M
moondance
En av mina kompisar har två c ponniers, som är 22 & 31 år gamla. Hon har haft dessa sedan dom var små. Hon har alltid fodrat med ögat dvs utan höanalys. Det har fungerat jätte bra i alla år, hästarna har vart jätte fina i hull & muskler osv. Men denna vintern har 31 åringen haft jätte svårt att hålla hull & muskler. Jag har tjatat på min kompis hela hösten & vintern att hon ska göra en höanalys, men det är 'onödigt' anser hon. Men nu när ponnyn har tappat såå mycket hull & muskler framåt vårkanten trots massa foder, så har min kompis börjat inse att det kanske vore en bra idé att analysera höet. Fast nu tycker både hon & jag att det är lite 'onödigt'. Då dessa två hästar ska iväg på bete i början på maj. Vad tycker ni????
Just nu äter ponnyn:
4 kg hö (fri tillgång)
2 kg lusern hack
2 kg nya groov
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
2 dl olja
mineraler
Ponnyn har ätit detta hela vintern nu, men har ändå tappat en hel del muskler & hull nu. Jag vet, det är omöjligt att ge råd om foderstaten när man inte har en höanlys & inte har sett ponnyn. Men jag tycker lite synd om min kompis nu. Hur hade ni gjort???? Ändrat något i foderstaten???? Tagit en analys ändå??? Eller fortsätta med samma foderstat & hoppas på att ponnyn ska lägga på sej under betet & sedan göra en höanalys till hösten & därmed räkna ut en 'riktig' foderstat???
Just nu äter ponnyn:
4 kg hö (fri tillgång)
2 kg lusern hack
2 kg nya groov
0,5 kg havre
0,2 kg betfor
2 dl olja
mineraler
Ponnyn har ätit detta hela vintern nu, men har ändå tappat en hel del muskler & hull nu. Jag vet, det är omöjligt att ge råd om foderstaten när man inte har en höanlys & inte har sett ponnyn. Men jag tycker lite synd om min kompis nu. Hur hade ni gjort???? Ändrat något i foderstaten???? Tagit en analys ändå??? Eller fortsätta med samma foderstat & hoppas på att ponnyn ska lägga på sej under betet & sedan göra en höanalys till hösten & därmed räkna ut en 'riktig' foderstat???
Senast ändrad av en moderator: