gå som ponny. Min förra häst var ca 149-150 cm mkh fick då höra av alla att jag borde...
Svar
17
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka