Ponnyjävel!

Unafraid

Trådstartare
Ponnyn är avslöjad.... :mad: hon har en automatisk fodergrind i sin hage, som går på timer. Gjort iordning lunch och stod och skulle precis kliva på bussen när jag ser att hon är och petar ner tråden. Magneten är hyfsat stark, men hon har solklart listat ut hur man gör.. det går inte att sätta ström på tråden. Är det någon som har en genialisk lösning åt mig? Hon har fått lunch och nattgiva.

Ponnyn är fruktansvärt snabb på att få i sig höet, oavsett om hon har nät eller jag sprider ut det på ett sätt som skulle göra att en vanlig häst inte skulle få i sig ens hälften på flera timmar. Har sällan sett henne äta mer än 30 min, så att grinden fungerar är viktigt för mig.
:banghead::banghead::banghead::banghead:

Så idag fick hon sin lunch 9.30.. undrar hur många dagar hon har ordnat det själv, inte konstigt att hon är hungrig 16.30... :banghead::banghead:
 
Ponnyn är avslöjad.... :mad: hon har en automatisk fodergrind i sin hage, som går på timer. Gjort iordning lunch och stod och skulle precis kliva på bussen när jag ser att hon är och petar ner tråden. Magneten är hyfsat stark, men hon har solklart listat ut hur man gör.. det går inte att sätta ström på tråden. Är det någon som har en genialisk lösning åt mig? :banghead::banghead:

Varför går det inte att få ström till tråden? Inte ens med ett batteri? Det är nog det enda som funkar. Jag hade en som bet fast i handtaget och öppnade grinden, fick linda eltråd runt handtaget och då funkade det.
 
Det står det i beskrivningen, ingen ström i grunden. Det som händer när fjädern öppnar grinden är att tråden ligger på marken och slår. Men jag kanske får leva med det, det är i alla fall fruset i marken, så hon borde inte få ström genom marken.. vilket dom får om det är blött, jag har väldigt bra ström :p
 
Det står det i beskrivningen, ingen ström i grunden. Det som händer när fjädern öppnar grinden är att tråden ligger på marken och slår. Men jag kanske får leva med det, det är i alla fall fruset i marken, så hon borde inte få ström genom marken.. vilket dom får om det är blött, jag har väldigt bra ström :p
Kan du inte sätta resårgrind, men med magnetfästet för originalgrinden? Då ligger den inte på marken.
 
Kan du inte sätta resårgrind, men med magnetfästet för originalgrinden? Då ligger den inte på marken.
Jag förstår din tanke, jag ska titta på hur den är konstruerad. Men även ihop med "fjädern" går det tråd via en trissa, även den delen brukar ligga på marken. Men som sagt kan gå!

Stort tack för att du är smartare än mig och tog dig tid att svara! :up::p
 
Vi har också en automatiskt grind. Den är mekanisk med en hake som man drar upp och sätter handtaget på. När timern slår ut tippar haken ner och handtaget lossnar, landar på marken och tråden rullas upp med hjälp av en tyngd i form av en dunk med sand i. Nu har vi ström på tråden och än så länge har inte min pilliga häst öppnat den själv.
Förr förra året började han med att pilla på dunken för att få sving i tråden och då hoppade handtaget av och dom fick lunch tidigare än tänkt :meh: Efter att ha satt tråd för så han inte kom åt dunken började han med att pilla direkt på handtaget tills den hoppade av :arghh: Hoppas strömmen håller honom borta nu annars får vi hitta på något annat för handtaget.
 
Vi har också en automatiskt grind. Den är mekanisk med en hake som man drar upp och sätter handtaget på. När timern slår ut tippar haken ner och handtaget lossnar, landar på marken och tråden rullas upp med hjälp av en tyngd i form av en dunk med sand i. Nu har vi ström på tråden och än så länge har inte min pilliga häst öppnat den själv.
Förr förra året började han med att pilla på dunken för att få sving i tråden och då hoppade handtaget av och dom fick lunch tidigare än tänkt :meh: Efter att ha satt tråd för så han inte kom åt dunken började han med att pilla direkt på handtaget tills den hoppade av :arghh: Hoppas strömmen håller honom borta nu annars får vi hitta på något annat för handtaget.
Alltså... :banghead: ponnysar!!!
 
Det står det i beskrivningen, ingen ström i grunden. Det som händer när fjädern öppnar grinden är att tråden ligger på marken och slår. Men jag kanske får leva med det, det är i alla fall fruset i marken, så hon borde inte få ström genom marken.. vilket dom får om det är blött, jag har väldigt bra ström :p

Det fixar du lätt med en stängselstop och några taljor till segelbåtar och 5 liters vattendunk med vatten i. När magneten släpper drars repet i hop med vattendunken som tyngd och taljorna som repet går igenom ser till att det inte ligget på marken. Smyg kika på Feed-x de har ett färdigt kit. Så ser du hur jag menar.
 
Vi har också en automatiskt grind. Den är mekanisk med en hake som man drar upp och sätter handtaget på. När timern slår ut tippar haken ner och handtaget lossnar, landar på marken och tråden rullas upp med hjälp av en tyngd i form av en dunk med sand i. Nu har vi ström på tråden och än så länge har inte min pilliga häst öppnat den själv.
Förr förra året började han med att pilla på dunken för att få sving i tråden och då hoppade handtaget av och dom fick lunch tidigare än tänkt :meh: Efter att ha satt tråd för så han inte kom åt dunken började han med att pilla direkt på handtaget tills den hoppade av :arghh: Hoppas strömmen håller honom borta nu annars får vi hitta på något annat för handtaget.

Det e kluriga de frybenta
 
Vi har en tråd till magnetlåset till våra foderboxar. Runt foderboxarns har vi satt på eltråd, eftersom även våra hästar i början meckade med lådorna innan de löstes ut. Nu med eltråden runt så är boxarna ointagliga.

Och nu läste jag att du hade grind och inte lunchbox....
 
Det står det i beskrivningen, ingen ström i grunden. Det som händer när fjädern öppnar grinden är att tråden ligger på marken och slår. Men jag kanske får leva med det, det är i alla fall fruset i marken, så hon borde inte få ström genom marken.. vilket dom får om det är blött, jag har väldigt bra ström :p

Det måste ju gå att sätta så att strömmen stängs av när den är öppen? Så har vi i våra vanliga grindar.
 
Det fixar du lätt med en stängselstop och några taljor till segelbåtar och 5 liters vattendunk med vatten i. När magneten släpper drars repet i hop med vattendunken som tyngd och taljorna som repet går igenom ser till att det inte ligget på marken. Smyg kika på Feed-x de har ett färdigt kit. Så ser du hur jag menar.
Det är ett annat system än min grind har. Istället för en dunk har jag en fjäder och en löpande lina genom en trissa. Men med en elastisk lina kan det gå att ordna ändå.
 
Jag förstår din tanke, jag ska titta på hur den är konstruerad. Men även ihop med "fjädern" går det tråd via en trissa, även den delen brukar ligga på marken. Men som sagt kan gå!

Stort tack för att du är smartare än mig och tog dig tid att svara! :up::p

Inte fjäder, resårgrind. Monterad enligt anvisningar. Då ligger den garanterat inte på marken.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har haft en lunchgrind (med 12v magnet) i hagen nu ett tag och i början fungerade det perfekt, tills en utav hästarna blev för smart...
Svar
8
· Visningar
3 921
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp