Sv: Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!
Jag vet inte varför kvalgränsen höjts, detta har ju gjorts på förbundet och vad dom vill med beslutet vet ju inte jag. Men jag vet så mycket att det blivit för stora startfält i dressyr och i ponnyhoppningen klarade inte barnen av SM-banorna - därför kommer nog reglerna att ändras där också.
Sedan så blir inte jag så upprörd över de nya reglerna, klarar man procenten så gör man. När man är barn ska man först och främst tycka det är roligt att träna och tävla.
Fast jag tycker inte det går att jämföra med hoppningen överhuvudtaget, deras kvalbanor är ju alldeles för lätta för att möta en sådan bana i finalen, det kan hända så mkt mer än att bara komma sist, det kan bli farligt, man kan ta bort självförtroendet väldigt lätt i hoppningen om det blir för svårt. Dressyren tja vad händer liksom?? Sedan dömer dom ju hårdare på SM och det är ju bra men dom hade nog tjänat på att döma lika hårt på alla tävlingar på den nivån.
Det är som du säger, ekipage har fått 70% men man frågar sig ibland hur ? och då har det inte varit pga missar och sådant. Det slängs ju 7 or och 8or och tom 9.or hej vilt bland ponnyryttarna och sedan när dom kommer på häst i Msv kan dom vara glada för att ens få en 7:a.
Får man en 7a eller 8a vill man väl att det skall vara det på SM oxå eller på EM men det är till att dra av nästan 5- 10 % på poängen direkt internationellt (gäller alla åldersgrupper )och så tycker inte jag att det skall vara.
Men jag tycker det här är ett av problemen Sverige har och det är ett genomgående problem i alla grenar i alla åldersgrupper .Det döms för mesigt och för högt, Banorna är för enkla i hoppningen , skärp till svårigheterna tekniskt på vanliga nationella hopptävlingar och höj domarstandarden så det blir mer internationell standard då kommer inte ungarna kvala lika lätt för "alla" måste inte rida Msv B, Msv A så slipper vi överraskningar på vartenda mästerskap att "alla andra" är så bra och att banorna är för svåra mm mm. Så löser sig allt automatiskt , dom som kvalar har att göra på den nivån dom befinner sig och blir inte helt knäckta när dom kommer till SM eller ut internationellt och inser helt plötsligt att fan va bra alla är - vi har inget att komma med för hur kul är det egentligen ??
Jag har nämligen svårt att tro att dom som rider EM på ponny enbart gör det för att det är roligt.