Ponny trött innan ridning och pigg efter!

P

pandaz13

Min ponny är en d-ponny, valack, 4 år.. Han är väldigt väldigt snäll och kan redan mycket (alltså väldigt lättlärd) nu är det såhär att när jag hämtar honom från hagen är han väl helt normal, lite slö, men han hänger med bra.. Under tiden jag gör ordning honom så blir han jättetrött och är jättenära på att somna, idag fick jag "putta" till honom flera gånger! Under tiden jag borstar och putsar honom kan jag förstå om han blir lite "trött" avslappnad eftersom han tycker det är så skönt.. Men inte när man sadlar och tränsar?
Är det några av era hästar som gör så? Bör jag oroa mig över något?

Har en till fråga, har ni några tips på saker man kan göra för att underhålla hästeni boxen? Har provat att lägga äpplebitar i hans vattenhink men dom fiskar han upp på några minuter >.<

//pandaz13

Sv: Ponny trött innan ridning och pigg efter!

Att hästen står och sover medan du gör iordning ska du inte bry dig om. Hästen är avslappnad och tycker det är mysigt att bli pysslad med. Vad du däremot ska vara uppmärksam på är om hästen alltid är trött, oavsett vad du gör med den. En häst som är konstant trött är sällan helt frisk. Men om han bara står och sover när du gör iordning ska du inte oroa dig, låt honom sova och väck honom när det är dags att röra på sig.

För att underhålla en häst i boxen kan man hänga in grova grenar i lämplig storlek hästen kan gnaga på. Det finns bollar man kan fylla med godis som hästen kan rulla runt och försöka få ut godisarna ur, det finns lekbollar med handtag på hästen kan bita i, busa med och kasta runt. Man kan hänga upp slickstenar i ett snöre i taket vilket skapar en lite större utmaning för hästen att slicka på då den kommer gunga runt när hästen försöker gnaga.

Håller med, inget att bry sig om. Var glad för att hästen tycker det är så avkopplande att bli omskött och iordninggjord inför ridning.

Min donna står tom och halvsover medans hovis bankar i fötterna på henne, hon tycker att även det är myspys :D

Att hästen sover och är avslappnad när man gör iordning den ser jag bara som positivt! Det gör ju själva hanteringen mycket lättare för dig :) plus så är det ju bra för hästen om den kan slappna av medan vi gör det vi måste innan ridning. finns de hästar som är stressade, skrapar i marken osv och inte alls tycker det är kul att bli borstad!

Det du istället kan hålla koll på är om hästen blir konstant trött, även i hagen, vid ridning osv. då brukar det kunna vara något som är fel.
Är du ändå orolig för att något är fel så är mitt tips att ta tempen varje dag. Då lär du dig vart hästen ungefär ligger på när den är frisk och du ser på en gång om den skulle få feber :)

Min pojk ser sovande ut när jag satt på honom tränset. Sedan kan han stå hur länge som helst vilket är väldigt bekvämt om man blir fångad av stallägaren precis innan man ska rida. Då kan man lugnt stå och prata en stund.
Men sedan vaknar han så fort man ska sitta upp och är hur pigg som helst. Håller med de andra var glad för att han är lugn när du donar med honom och ha koll så han inte jämt är trött.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V