Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
De senaste åren har jag under vintern börjat komplettera med extra lucern till två av mina hästar pga att det de senaste åren lätt tappar hull fram emot våren.
Proteinbrist är oftast orsaken till att hästar faller ur på våren. Då har de haft denna brist hela vintern. Analycerat hö? Om inte så skulle jag ge extra lucern redan nu.
Som de andra sagt = LUSERN. Byt gärna ut 1kg av höet mot 1.5kg lusernhack.
Lusern är som hackat gräs... ett mkt näringsrikt grovfoder som kan ersätta hö.
Jag har fått berättat för mig att om energin i höt är högt, och proteinet lågt så använder hästen av sig energin och reserver i musklerna etc för att omvandla detta till protein. Under vintern märker man då att hästen har svårt att sätta muskler etc då den använder sina reserver i dem för att hålla hullet uppe. Framåt våren då när musklernas energireserver tar slut så tar hästen av hullet för att klara sig och då går den ner i vikt.
Förklaringen är helt enkelt proteinfattigt hö. Det här ovan var lite luddigt säkert, nån som vet bättre kan säkert förklara bättre. Så jag säger som de andra - proteiner! I form av lusern eller bättre hö. Helst det senare om det är möjligt.
Ca 1 månjad innan våren kommer då hon brukar gå ner i vikt ger du henne mer luzern och mer hö så hon lägger på sig lite.
Mitt hbl är det samma problem med varenda år går hon nr i vikt på våren då hon slutar att äta nästan helt en kort period
Hon vill bara äta de pyttelilla gräs som kommit upp i hagen.
Så jag göder upp henne så hon blir nästan fet och då gör det inget om hon går ner lite sen=)
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.