Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!

Sv: Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!

kan det då bli så att man låter de som inta lyckats kvala vara med ändå? Eller tror du att de kommer att köra tävlingarna med mindre startfält?

Då kommer man köra med mindre startfält.

Kommer du verkligen från skåne och påstår att det inte är svårt att rida ihop 64 % på en nationell tävling i de program som krävs för att kvala sig till SM, och dessutom att man inte behöver någon speciellt bra ponny för att göra det, lyckliga dig isåfall!!

:bow:

Men det spelar väl ingen roll vart i landet man bor?

Tycker det är lite tråkigt, det är ju alltid kul att se på kür:d

*kl*

Jag tycker att det heltklart var dags för en höjning av % då det är många som kvalar men ändå inte riktigt har nått där att göra.. SM är ju trots allt för att kora den bästa ryttaren i sverige. Tidigare år har ju % varit högre än 63-64 för att få starta och tanken är att de svenska ekipagen bara ska bli bättre och bättre.

Att man tagit bort küren tycker jag oxå är bra då slipper man knepa och knåpa med den :D iof så drar den mkt publik, men man kan i en kür dölja svagheter och mkt av poängen kommer ur det konstnärliga. Ju fler kontakter och pengar desto större är chansen att få ett riktigt bra program. Küren gynnar alltså toppeliten, men missgynnar de som är på väg upp. I ett vanligt program rider att lika på lika villkor = att man får fram det bästa ekipaget.

BAL: Jag kan ju inte låta bli. :o

Jag är övertygad om att startfälten kommer bli mindre, vilket iof inte är fel. Det är en elit tävling och bara de bästa ska vara med. Dock undrar jag om detta är rätt sätt att utveckla ponnydressyren på, att minska eliten? Ska bli intresant att se hurvida startfälten på nationell tävling kommer se annorlunda ut nu, och hur det kommer se ut på regional nivå. Vi behöver ju en större elit i sverige. Våra valmöjligheter inför internationella mästerskap är ju otroligt små.

Hmm, inte helt tokigt men känns som en fruktansvärt simpel åtgärd på ett stort stort problem.

Det är säkert precis lika svårt i hela landet, men eftersom jag själv bor i skåne så vet jag att här är det svårt och man känner till de flesta som har kvalat sig till SM och jag har svårt för att tänka mig att någon av dessa inte vet hur svårt det är att kvala sig.
Men självklart är det lika svårt i hela landet

Jag tror inte att det är svårare att kvala i Skåne än någon annanstans. Däremot så har iaf jag sett ekipage som fått upp emot 70 % i Skåne men som inte varit så bra när jag sett dem på andra håll i landet ;)

Det här med domarsiffrorna är ju alltid ett hett ämne att diskutera, kanske är det så att det krävs både tur och skicklighet för att kunna kvala till SM, oavsett var man bor i landet.

Ponnypriser på bra natinella ponnyer är inte att ta med en nypa salt.. de är dyra och 200 000 är inte mycket för de bästa då ska man upp i 500 000 och över det, ännu mer utomlands..

Att höja kvalen är mycket bra, där finns ponnyer som går sm som till och med slår sig fria ofta! och inte går påtyglen ordentligt.. bara bra och så svårt är det inte att få ihopa 64% rid prydligt och bra bara..

Küren vet jag inte.. bra för att det kan vara svårt och kanske är det mer rättvist att ha vanligt program men samtidigt är det en publikdragning..

Ponnypriser på bra natinella ponnyer är inte att ta med en nypa salt.. de är dyra och 200 000 är inte mycket för de bästa då ska man upp i 500 000 och över det, ännu mer utomlands..

Det jag menar är att detta med priser är ju ofta andrahandsuppgifter, det finns väl inte så många säljare/köpare som skriker ut prislappen på varenda ponny med nationella meriter? Sedan diskuteras det alltid en himla massa och jag vet att inte allt är sant som sägs :angel:

Sedan är jag mycket medveten om att man får vad man betalar för...

I både hoppning och dressyr-SM så har det ju diskuterats att det är för många som kvalar in. Speciellt i hoppningen har ju det ju visat sig att många ekipage inte har där att göra egentligen. Det kanske inte har varit lika utmärkande i dressyren, men det har ju funnits ekipage som inte kommit upp i 50 % på SM.

En tanke med de ökade kvalgränserna är kanske att man ska försöka öka "lägstanivån" så att Sverige kan komma att närma sig toppländerna i Europa. Ridsportförbundet ser ju tävlandet i ett annat perspektiv än vad många ryttare gör.

Blir dom som är bäst bättre för att man höjer kvalgränsen ? Hur kommer Sverige närma sig Europa genom att bara höja kvalgränsen:confused:

Vad du egentligen vill säga är ju att ekipagen måste träna mer och för bättre tränare för att nå kvalgränsen, eller hur? och då undrar jag egentligen varför det är helt OK för dig att säga det när inte jag får göra det fast det gäller häst då ?

Detta gäller ju inte alla som "vill" utan man är faktiskt tvungen att kvala till det också och det klarar inte alla som "vill".

Och även om du lyckas kvala till OS är det ju inte säkert att du blir uttagen heller för det blir ju bara 4-5 ekipage.

SM 2006 är ju lite speciellt eftersom alla som kvalat och anmält sig fick starta. Men hade man "följt" reglerna och bara de 40 bästa bland D-ponnyerna, de 20 bästa av C- och B-ponnyerna fått starta hade den lägsta kvalprocenten varit:

D-ponny: 65 %
C-ponny: 64,17 %
B-ponny alla kvalade starta (18 st)

Alltså blir ju inte Sverige bättre eller närmare Europa om man hade följt reglerna som man brukar göra.

Jag tycker nog inte att det är helt rätt att jämföra SM med OS, lite olika divisioner tycker jag!

Jag vet inte varför kvalgränsen höjts, detta har ju gjorts på förbundet och vad dom vill med beslutet vet ju inte jag. Men jag vet så mycket att det blivit för stora startfält i dressyr och i ponnyhoppningen klarade inte barnen av SM-banorna - därför kommer nog reglerna att ändras där också.

Sedan så blir inte jag så upprörd över de nya reglerna, klarar man procenten så gör man. När man är barn ska man först och främst tycka det är roligt att träna och tävla.

Jag håller med dig helt och hållet, det viktigast är att man har roligt alltid när man håller på med sina hästar!

Jag tycker att de förra reglerna var bra...det är så dåligt att de har ändrat tycker jag och tagit bort küren:mad:. Det var ju så kul, det är liksom speciellt med kür å så tar de bort den.

Ta bort Küren????NEEEJ!!!!!den e ju de roligaste!!!!!!!!!!!!

Jag vet inte varför kvalgränsen höjts, detta har ju gjorts på förbundet och vad dom vill med beslutet vet ju inte jag. Men jag vet så mycket att det blivit för stora startfält i dressyr och i ponnyhoppningen klarade inte barnen av SM-banorna - därför kommer nog reglerna att ändras där också.

Sedan så blir inte jag så upprörd över de nya reglerna, klarar man procenten så gör man. När man är barn ska man först och främst tycka det är roligt att träna och tävla.

Fast jag tycker inte det går att jämföra med hoppningen överhuvudtaget, deras kvalbanor är ju alldeles för lätta för att möta en sådan bana i finalen, det kan hända så mkt mer än att bara komma sist, det kan bli farligt, man kan ta bort självförtroendet väldigt lätt i hoppningen om det blir för svårt. Dressyren tja vad händer liksom?? Sedan dömer dom ju hårdare på SM och det är ju bra men dom hade nog tjänat på att döma lika hårt på alla tävlingar på den nivån.
Det är som du säger, ekipage har fått 70% men man frågar sig ibland hur ? och då har det inte varit pga missar och sådant. Det slängs ju 7 or och 8or och tom 9.or hej vilt bland ponnyryttarna och sedan när dom kommer på häst i Msv kan dom vara glada för att ens få en 7:a.

Får man en 7a eller 8a vill man väl att det skall vara det på SM oxå eller på EM men det är till att dra av nästan 5- 10 % på poängen direkt internationellt (gäller alla åldersgrupper )och så tycker inte jag att det skall vara.

Men jag tycker det här är ett av problemen Sverige har och det är ett genomgående problem i alla grenar i alla åldersgrupper .Det döms för mesigt och för högt, Banorna är för enkla i hoppningen , skärp till svårigheterna tekniskt på vanliga nationella hopptävlingar och höj domarstandarden så det blir mer internationell standard då kommer inte ungarna kvala lika lätt för "alla" måste inte rida Msv B, Msv A så slipper vi överraskningar på vartenda mästerskap att "alla andra" är så bra och att banorna är för svåra mm mm. Så löser sig allt automatiskt , dom som kvalar har att göra på den nivån dom befinner sig och blir inte helt knäckta när dom kommer till SM eller ut internationellt och inser helt plötsligt att fan va bra alla är - vi har inget att komma med för hur kul är det egentligen ??

Jag har nämligen svårt att tro att dom som rider EM på ponny enbart gör det för att det är roligt.

Senast ändrad:

Jag har nämligen svårt att tro att dom som rider EM på ponny enbart gör det för att det är roligt.

Nope, de som aspirerar på EM-plats rider nog inte enbart för skojs skull. Det är mycket inom ponnysporten som iaf jag blir lite mörkrädd över, bland annat så undrar jag ibland om det är föräldrar eller barn som vill tävla :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag ska kvala ungponny SM inom dressyr med min blivande 4 åring! (Kat, C). Är det endast enorm "Allmänt intryck unga ponnier 2016"...
Svar
5
· Visningar
2 440
Senast: Thathorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I höst står Täby Ryttarsällskap som arrangör för lag-SM i ponnydressyr. Sveriges elit inom ponnydressyr gör upp om SM-titeln, och kvalar...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Fjellheim
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har gått ut med ett förtydligande, när det gäller reglerna för SM-kval i hoppning för unga ryttare och...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur