Ponny som tappar hull framåt våren ?

Sv: Ponny som tappar hull framåt våren ?

De senaste åren har jag under vintern börjat komplettera med extra lucern till två av mina hästar pga att det de senaste åren lätt tappar hull fram emot våren.

Proteinbrist är oftast orsaken till att hästar faller ur på våren. Då har de haft denna brist hela vintern. Analycerat hö? Om inte så skulle jag ge extra lucern redan nu.

Det är på senvintern/vårkanten det verkligen börjar synas att hästen haft protein ända sedan hösten.

Har man analyserat grovfodret så ser man redan vid installningen så kan man komplettera upp redan från början, och bristen uppstår aldrig.

Utan analys får man vara mycket observant på minsta förändring i hull och muskulatur, och är man osäker så garderar man med lucern hela vintern.

Något lämpligt foder?
Får inte vara för kraftigt
pga måttlig motion.

Som de andra sagt = LUSERN. Byt gärna ut 1kg av höet mot 1.5kg lusernhack.
Lusern är som hackat gräs... ett mkt näringsrikt grovfoder som kan ersätta hö.

Tack alla för era svar.
Är lusernpellets lika bra som
lusernhack?

Ja, de har samma värden.
Lusernhack ger ju dock lägre ättid, mer att pilla med.

Jag blöter alltid upp min lusern pellets. Går precis lika bra. Är mest en smak fråga tror jag. Det innehåller samma sak! Kolla med priset.

Jag har fått berättat för mig att om energin i höt är högt, och proteinet lågt så använder hästen av sig energin och reserver i musklerna etc för att omvandla detta till protein. Under vintern märker man då att hästen har svårt att sätta muskler etc då den använder sina reserver i dem för att hålla hullet uppe. Framåt våren då när musklernas energireserver tar slut så tar hästen av hullet för att klara sig och då går den ner i vikt.

Förklaringen är helt enkelt proteinfattigt hö. Det här ovan var lite luddigt säkert, nån som vet bättre kan säkert förklara bättre. Så jag säger som de andra - proteiner! I form av lusern eller bättre hö. Helst det senare om det är möjligt.

Ca 1 månjad innan våren kommer då hon brukar gå ner i vikt ger du henne mer luzern och mer hö så hon lägger på sig lite.
Mitt hbl är det samma problem med varenda år går hon nr i vikt på våren då hon slutar att äta nästan helt en kort period:crazy:
Hon vill bara äta de pyttelilla gräs som kommit upp i hagen.

Så jag göder upp henne så hon blir nästan fet och då gör det inget om hon går ner lite sen=)

hej! har själv en häst som är mkt svår att hålla hullet, särskilt på våren, brukar då ge honom b-vitamin flytande, funkar jättebra.:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka