Ponny som står på tå

Sandra86

Trådstartare
Behöver lite hjälp att lista ut vad detta är. Vet besök är redan inbokad till på tisdag. Kom ut till hagen i fredags och ponnyn stod på tre ben,:eek: vill inte stöda på benet alls, står enbart på tåspetsen, är varm och svullen i benet. Har funderat om det kan vara sen skada men har inte varit med om att de då inte vill stödja alls på benet. Vad tror ni, kan det vara sen skada eller är det något annat?

Sv: Ponny som står på tå

Visst kan det vara en senskada. Graden av hälta varierar mellan individ och skadans lokalisation. Genom att stå på tå avlastas t ex böjsenorna. Det kan i princip vara vad som; allt från fraktur och senskada till hovböld i trakten. Är hästen så smärtpåverkad ska du se till att få ut veterinär akut, det är imorgon som gäller och inte på tisdag.

Min häst stod på tå på ena bak förra vintern, trodde oxå hovböld men hovis hittade ingen. Röntgen visade sen griffelbensbrott och en senskada.

Kan i princip vara allt som kan gå fel i den regionen, senskada, frakturer, hovblöd osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 838
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 686
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 495
Senast: Robina
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 168
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka