ponnyer från polen

hellboy

Trådstartare
ha suttit och kollat på lite ponnyer i polen och tycker endel ser trevliga ut och en del behöver äta upp sig och sätta muskler .

så fundera på att importera in en .

så skulle gärna vilja veta lite mera om ponnyer från polen , är det någon som ha en?

vad använder ni den till?

är det mera hobby eller tävlings ponnyer?

så ni som ha skulle ni vilja berätta lite om eran ponny ...

Sv: ponnyer från polen

Nu har jag ingen häst från Polen själv, men väl import från Island. Det man bör veta om import i första skedet är att det alltid finns risker som inte bör negligeras. Några vänner till mig importerade häst från polen, och med mina egna erfarenheter samt med vad dessa personer har berättat så verkar det vara samma typ av problem. Hästar som blev sjuka när de kom till Sverige, problem med pass, en häst som var dräktig och man visste inte med vem. Problem vid införsäkring osv. inköpspriset är ju ofta lägre på dessa hästar, men då ska ju sedan export och frakt räknas på i priset, och då kan det stiga beroende på.

Så mitt råd är att tänka flera gånger innan, för det är inte alltid friktionsfritt.

Polen är ett land där man egentligen inte själv haft någon avel av ponny. Man har varit väldigt duktiga på stora hästar men inte ponny. Så det är inte så länge sedan som polacker var här och köpte billiga ponnys.
Så av den anledningen kan man misstänka att de som finns att köpa billigt därifrån inte har den bästa kvaliten. Så det minsta man ska göra om man ändå tänker köpa en är att själv åka ner och se både hur ponnyn är och hur den har det. Jag vet en som hade en polsk ponny. Det var ett sto som inte helt ovanligt visade sig vara dräktig när den kom hit. Så man fick istället för en ponny att rida på ett oväntat föl född i december. Fölet med helt okänd fader var svårt att sälja och de hade inga möjligheter att ha två hästar själv. Så jag tror de mer eller mindre fick ge bort det för att bli av med det. När stoet äntligen gick att börja rida mer ordentligt visade det sig att hon inte höll för ridning så det hela slutade med att hon avlivades.

Tråkigt att se/höra samma saker även från andra köpare, vilket gör att man måste dra slutsatsen att detta inte är så ovanligt.:crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar