Ponnydriven plog?

MML

Trådstartare
Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar spändes för plogen och fick arbeta. Finns det plogar för häst/ponny att få tag på nu för tiden? Vilken utrustning har man på hästen? Finns det någon anledning att inte låta hästarna bidra i snöröjningen?

Här hemma bor två trygga, sunda och starka ponnyer. De är båda mycket tömkörda, tolkade efter, och den ena ska vara påbörjad inkörning och har dragit skaklar. Självklart skulle jag ta hjälp med att på ett tryggt sätt vänja dem (eller den, om en av dem får ta det arbetet) vid att ploga snö. Nu funderar jag mest på om det alls är praktiskt genomförbart?

Kontakta din närmaste förening för Nordsvensk brukshäst :). Åtminstone häruppe finns det folk som fortfarande kör plog, gräsklipp, skogsverktyg mm med häst.

Utrustningen är loksele, det behövs när det blir så tungt att dra. Och en ordentlig inkörning och sen styrketräning, det är mycket tyngre att ploga än att dra en vagn.

Jag har sett hemmagjorda hästdragna plogar som verkar fungera väl. Men som @skiesabove skriver - det blir snabbt tungt. En annan nackdel är förstås att ponnyn drar plogen bakom sig, vilket ställer lite andra krav på manöverutrymme och ger lite sämre precision. Men att dra av ett tunnare snötäcke från en väg regelbundet är absolut en god idé.

Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar spändes för plogen och fick arbeta. Finns det plogar för häst/ponny att få tag på nu för tiden? Vilken utrustning har man på hästen? Finns det någon anledning att inte låta hästarna bidra i snöröjningen?

Här hemma bor två trygga, sunda och starka ponnyer. De är båda mycket tömkörda, tolkade efter, och den ena ska vara påbörjad inkörning och har dragit skaklar. Självklart skulle jag ta hjälp med att på ett tryggt sätt vänja dem (eller den, om en av dem får ta det arbetet) vid att ploga snö. Nu funderar jag mest på om det alls är praktiskt genomförbart?
En sådan V-plog som länkats film på redan är enkelt att göra själv om man tänker på att infästningar osv är rejäla.
Du behöver ha loksele.
Du ska ha draglinor, svängel och snabbutlösning så du snabbt kan få bort plogen (enligt mig). Det senare kan till exempel lösas med skothakar på linorna om inte utrustningen har en annan lösning.

Nackdelen med att ploga med den typen av plog är som sagts att precisionen blir sämre och snö trycks ju ut på båda sidor av plogen. Så vill du till exempel ploga en hel gårdsplan skulle jag säga att du antagligen får några "ränder" här och där att skotta för hand. I alla fall fick jag det.
Jag plogade med en shettis så jag hade ändå bättre vändbarhet än med en större häst.

Ser ingen anledning att hästarna inte kan bidra till snöröjning men jag hade låtit dem turas om eller använt den bäst lämpade. Och funderat igenom att dt fanns gott om plats för vändningar och så där det ska plogas.

Det finns säkerligen de som plogar med tvåspann men det kräver mer träning av både dig, utrustningen och hästarna.

Ett förbehåll har jag.
Hästen måste utöver att vara tränad för uppgiften kunna stå helt stilla på kommando medan du spänner för och tar loss elller behöver ordna något mitt i plogningen. Det är en viktig säkerhetsaspekt.

Jag hade nog velat prova en vinklad plog (dvs ett blad vinklat så all snö hambar åt ett håll) till häst egentligen men så mycket engagemang hade jag inte att jag konstruerade en sådan.

En sådan hade behövt fasta skaklar (trä?) och ytterligare lösningar i konstruktionen för att gå rakt och inte fata runt tror jag.
Och knepigare med säkerhetsfunktioner då tänkte jag.

En sådan V-plog som länkats film på redan är enkelt att göra själv om man tänker på att infästningar osv är rejäla.
Du behöver ha loksele.
Du ska ha draglinor, svängel och snabbutlösning så du snabbt kan få bort plogen (enligt mig). Det senare kan till exempel lösas med skothakar på linorna om inte utrustningen har en annan lösning.

Nackdelen med att ploga med den typen av plog är som sagts att precisionen blir sämre och snö trycks ju ut på båda sidor av plogen. Så vill du till exempel ploga en hel gårdsplan skulle jag säga att du antagligen får några "ränder" här och där att skotta för hand. I alla fall fick jag det.
Jag plogade med en shettis så jag hade ändå bättre vändbarhet än med en större häst.

Ser ingen anledning att hästarna inte kan bidra till snöröjning men jag hade låtit dem turas om eller använt den bäst lämpade. Och funderat igenom att dt fanns gott om plats för vändningar och så där det ska plogas.

Det finns säkerligen de som plogar med tvåspann men det kräver mer träning av både dig, utrustningen och hästarna.

Ett förbehåll har jag.
Hästen måste utöver att vara tränad för uppgiften kunna stå helt stilla på kommando medan du spänner för och tar loss elller behöver ordna något mitt i plogningen. Det är en viktig säkerhetsaspekt.

Jag hade nog velat prova en vinklad plog bakom hästen egentligen men så mycket engagemang hade jag inte att jag konstruerade en sådan.

En sådan nog behövt fasta skaklar (trä?) för att gå rakt.
Och knepigare med säkerhetsfunktioner då kanske.
Efter att ha kört fyrhjuling med snedställt plogblad en del så är jag skeptisk till att dra en snedställd plog efter en häst. Snön trycker plogen rejält åt sidan! Jag tror inte fasta skaklar alls klarar av att hålla den rak och det kommer att dra snett på ett sätt hästen troligen har svårt att kompensera för. V-plog blir ju en helt annan sak

Efter att ha kört fyrhjuling med snedställt plogblad en del så är jag skeptisk till att dra en snedställd plog efter en häst. Snön trycker plogen rejält åt sidan! Jag tror inte fasta skaklar alls klarar av att hålla den rak och det kommer att dra snett på ett sätt hästen troligen har svårt att kompensera för. V-plog blir ju en helt annan sak
Jo. Jag lade faktiskt till om ytterligare konstruktionslösningar i inlägget medan du skrev detta.
Har sett någon sådan plog som fungerade. Men det kräver en styv kontruktion eller som någon av filmerna i lönken ovan att det i princip är en vagn med plog efter/under. Men det senare verkar opraktiskt.

Det finns utrustning att få tag på, men främst för stora hästar. Plogar ser jag inte så ofta heller där jag hänger, i en facebookgrupp för gamla hästredskap :)

Gå med i Sveriges Hästkörare! https://www.hastkorare.se/

Deras tidning ger mycket tips om hur och vad man göra med häst/ponny, och om redskap etc.

Oavsett häst eller ponny, så behöver hästen/ponnyn vara väl inkörd för uppgiften, och ha bra utrustning (loksele), samt att man har korrekt utrustning som draglinor, skaklar, svängel (varierar med vad man ska dra) för att dra redskapet med.

Jag tror att om man ska hantera ett snedställt snöblad, så behövs ett "förställ", en liten vagn som drar redskapet.
exempel: https://www.yourvismawebsite.com/skog-mek-sjm/produkter/forstallredskapsbarare/forstall

Tänker som en del andra skrivit att du behöver börja med att köra in hästarna ordentligt så att de är trygga med släpande redskap som låter samt kan viktiga grunder i brukskörning såom att sitta fast, göra halt och stå stilla.. länge. mm. När det är gjort så är det en ganska trevlig sysselsättning att ploga. Jag har snickrat en v-plog med säte som jag sitter på. Bredden är anpassad för min uppfart. För det är svårt att ploga tex en gårdsplan med v-plog men att skotta gångvägar och spår funkar bra. Jag använder loksele, träskaklar med "svängelmån" så att plogen inte kan åka in i baken på häst om det blir halt. Det kan vara mkt tungt att skotta så hästen behöver vara tränad för tungt drag. På filmen med var det 20-30 cm blötsnö och jag kunde inte sitta på kälken i första omgången.

Länk till film. https://www.facebook.com/share/p/vfm7mBYAQEDEj9SZ/

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 403
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 641
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 223
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 732
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar