Ponnyavel, champonat i Danmark! Hjääälp!!!

Maasjii

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt ett gångartssto, tysk ridponny. Jag vet att hon har rätt att delta i champonat osv i Danmark, då hon är född där osv. Men problemet är att jag fattar absolut nästan ingenting av hur det går till! Det känns inte som det är på samma sätt här i Sverige. Sidan som jag läser på är Sportspony.dk. Där står mycket om visningar och champonat. Men vissa ord förstår jag inte och är svåra att få översatta. Finns det någon som vet vad kåring betyder??

Jag vill när hon är tre år kunna visa henne, motsvarande unghästtest för 3 åringar här i Sverige. Det står om både endagar och 30 dagars visning på hemsidan, vilket är det jag ska fokusera och vad innebär det?? Och vad betyder kåring?

Hopps det finns någon som kan hjälpa mig att översätta eller vet något om hur det går till!??

Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om championat och unghästtester för sport ponny i Danmark.
 
. Eftersom du inte tänker visa i Danmark hade jag nog inte brytt mig så mycket i hur det funkar i första hand utan sett till att få ett svenskt pass i någon rasförening om det är möjligt och ta det därifrån. Är hon renrasig tysk ridponny så bör det vara ASRP som du vänder dig till.
 
. Eftersom du inte tänker visa i Danmark hade jag nog inte brytt mig så mycket i hur det funkar i första hand utan sett till att få ett svenskt pass i någon rasförening om det är möjligt och ta det därifrån. Är hon renrasig tysk ridponny så bör det vara ASRP som du vänder dig till.
 
Ja hon är helt renrasig. Jaha okej så det går att regestrera om? Så att hon kan delta här i Sverige? Annars hade jag nog tänkt att visa henne i danmark
 
Ja hon är helt renrasig. Jaha okej så det går att regestrera om? Så att hon kan delta här i Sverige? Annars hade jag nog tänkt att visa henne i danmark

Ska hon bo i Sverige måste hon tilläggsregistreras här, det är inget du kan välja bort.

Självklart kan hästar visas i sina nya hemländer. Det är inte så att man måste köra hästar kors och tvärs över världen för att de bara kan visas i sina ursprungsländer.
 
Ska hon bo i Sverige måste hon tilläggsregistreras här, det är inget du kan välja bort.

Självklart kan hästar visas i sina nya hemländer. Det är inte så att man måste köra hästar kors och tvärs över världen för att de bara kan visas i sina ursprungsländer.
 
Ja jo det känner jag ju till att hon måste, men trodde det bara var svenskfödda ponnyer som fick delta, tyckte jag läste det, Men nu vet jag isf lite mer och ska jag försöka kontakta asrp...tyvärr verkar de inte ha någon hemsida som fungerar
Tack så jätte mycket för ditt svar
 

Tips, trycker du på svara-rutan så skriver du ditt svar efter klammern efter QUOTE istället för att trycka på svara en gång till. Annars ser det så tokigt ut som det gör nu och det kan vara svårt att förstå vad du egentligen svarar på.

Är du osäker på hur ditt svar ser ut kan du trycka på fler alternativ istället och därefter välja förhandsvisning.
 
Nu har du fått bra svar redan, men för att svara på ditt ursprungliga inlägg så är kåring det samma som avelsvärdering/-godkänning. I Danmark måste även stona godkännas för avel om de skal få avkommor med "gröna" papper, detta görs på "hoppekåring" (hoppe=sto).
 
Nu har du fått bra svar redan, men för att svara på ditt ursprungliga inlägg så är kåring det samma som avelsvärdering/-godkänning. I Danmark måste även stona godkännas för avel om de skal få avkommor med "gröna" papper, detta görs på "hoppekåring" (hoppe=sto).
Tack!!
 
Nu har du fått bra svar redan, men för att svara på ditt ursprungliga inlägg så är kåring det samma som avelsvärdering/-godkänning. I Danmark måste även stona godkännas för avel om de skal få avkommor med "gröna" papper, detta görs på "hoppekåring" (hoppe=sto).
Är det inte ändrat helt nyligen så har du fel,så länge ett sto har rätt papper så får avkomman rätt papper.
 
Det kanske inte är så for ponnyer, jag känner mest till stora hästar (DV)... men trodde det var samma.
Har avlat på flera DV ston med DV eller av DV godkända hingstar,bara ett av dom har varit kårad och resten tävlingsmeriterade ,alla föl har fått vinrött pass som är motsvarigheten till Sveriges gröna papper.
Vad som gäller ponny har jag ingen aning om,dom växte jag ur för typ 100 år sen...:)
 

Liknande trådar

Avel Efter att ha haft en kanonhelg så blir det tipset inför nästa år – åk dit!!! Det roligaste för min del var såklart att His Highness...
2
Svar
24
· Visningar
2 659
Senast: speedy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp