Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!

Sv: Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!

Jag förstår mig inte på ridsportförbundet. Nu säger de att startfälten är för stora och de måste höja kvalgränsen. Men varför i hela världen gav de då willands dispens i somras och lät alla kvalade starta? Varför höja kvalgränsen? När jag red ponny var de bara de 40 bästa som kom med till SM, och ofta var det då 60-70 st kvalade.

Men, ibland måste man ändra för ändrandets skull.

Att man tar bort küren tycker jag är bra.

Jag tycker att kalla de som ligger bland de sista i SM som "bottenekipage" som inte borde vara på SM utan bara rida runt och ta placeringar på regionala tävlingar är helt fel uppfattning, dessa sista ekipage är mycket duktiga som har klarat av att kvala till SM vilket inte är så lätt som det verkar här.
De ligger i toppen på de flesta regionala och elit tävlingar, och om de skulle stanna kvar på regionala tävlingar, vart skulle de ta vägen som nu inte klarar av att kvala till SM, ska de fortsätta att rida på lokala och ta placeringar där, vart ska då den gruppen ta vägen som inte tar sig fram på de regionala.

Självklart så borde det finnas fler arrangörer till nationella tävlingar, regionala och Elit kanske beror det på att det inte finns så många som rider nationellt, många klubbar har bara lokala ryttare och de som arrangerar tävlingar känner att det är svårt nog att få funktionärer till dessa då blir det svårt att våga sig uppatt arrangera nationella tävlingar.

Det jag menar är att de som lyckas komma till SM är ju oftast de som ligger i topp på regional nivå i sitt respektive distrikt. Varför kan man inte vara nöjd med det?

Jag förstår inte det stora med att vara med på SM och veta att man troligen kommer bland de sista, ni får gärna förklara för mig!

Om jag hade lyckats att kvala mig till SM så hade jag varit jättelycklig och naturligtvis varit med även om jag skulle hamnat bland de sista, man hade ju ändå varit bland de bästa i Sverige och det är väl stort att få rida ett SM. Det är nog många som har det som sitt slut mål innan man blir 18, och då har jag full förståelese för att om man lyckas att kvala in, vilket kräver en hel del!! Då tänker man inte så att jag har ingen chans att vinna utan nu har jag kvala in till SM men jag struntar i att rida det, det är väl något alla ska vara stolta över som har lyckats ta sig dit.

Det måste vara roligt att få mäta sig mot de bästa ponnyerna i Sverige och man har ju inte mött alla och vet inte riktigt om man tillhör "bottenligan", eller "mellanligan".

Jaa men man måste ju iaf ha en ponny med bra gångarter och lite kvalitéer. allt går inte att träna fram. Dock har jag oxå en ponny jag köpt billigt som blivit jättefin med träning så visst vet jag att det går. Men jag hade aldrig kunnat ta mig till SM då jag inte har föräldrar som ställer upp så mycket som behövs för det.

Faktum är att ponnypriserna i Sverige oftast är mindre än vad dem är utomlands. Jag känner till ponnyer i Sverige som sålts för upp till 750 000 kr (ponny som gått flera EM). T ex i Holland köptes en ponny för ca 2 000 000 SEK, den är idag med i landslaget. I Danmark kostade en av dem finaste C-ponnyerna 1 000 000 danska kronor...

Sedan vill jag faktiskt säga att det inte alls är som många tror, bara för att man köper sig en jättefin, dyr häst så betyder det inte alls garanterad framgång. De flesta är otroligt missunsamma mot dem som lägger ut stora pengar på hästar och ponnyer. Går det dåligt så är det ryttaren som har förstört hästen och går det bra så är det enbart hästens förtjänst.

Antalet chanser ökar ju om klubbar i hela Sverige tar sitt ansvar och anordnar nationella dressyrtävlingar för ponny!! Som det är nu är det ju oftast samma klubbar som anordnar tävlingar år efter år, ibland tillkommer någon klubb som har några ekipage på nationell nivå och som vill öka antalet SM-chanser för dessa ekipage.

Att kvalgränsen höjs kanske beror på att man vill försöka få fram "bättre" ekipage så att Sverige kanske kan stå sig bättre i den europeiska konkurrensen? Sedan är ju SM en elittävling, det ska ju vara de allra bästa som kommer dit, nu är det väl lite fler än så kanske.

Jag har lite svårt att förstå varför SM är så speciellt om man ändå vet att man kommer att höra till bottenekipagen, varför inte vara nöjd och glad om man kan vara med om konkurrera om placeringar på regional i stället?

Fast det gör ju inte att man höjer standarden utan bara att man sållar bort de som inte når upp till 64. De kommer ju inte att öka ekipagets förutsättningar. Ponnyns kvalitéer har den oavs om det är 50, 62 eller 64 % som kvalgräns.

Vill sedan säga att det kanske handlar om missunsamhet i viss fall och man kanske inte kan punga ut med så otroliga summor som 2000 000. Men de flesta ponnyer på topp kostar iaf 100 000, kanske inte vid inköp men vid försäljning.

I både hoppning och dressyr-SM så har det ju diskuterats att det är för många som kvalar in. Speciellt i hoppningen har ju det ju visat sig att många ekipage inte har där att göra egentligen. Det kanske inte har varit lika utmärkande i dressyren, men det har ju funnits ekipage som inte kommit upp i 50 % på SM.

En tanke med de ökade kvalgränserna är kanske att man ska försöka öka "lägstanivån" så att Sverige kan komma att närma sig toppländerna i Europa. Ridsportförbundet ser ju tävlandet i ett annat perspektiv än vad många ryttare gör.

Men även om man höjer kvalnivån till 68% så kommer ju någon att vara sämst. Allas mål kanske inte är att "ha något att göra" på ett SM. Många tycker säkert det bara är en upplevelse att vara med, känna stämningen se alla duktiga ekipage, och själva känna att de är en del av det hela.Visst är det dåligt att folk inte fattar att de skall rida de högsta klasserna om de har 50-60%. Jag tycker att man istället skulle lägga krutet på att utforma nåt slags system som gör att man måste kvala upp i klasserna redan på LC-nivå. Då skulle man slippa se alla de blåbär som rider klasser de inte är färdiga för. Men de som rider på 62 procent, varför stänga ute dem från SM. De är ju faktiskt ganska duktiga, de är ju inte deras ridning som är problemet.

En fråga till break_a_leg (eller ja, andra får gärna svara också)
Om du klarat att kvala till SM, skulle du då inte vara med, bara för att du inte hade någon chans att vinna.

Jag skulle varit med, chansen är ju större om man är med än om man inte är det....

:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag håller med dig fullständigt!!

Jag tycker också att man måste göra något redan på lokal nivå, ett uppklassnings system där man även blir uppklassad ur de enklaste klasserna. Och inte samma klasser på lokala och regionala tävlingar.

Nu är jag alldeles för gammal för att vara med ;) Men om jag hade klarat gällande kvalgräns och jag hade haft råd skulle jag kanske ha deltagit.

Är det någon som vet hur många som inte "får vara med" med de nya reglerna? (Om man ser till deltagarna i år tex)

de va på tiden att kvalgränsen höjs...så svårt är det ju inte att rida ihop 64%...det behövs det iag ingen kanonponny för att göra..

Det är mångas dröm att få vara med på ett OS också. Ska vi låta alla som "vill" vara med där också?

SM 2006 är ju lite speciellt eftersom alla som kvalat och anmält sig fick starta. Men hade man "följt" reglerna och bara de 40 bästa bland D-ponnyerna, de 20 bästa av C- och B-ponnyerna fått starta hade den lägsta kvalprocenten varit:

D-ponny: 65 %
C-ponny: 64,17 %
B-ponny alla kvalade starta (18 st)

Det var totalt 65 D-ponnyer, 31 C-ponnyer och 18 B-ponnyer som kvalat.

Om man i år hade haft 64 resp 63 % som kval hade 49 st D-ponnyer och 29 C-ponnyer kvalat. Risken är ju att med de ny kvalreglerna kommer inte kvoten fyllas, det kommer inte komma så många ponnyer till start som det finns plats för, många faller ju bort pga av försäljning, långa avstånd och sjukdommar.

Kommer du verkligen från skåne och påstår att det inte är svårt att rida ihop 64 % på en nationell tävling i de program som krävs för att kvala sig till SM, och dessutom att man inte behöver någon speciellt bra ponny för att göra det, lyckliga dig isåfall!!

Detta gäller ju inte alla som "vill" utan man är faktiskt tvungen att kvala till det också och det klarar inte alla som "vill".

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag ska kvala ungponny SM inom dressyr med min blivande 4 åring! (Kat, C). Är det endast enorm "Allmänt intryck unga ponnier 2016"...
Svar
5
· Visningar
2 440
Senast: Thathorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I höst står Täby Ryttarsällskap som arrangör för lag-SM i ponnydressyr. Sveriges elit inom ponnydressyr gör upp om SM-titeln, och kvalar...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Fjellheim
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har gått ut med ett förtydligande, när det gäller reglerna för SM-kval i hoppning för unga ryttare och...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka