Ponnyhingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 399

Mysaan

Trådstartare
Jag måste få fråga om ponnyhingstar står på semi eller är det fri betäckning som gäller då?

Sv: Ponnyhingstar!

Det finns några ponnyhingstar på semin, speciellt Ridponny. Kolla på rasföreningarnas hingstsidor så står det nog där.

Jag måste få fråga då. Vad betyder TAI , AI och FAI?

Dum fråga kanske men jag vet inte.

Herre gud nu ska vi se om jag har rätt... TAI= Färsk sperma för transport
AI= Färsk sperma
FAI= Fryst sperma

Rätta mig någon om jag har fel

//Martina som håller på med naturbetäkning ;)

Och då är detta på semi? kan man då skicka hästen till vilken Semistation som helst eller?

Om jag inte fått allt om bakfoten så åker man till sin närmsta seminstation, så beställer stationsägaren hem sperma från den hingst du vill inseminera med.
Smidigt!!

Och då är detta på semi? kan man då skicka hästen till vilken Semistation som helst eller?
Det heter semiN... ;)
Vilket är förkortning av insemination
AI = artificiell insemination
TAI = Transporterad AI - det kan man få till alla godkändamottagarstationer för AI
FAI = fryst AI - gansla mkt mer jobb

Om jag inte fått allt om bakfoten så åker man till sin närmsta seminstation, så beställer stationsägaren hem sperma från den hingst du vill inseminera med.
Smidigt!!
...ja man tar förstås med sig stoet dit...;)
himla bra om stoet har börjat brunsta dessutom...
och att det är nära, för man kan få åka några gånger. Om man inte är stadd vid kassa och har råd att låta stoet stå kvar tills allt är klart...

*skrattar* ja det underlättar ju att ha med sin märr :D

ja en annan som bara vet hur det går till naturligt höll nästan på å glömma hästaskrället.
Blev så nervös av hela grejen och alla termer och skulle man ha råd att betala slutnotan...
Men som tur är så var vår seminstation förstående o svarade på alla mina dumma frågor.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka