Sv: Ponnyhingstar??
Skillnaden mellan asrp och rsf:s hingstar är att de i asrp har visats fram för bedömning medans de i rsf bara behöver ha ett veterinärintyg på att hingsten är frisk och sen löser det licens. Det är inte alla hingstar i rsf som visas på tester eller kvalitet, vet faktiskt inte nån än. Nu är det ju en ung förening så hur det ser ut i framtiden vet vi inte än. Det är ju marknadsföring av hingsten om man visar fram den och få dokumenterat hur bra den är.
Jag personligen väljer en hingst som visats fram för bedömning av något slag.
Det enda som är helt korrekt är att man ska ha en veterinär undersökning DNA och sedan kan man lösa licens. RSF är kanske en ung förening i Sverige, men NPS(National Pony Society) är världens äldsta stamboksförande förening, dom har stamboksfört ridponnier sedan år 1893.
Valet är ju helt fritt vad man vill använda och man väljer utifrån de blodslinjer som ens sto har. Det gör det hela väldigt bra då kan uppfödare licensiera sin hingst för att få tillgång till vissa linjer utan att för den delen behöva erbjuda marknaden hingsten.
De hingstar som i dag är aktiva i RSF både som Brittiska Ridponny hingstar eller som sportponny hingstar har skulle jag tro till minst 90 % genomgått någon typ av bedömning.
Jag tror det är farligt att som uppfödare endast gå på en premierings nämndens bedömning eller en hingstägares, utan man får se till helheten och man måste väga in blodslinjerna och den potentiella arvbarheten hos hingsten.
Tidigare talare nämnde ju Monty som vunnit allt han startat i och gjort det med bravur.
Benjy som är en relativt ny hingst fick dubbeldiplom i Nybro.
Fabian xx har det som verkligen räknas avkommor i sporten.
Sharp and Return har väl tävlings resultat som xx hingst
Hot Shot har tävlings resultat
Highlight har ju Internationella tävlings resultat i dressyr
De importerade hingstarna har ju sina premieringar från sina länder och bruksprov samt avkommor med tävlings resultat.
Personligen tycker jag att det är viktigt att man ser hingsten fungera ute i den "riktiga" världen och hingstens absolut viktigaste egenskap är inte hans tävlingsförmåga utan vad han lämnar!
Att det finns två föreningar hindrar ju inte att man använder sig av bägge, det ena utesluter ju inte det andra och att stirra sig blind på att en förening är bättre än den andra, det lär ju visa sig i längden. Målet är väl ändå att ge uppfödarna möjlighet att göra det dom tycker om bäst - att föda upp ponnier av hög kvalite! Vägen dit kan ju vara lite olika men inte för den sakens skull fel