Ponny som vägrar!

P

pessoa

Jag rider en ponny som jag hoppar med ibland. Han hoppar jättebra, men på senare tid har han börjat vägra. :( Han är framåt och saknar inte bjudning, men precis innan hindret (när man är helt säker på att han ska hoppa) tvärvägrar han och man hamnar fram på halsen. Han rids också av andra, har sett att han gjort detta med fler också. Dock inget fel på utrustning osv, allt kollat...

Skulle verkligen uppskatta tips m.m för att han ska sluta vägra! :) (Det kan ju mycket väl vara mig som ryttare som gör fel!)

Sv: Ponny som vägrar!

Är hästen kollad av veterinär? Den kan ha kotledsinflammation tex...
Kolla upp detta ordentligt först så ni kan utesluta att den inte stannar för att den har ont.

Är hästen kollad av veterinär? Den kan ha kotledsinflammation tex...
Kolla upp detta ordentligt först så ni kan utesluta att den inte stannar för att den har ont.

Han har blivit kollad, men allt stod rätt till..

Du säger att han har blivit kollad av en vetrinär och det är ju nummer ett.
sen skulle jag föreslå att du tar hjälp av en tränare.

Är du verkligen säker på att det inte är kotledsinflammation?? Visas inte alltid så tydligt, förrän det är allvarligare. Pollen som jag rider började med detsamma, bara vägrade. Hade troligtvis kotledsinflammation.

Några saker som du kan kolla hos dig själv nästa gång du rider.
- Eftergift.
- Var noga med att inte släppa kontakten genom tygeln just innan han hoppar av.
- Tänk hur du ska rida efter hindret när du rider an.

Anledningen till att många tror att ngt kan vara fel är att han har ändrat beteende - alltså börjat vägra plötsligt. Jag tycker också att hästen bör kollas igen just därför.

Jag rider en ponny som jag hoppar med ibland. Han hoppar jättebra, men på senare tid har han börjat vägra. :( Han är framåt och saknar inte bjudning, men precis innan hindret (när man är helt säker på att han ska hoppa) tvärvägrar han och man hamnar fram på halsen. Han rids också av andra, har sett att han gjort detta med fler också. Dock inget fel på utrustning osv, allt kollat...

Skulle verkligen uppskatta tips m.m för att han ska sluta vägra! :) (Det kan ju mycket väl vara mig som ryttare som gör fel!)

Hej :) jag har ett connemarasto som jag hopptävlar med och hon hade aldrig vägrat ett hinder. Men en dag så började hon vägra på träningarna. Vi tog henne till veterinär men han hittade inget fel. Så jag fortsatte hoppa henne men hon bara vägrade. Vi röntgade henne men hittade fortfarande inget. Senare slutade hon att vägra och vi tog hem en ny hovslagare som frågade mej om hon haft hovböld tidigare. Så vi ringre veterinär som kom och han konstaterade att det var anledningen till att min ponny vägrade.
Sen har jag även en annan ponny som började vägra som inte veterinär heller kunde hitta fel på. Men då var det sadeln som åkte fram när hon hoppade och skavde så jag fick skaffa en strykkappa som gjorde att sadeln inte gled fram. Prova det du med för det kan vara att din ponny är omusklad vid manken och därför glider sadeln fram. :)

Hästen kanske har tröttnat på hoppning ? Rider du mycket dressyr och ut i terräng också eller är det bara hoppning ? Om du bara hoppar kan du ju turas om med att rida dressyr , hoppa och rida ut i terräng. Det funkade på min ponny.

Hej :) jag har ett connemarasto som jag hopptävlar med och hon hade aldrig vägrat ett hinder. Men en dag så började hon vägra på träningarna. Vi tog henne till veterinär men han hittade inget fel. Så jag fortsatte hoppa henne men hon bara vägrade. Vi röntgade henne men hittade fortfarande inget. Senare slutade hon att vägra och vi tog hem en ny hovslagare som frågade mej om hon haft hovböld tidigare. Så vi ringre veterinär som kom och han konstaterade att det var anledningen till att min ponny vägrade.
Sen har jag även en annan ponny som började vägra som inte veterinär heller kunde hitta fel på. Men då var det sadeln som åkte fram när hon hoppade och skavde så jag fick skaffa en strykkappa som gjorde att sadeln inte gled fram. Prova det du med för det kan vara att din ponny är omusklad vid manken och därför glider sadeln fram. :)
Du menar väl endå en svanskappa? ;)

min häst började också vägra helt plötsligt, vägrade ut oss på en tävling och 3 dagar efter så var vet hemma och besiktade hästen. hon hade kotleds inflammation på båda fram.

åk till en klinik och gör en hält utredning, pollan visade inget förutom vägringarna tills vi kom till kliniken, då haltade hon rejält.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka