Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!

T

Trocadero

Nu kan man läsa på Ridsportförbundets hemsida att SM finalen för C och D ponnyer inte kommer att avgöras i Kür.
Dessutom så höjs kvalprocenten för C och D ponnyer. Det blir 63 % för c-ponnyer och 64 % för d-ponnyer. Om man har kvalat in till SM under 2006 så gäller de reglerna.

Vad tycker ni?
:confused:

Sv: Ponnydressyr SM 2007 - Küren borttagen!

låter trist att inte finalen är ju kür. Fast jag tävlar inte ponny längre:cry: men ändå.

Förhoppningsvis leder ju detta till att de som kommer till SM är de som är "eliten" i Sverige. Årets SM hade väl lite väl stora startfält?

NÄE usch vad tråkigt att dom tagit bort küren!
Det har ju varit så kul nu när det har varit!!:cry: :mad: :mad:
varför gör dom det??

men men man e ju int ponnyryttare längre...:(

Tycker båda reglerna var dåliga.
Att kuren (som kanske varit lite mer publiklockande) tas bort är bara tråkigt. Fast på ett sätt kan jag ändå förstå det för man får kan ju skymma lite av sina svagheter, som inte går på samma sätt när alla rider samma program.

Att höja kvalgränsen tycker jag är tråkigt. Visst det ger mindre startfält, och visst det kanske höjer standarden lite. Men seriöst, de allra, allra flesta som drömmer om att få vara med i SM kommer aldrig få den chansen igen. På junior och storhäst måste du och hästen ha "allt". Vill vi att ridsporten skall vara en rikemanssport, eller något alla kan glädjas åt, oavsett ekonomi.
Nu får vi se hur det blir.

Ska tillägga det som jag sa inna i andra tråden!
Att man kommer inte få chansen om man knappt e känd!
Fast iofs 64% e inte jätte högt så att har man en bra häst så klarar man det!
Sen är det inte alla som har pengar... Men man får köpa en billig häst och sen rida upp dom istället för en fin dansk ponny eller tysk som dom som har pengar gör!!

Ja tycker de e roligare att ha jobbat upp hästen själv!! Finns säkert en del "Rika" som gör det med men många får super hästar från början!!!

Kanske blir det mer rättvist att küren försvinner även om det är roligare att titta på. Men de som har bra med pengar kan ju utforma en kür som passar deras ponny perfekt medans de med mer ansträng ekonomi kanske inte kan det.

Att höja procenten spelar väl inte så stor roll. Det är ju sexor rätt igenom och några sjuor. Vad var det för kvalprocent innan?

Vad menas med rik? Nu kan inte jag alla ponnyföräldrars ekonomi, men jag tror att det är ett fåtal som exempelvis har en förmögenhet att tala om utan de flesta jobbar nog på och lägger sina pengar på barnens idrottande. Alla föräldrar som har barn med egen ponny gör en uppoffring ekonomiskt, en dyr ponny kostar lika mycket i månaden som en billig...

Det var 62% för att kvala till SM, dock krävdes ju högre % för att komma med i kat C och D. I år var ju startfältet i SM jättestort, alla som kvalat kom med...

Det blir väl segt att titta på med när det blir så stora starfält. Visst är det synd om de som inte kvalar, men att åka till SM bara för att få rida ett SM känns ju inte heller så kul. Man vill ju ha en liten chans i alla fall. Detta är min egen åsikt. Alla håller nog inte med mig.

Jag tror inte att det blir en bra bedöming heller, man blir nog rätt mossig i huvudet på att titta på över 40 ekipage...

Jag tycker det är ganska välkommet att de höjer procenten, det lär ju inte heller bli någon större skillnad från hur det borde ha varit i år också (de sökte och fick dispens för att alla som kvalat skulle få starta). Det är ju de som har högst procent som ska komma in och t ex bland kat. D brukar den "sämsta" ligga runt 64-65%, så det blir egentligen ingen större skillnad.

Men att de tar bort küren tycker jag är riktigt dåligt, det är ju en höjdare! :mad: T ex vid Trollhättans nationella i somras så var det ju küren som drog folk, när jag red var det nästan fullt på läktaren och alla var intresserade. Däremot kan jag förstå att en del inte gillar att finalen går i kür eftersom det inte finns så många tillfällen att pröva på kür under våren/tidig sommar.

I Sverigetoppen har nog de flesta föräldrar ganska feta månadslöner att luta sig på. De kanske inte är miljonärer men klassas nog som överklass ändå. Inte alla jag veeeet! Men de flesta. På en vanlig "Svensson-lön" köper du knappast ponnyer för hundratusen, kör land och rike runt i en ny transport, betalar dyra meetingavgifter, träningar, utrustning, försäkringar, stallhyra osv osv. You name it!

Jag tror att det är väldigt många av Sveriges ponnyryttare som har som mål att tävla SM, inte placera sig eller vinna. Kanske därför att de vet att det är ett orealistiskt mål om man inte har "allt".

Tror inte det är stor skillanad på att titta på 40 ekipage, eller 45 (eller vad det var iår)
At höja från 62 till 64 är faktiskt ganska stor skillnad. På en ponny som inte har så mkt utstrålning, gång osv kan du ändå få till 62% med effektiv ridning, snygg sits, välridet program på en välriden ponny. Men skall du upp till 64 krävs det mer. Mer samling kräver mer gång, bättre skolor kräver mer samling, Det behövs mer power vilket är svårt med en mediåker ponny med mediåker gång.

Där är problemet, varför skall dessa ryttare som tar hand om sin ponny, tränar, har drömar och sliter inte få vara med. De betalar ju sina avgifter som alla andra. Varför skall dessa effektiviseras bort och inte vara tillräckligt bra?

Vad menas med rik? Nu kan inte jag alla ponnyföräldrars ekonomi, men jag tror att det är ett fåtal som exempelvis har en förmögenhet att tala om utan de flesta jobbar nog på och lägger sina pengar på barnens idrottande. Alla föräldrar som har barn med egen ponny gör en uppoffring ekonomiskt, en dyr ponny kostar lika mycket i månaden som en billig...

Jo alla kostar ungefär lika mkt i månaden men det är skillnad på att köpa en ponny för 60.000 eller en för 200.000 eller till och me dom som kostar en miljon.... :eek:

Ja sen har det väl med att göra hur mycket ens föräldrar kan hjälpa till med att betala träning och sånt oxå.

I Sverigetoppen har nog de flesta föräldrar ganska feta månadslöner att luta sig på. De kanske inte är miljonärer men klassas nog som överklass ändå. Inte alla jag veeeet! Men de flesta. På en vanlig "Svensson-lön" köper du knappast ponnyer för hundratusen, kör land och rike runt i en ny transport, betalar dyra meetingavgifter, träningar, utrustning, försäkringar, stallhyra osv osv. You name it!

Jag tror att det är väldigt många av Sveriges ponnyryttare som har som mål att tävla SM, inte placera sig eller vinna. Kanske därför att de vet att det är ett orealistiskt mål om man inte har "allt".

Tror inte det är stor skillanad på att titta på 40 ekipage, eller 45 (eller vad det var iår)
At höja från 62 till 64 är faktiskt ganska stor skillnad. På en ponny som inte har så mkt utstrålning, gång osv kan du ändå få till 62% med effektiv ridning, snygg sits, välridet program på en välriden ponny. Men skall du upp till 64 krävs det mer. Mer samling kräver mer gång, bättre skolor kräver mer samling, Det behövs mer power vilket är svårt med en mediåker ponny med mediåker gång.

Där är problemet, varför skall dessa ryttare som tar hand om sin ponny, tränar, har drömar och sliter inte få vara med. De betalar ju sina avgifter som alla andra. Varför skall dessa effektiviseras bort och inte vara tillräckligt bra?

Precis, håller med dig. :bow:
Det är nog väldigt mångas dröm och bara att få rida SM kan man nog leva länge på om man har en ponny som inte är den dyraste, finaste kanonponnyn som hra gått allt utan man verkligen har jobbat fram den i klasserna.

Det är väl jättebra att dom höjer kvalgränsen - det gör dom ju bara för att standarden redan har höjts och att dom som rider på 62% och inte högre förmodligen inte har på SM att göra. Rent krasst! Man kan ju inte ha en kvalgräns som är låg bara för att alla ska få vara med! Det är ju inte för inte Svenska mästerskapen!

På ponny fungerar det inte så att man måste ha ett namn för att lyckas - faktiskt! jag var i den svängen i ganska många år och varken jag eller ponnyn hade något namn, ialafall inte i början och vi hade jätte mkt framgångar! Honom köpte vi för 15000 kr!!

det handlar asbolut oftast inte om att någon har så rika föräldrar utan om att dom gör prioriteringar! Så skyll inte på det - hem å träna allihopa och visa att man inte behöver vara rik då ;)

Jag håller med er om detta!!

Det är väl ändå ganska svårt att få 64 % i de klasser som gälls för att få kvala till SM och dessutom så finns det inte så många chanser att få göra det.

Antalet chanser ökar ju om klubbar i hela Sverige tar sitt ansvar och anordnar nationella dressyrtävlingar för ponny!! Som det är nu är det ju oftast samma klubbar som anordnar tävlingar år efter år, ibland tillkommer någon klubb som har några ekipage på nationell nivå och som vill öka antalet SM-chanser för dessa ekipage.

Att kvalgränsen höjs kanske beror på att man vill försöka få fram "bättre" ekipage så att Sverige kanske kan stå sig bättre i den europeiska konkurrensen? Sedan är ju SM en elittävling, det ska ju vara de allra bästa som kommer dit, nu är det väl lite fler än så kanske.

Jag har lite svårt att förstå varför SM är så speciellt om man ändå vet att man kommer att höra till bottenekipagen, varför inte vara nöjd och glad om man kan vara med om konkurrera om placeringar på regional i stället?

Jo alla kostar ungefär lika mkt i månaden men det är skillnad på att köpa en ponny för 60.000 eller en för 200.000 eller till och me dom som kostar en miljon.... :eek:

Det här med ponnypriser ska man ta med en nypa salt. Dels så är det ju så att egentligen är det bara säljare och köpare som verkligen vet vad varje ponny kostat. Sedan så finns det oerhört många hästägare som övervärderar sina ponnyer, titta bara på annonssidorna. Annonser ligger ute länge, ofta ser man att priset sänks eftersom. "Topponnyerna" kommer ju sällan ut på annons, de säljs ändå.

En del ponnypriser tror jag faktiskt är lite "råttan i pizzan"-historier ;)

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag ska kvala ungponny SM inom dressyr med min blivande 4 åring! (Kat, C). Är det endast enorm "Allmänt intryck unga ponnier 2016"...
Svar
5
· Visningar
2 440
Senast: Thathorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I höst står Täby Ryttarsällskap som arrangör för lag-SM i ponnydressyr. Sveriges elit inom ponnydressyr gör upp om SM-titeln, och kvalar...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: Fjellheim
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har gått ut med ett förtydligande, när det gäller reglerna för SM-kval i hoppning för unga ryttare och...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka