- Svar: 11
- Visningar: 1 819
En tävling slutade i dramatik när en tolvårig ryttare och hennes ponny stängdes av för farlig ridning. Efter en överklagan har disciplinnämnden nu fattat sitt beslut – och avstängningen står fast.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HerregudEn tävling slutade i dramatik när en tolvårig ryttare och hennes ponny stängdes av för farlig ridning. Efter en överklagan har disciplinnämnden nu fattat sitt beslut – och avstängningen står fast.
Oväntat :/Herregud! Och barnets förälder ansåg alltså att allt var i sin ordning och att det var tävlingsplatsen det var fel på?!
Jag som varit domarstöd på hopptävlingar en del ser detta så ofta och jag är ärligt talat förvånad över att inte fler blåses ut pga farlig ridning. Och ärligt talat skäms jag över föräldrarna som låter sina barn genomföra ritter när ekipaget är ett stegfel från att bryta nacken rakt in i ett hinder, det är ärligt talat på Soc-anmälan-nivå ibland.
Ofta är det stressade ponnyer som misstolkas som "heta", betslade upp till öronen med ryttare som ger så motsägelsefulla signaler med förhållning, skänkling och sits att det blir sådan snöbollseffekt och bara går fortare och fortare. Det är verkligen inte kul att se på och jag hoppas fler domare blåser ut.
Och rekord i att säga ärligt talat satte jag nog i denna texten såg jag nuJag som varit domarstöd på hopptävlingar en del ser detta så ofta och jag är ärligt talat förvånad över att inte fler blåses ut pga farlig ridning. Och ärligt talat skäms jag över föräldrarna som låter sina barn genomföra ritter när ekipaget är ett stegfel från att bryta nacken rakt in i ett hinder, det är ärligt talat på Soc-anmälan-nivå ibland.
Ofta är det stressade ponnyer som misstolkas som "heta", betslade upp till öronen med ryttare som ger så motsägelsefulla signaler med förhållning, skänkling och sits att det blir sådan snöbollseffekt och bara går fortare och fortare. Det är verkligen inte kul att se på och jag hoppas fler domare blåser ut.
Något som jag tycker är intressant som man ibland ser är kombinationen hävstångsbett och sporrar. Absolut så trivs olika hästar på olika bett, men jag har då aldrig sett en "seg" häst med ett kimblewick. De gånger jag har ridit med hävstångsbett har jag definitivt inte behövt något som stärker skänkeln.Jag som varit domarstöd på hopptävlingar en del ser detta så ofta och jag är ärligt talat förvånad över att inte fler blåses ut pga farlig ridning. Och ärligt talat skäms jag över föräldrarna som låter sina barn genomföra ritter när ekipaget är ett stegfel från att bryta nacken rakt in i ett hinder, det är ärligt talat på Soc-anmälan-nivå ibland.
Just förekomsten av sporrar tycker jag också har gått från att vara på enstaka ryttare till nästan standard och jag tycker det är synd då de väldigt sällan används schysst och korrekt.Något som jag tycker är intressant som man ibland ser är kombinationen hävstångsbett och sporrar. Absolut så trivs olika hästar på olika bett, men jag har då aldrig sett en "seg" häst med ett kimblewick. De gånger jag har ridit med hävstångsbett har jag definitivt inte behövt något som stärker skänkeln.
Tycker att det är synd att föräldrarna inte trycker på sina barn att faktiskt lära sig rida. Ska man gå upp i klasserna så ska man ju klara av att kontrollera sin ponny.
Sporrarna har nästan blivit som en accessoar. De ska ju bara vara en förstärkning av skänkeln, inte en nödvändighet för att ponnyn ska gå fram.Just förekomsten av sporrar tycker jag också har gått från att vara på enstaka ryttare till nästan standard och jag tycker det är synd då de väldigt sällan används schysst och korrekt.
Sedan finns det också bra interaktioner med ponnyföräldrar där de har kallats upp till domartornet, informerats om gränsbeteende inför nästa klass och vilka konsekvenser det kan få, tagit det till sig och tagit det med barnet för att sedan bättra sig avsevärt.
Varför ens tillåta sporrar för barn?Sporrarna har nästan blivit som en accessoar. De ska ju bara vara en förstärkning av skänkeln, inte en nödvändighet för att ponnyn ska gå fram.
Det är intressant varför detta inte har lyfts fram i hästvälfärdsfrågan. Det är ju inte trevlig ridning på något sätt. Här kan ju faktiskt förbundet ändra i TR ganska enkelt, och förhoppningsvis iallafall förebygga farlig och rentav elak ridning.