Ponny stängs av efter farlig ridning – trots överklagan

En tävling slutade i dramatik när en tolvårig ryttare och hennes ponny stängdes av för farlig ridning. Efter en överklagan har disciplinnämnden nu fattat sitt beslut – och avstängningen står fast.

Jag som varit domarstöd på hopptävlingar en del ser detta så ofta och jag är ärligt talat förvånad över att inte fler blåses ut pga farlig ridning. Och ärligt talat skäms jag över föräldrarna som låter sina barn genomföra ritter när ekipaget är ett stegfel från att bryta nacken rakt in i ett hinder, det är ärligt talat på Soc-anmälan-nivå ibland.

Ofta är det stressade ponnyer som misstolkas som "heta", betslade upp till öronen med ryttare som ger så motsägelsefulla signaler med förhållning, skänkling och sits att det blir sådan snöbollseffekt och bara går fortare och fortare. Det är verkligen inte kul att se på och jag hoppas fler domare blåser ut.

Jag som varit domarstöd på hopptävlingar en del ser detta så ofta och jag är ärligt talat förvånad över att inte fler blåses ut pga farlig ridning. Och ärligt talat skäms jag över föräldrarna som låter sina barn genomföra ritter när ekipaget är ett stegfel från att bryta nacken rakt in i ett hinder, det är ärligt talat på Soc-anmälan-nivå ibland.

Ofta är det stressade ponnyer som misstolkas som "heta", betslade upp till öronen med ryttare som ger så motsägelsefulla signaler med förhållning, skänkling och sits att det blir sådan snöbollseffekt och bara går fortare och fortare. Det är verkligen inte kul att se på och jag hoppas fler domare blåser ut.

jag instämmer. Nu är det visserligen några år sedan jag var ute på ponnyhopptävlingar med dottern, men jag minns att det på nästan varje tävling fanns ekipage man hoppades "slippa" på framridning och framhoppning, då de inte kändes säkra att vistas i närheten av. Tyvärr allt för ofta en kombination av stressad ponny som försökte komma i från situationen, barn som tyckte att det var "häftigt" med en "svår" ponny, och förälder som ansåg att barnet hade full kontroll och ponnyn bara var "lite taggad".

Och rekord i att säga ärligt talat satte jag nog i denna texten såg jag nu 😂

Något som jag tycker är intressant som man ibland ser är kombinationen hävstångsbett och sporrar. Absolut så trivs olika hästar på olika bett, men jag har då aldrig sett en "seg" häst med ett kimblewick. De gånger jag har ridit med hävstångsbett har jag definitivt inte behövt något som stärker skänkeln.
Tycker att det är synd att föräldrarna inte trycker på sina barn att faktiskt lära sig rida. Ska man gå upp i klasserna så ska man ju klara av att kontrollera sin ponny.

Det här borde ske oftare, eller kanske att fler hopptävlingar för barn görs med stilbedömning istället så det tränas på rätt saker. Har sett ponny-ekipage som ridit i så okontrollerat tempo att ponnyn helt gick omkull vid en sväng. Så onödigt.

Något som jag tycker är intressant som man ibland ser är kombinationen hävstångsbett och sporrar. Absolut så trivs olika hästar på olika bett, men jag har då aldrig sett en "seg" häst med ett kimblewick. De gånger jag har ridit med hävstångsbett har jag definitivt inte behövt något som stärker skänkeln.
Tycker att det är synd att föräldrarna inte trycker på sina barn att faktiskt lära sig rida. Ska man gå upp i klasserna så ska man ju klara av att kontrollera sin ponny.
Just förekomsten av sporrar tycker jag också har gått från att vara på enstaka ryttare till nästan standard och jag tycker det är synd då de väldigt sällan används schysst och korrekt.

Sedan finns det också bra interaktioner med ponnyföräldrar där de har kallats upp till domartornet, informerats om gränsbeteende inför nästa klass och vilka konsekvenser det kan få, tagit det till sig och tagit det med barnet för att sedan bättra sig avsevärt.

Just förekomsten av sporrar tycker jag också har gått från att vara på enstaka ryttare till nästan standard och jag tycker det är synd då de väldigt sällan används schysst och korrekt.

Sedan finns det också bra interaktioner med ponnyföräldrar där de har kallats upp till domartornet, informerats om gränsbeteende inför nästa klass och vilka konsekvenser det kan få, tagit det till sig och tagit det med barnet för att sedan bättra sig avsevärt.
Sporrarna har nästan blivit som en accessoar. De ska ju bara vara en förstärkning av skänkeln, inte en nödvändighet för att ponnyn ska gå fram.
Det är intressant varför detta inte har lyfts fram i hästvälfärdsfrågan. Det är ju inte trevlig ridning på något sätt. Här kan ju faktiskt förbundet ändra i TR ganska enkelt, och förhoppningsvis iallafall förebygga farlig och rentav elak ridning.

Sporrarna har nästan blivit som en accessoar. De ska ju bara vara en förstärkning av skänkeln, inte en nödvändighet för att ponnyn ska gå fram.
Det är intressant varför detta inte har lyfts fram i hästvälfärdsfrågan. Det är ju inte trevlig ridning på något sätt. Här kan ju faktiskt förbundet ändra i TR ganska enkelt, och förhoppningsvis iallafall förebygga farlig och rentav elak ridning.
Varför ens tillåta sporrar för barn?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Disciplinnämnden har sagt sitt – en ryttare som startade utan att uppvisa giltigt vaccinationsintyg vid en tävling förlorar sin...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter larm om vanvård av hästar hos en djurhållare i östra Sörmland har länsstyrelsen fattat ett beslut som förhindrar kvinnans...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 007
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 231
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka