Sv: Ponnyakuten 5
Om träningarna är spännande eller ej är inte det viktiga för mig, utan det är i princip vad man "kan ta med sig". Och det man kunde ta med sig från dagens har man kunnat ta med sig från de tidigare träningarna i årets serie. Beröringsträning för den "spörädda" var det redan förra avsnittet, samma sak med det där med ryttarbrist/ryttarfel/ryttarinställning - det har ju varit med varje avsnitt. Det ÄR nyttigt men kunde åskådliggjorts bättre än att se en ponnu rulla på en volt och hoppa ett litet hinder gång på gång. Tycker jag. Jag hörde förresten från lilla tösen som är här och rider och pysslar med hästarna, och är klockrent i den "riktiga" målgruppen för PA att även hon tyckte det var för mycket mat, miljö och för lite ridning och tips.
Däremot håller jag med om att det var bra att se att även proffsryttare kan bli nervösa för något de inte är vana med. Jag gillade särskilt när hon utbrast "bockar???" med fasa i rösten ;P
Men det är 30 minuter, och att se en elitryttare i dressyr visa nervositet över att hoppa låga hinder må varit nyttigt och bekräftande på många sätt men det uppvägde inte de andra 25 minuterna med "annat".