Ponny som sparkar bak allt strö (spilta)

S

-Sharpay-

Har en ponny som sparkar bak allt strö i spiltan så allt blir nerpissat (spån). Sparkar även bak hö. Detta är slöseri av strö och hö.

Några tips på vad jag kan göra?

Sv: Ponny som sparkar bak allt strö (spilta)

Ha den inte i spilta. Jag skulle gissa att den gör så får att den står uppunden på samma ställe utan möjlighet att göra annat än att stå eller ligga.

Funderar faktiskt om jag ska bygga om 2 spiltor till en box.

Låt ponnystackarn stå i box och låt den vara ute längre på dagarna så den hinner rasta av sej ordentligt..

Har en ponny som sparkar bak allt strö i spiltan så allt blir nerpissat (spån). Sparkar även bak hö. Detta är slöseri av strö och hö.

Sätta en planka/bräda bak, alltså på golvet. Bara för att ponnyn trampar ut spånet i spiltan förutsätter inte att den kommer stå lugnt i boxen. Jag har en sådan. Han har mer strö under sig i spiltan än boxen.
Men kan du göra box så har du ju försökt att göra allt du kan, och hoppas att det löser problemet.

Låt ponnystackarn stå i box och låt den vara ute längre på dagarna så den hinner rasta av sej ordentligt..

Intressant, hur vet du att den står inne för mkt??

Den behöver inte vara ett dugg orolig för att den krabbar med frambenen och sparkar bak allt hö och strö.

Jag har tre av mina hästar på spilta och den ena av dem sparkar bak sitt hö och strö varje kväll medans han äter sitt kraftfoder. Han har helt enkelt som vana att stå och krabba medans han äter...
Står han i box ser det ut som att en jordfräs har varit framme så han står alla gånger bättre i spilta. Han får heller inte för lite utevistelse (ute 8-22) eller för lite att äta (fri tillgång på silage och lusern dygnet runt).

Var inte så snabb att dra förutfattade meningar, DET ÄR INTE SYND OM HÄSTAR SOM STÅR I SPILTA!!

Blir galen på denna åsikt. Det är inte mer synd om hästen i spilta än i box.

Självklart om den står inne större delen av dygnet, då är spilta inget alternativ men det är heller inte speciellt snällt att ha häst i box under de förutsättningarna heller så skärp er alla ni som tycker så himla synd om spilthästar.

Till TS får jag tipsa om hönät eller Haybar för att inte höet ska sparkas bak, ströet är svårt att göra något åt. Tror du att hästen fungerar bättre i box så kanske det kan vara ett bra alternativ som du funderar på att bygga om två spiltor till en box.

Med min som krabbar när han äter kraftfoder brukar jag vänta till han ätit klart med att lägga in hö, på så sätt kan jag kringgå hans "slöseri". Jag passar då på att rätta till torven så att den ligger på plats i hela spiltan och lägger sedan in höet. Det funkar för oss men det låter som att din häst kanske krabbar vid andra tillfällen än vid kraftfodergiva.

Lycka till!

Min lilla ponny var tvungen att stå i spilta ett tag, och hon gjorde likadant... Trots att hon var ute mycket i stora hagar. Men så fort hon fick sin box så slutade hon med det. Hon trivdes inte alls i spiltan, och det förstår jag, hur kul är det att stå fastbunden med rumpan mot allt som händer?

Jag provade med hönät, men där trasslade hon bara in sig med frambenen trots att det satt högt(hon mer eller mindre klättrade i det...), så det försvann snabbt igen. Du kanske kan prova med en sån där höpåse, i helt tyg med hål i? Men som sagt, du får säkert en mycket gladare häst i en box!

Jag lånar din tråd lite också!
Då jag har ett stort halvblod som står på BOX och gör precis så med höt!
Han krafsar i det och kissar o bajsar i det.
Jag har funderat på om det bara är ivägen o om man kunde göra ngt så att han inte kan skvätta ut höt?
Kan tillägga att bosen är stor nog för honom att sova i o trava i iaf så den är inte för liten, bara det att han ALLTID gjort så!

Sen har han lätt för att bli smal så vill inte ha hönät då jag tycker det tar lite längre tid att äta med de.. Plus att han slet sönder de hönäten jag hade sist =)

Så tips på typ foderhäck i box alt spilta i detta fallet!?

Jag lånar din tråd lite också!
Då jag har ett stort halvblod som står på BOX och gör precis så med höt!
Han krafsar i det och kissar o bajsar i det.
Jag har funderat på om det bara är ivägen o om man kunde göra ngt så att han inte kan skvätta ut höt?
Kan tillägga att bosen är stor nog för honom att sova i o trava i iaf så den är inte för liten, bara det att han ALLTID gjort så!

Sen har han lätt för att bli smal så vill inte ha hönät då jag tycker det tar lite längre tid att äta med de.. Plus att han slet sönder de hönäten jag hade sist =)

Så tips på typ foderhäck i box alt spilta i detta fallet!?

simpan härovan tipsade om Haybar, sök på det. Lite dyrt, men jättebra enligt dom som har det. Själv har jag egentillverkad höhäck i golvmodell. Snickrat ihop en med trä och armeringsjärn som passar nedanför krubban.

spånet kan du nog inte göra så mycket år, men du kan ju alltid bygga en foderhäck?

Tipsade om Haybar tidigare men som någon annan sa så är de ganska dyra. Jag har gjort egna :) inte lika snygga men funkar minst lika bra. Har satt "skenor" på sidorna vid ett hörn, trätt i en plyfaskiva oxh satt en gummikant högst upp så att det inte blir vasst. Funkar kanoners och blir inte spec dyrt. Lite trixigt att få till det bara men med lite tankeverksamhet INNAN man sätter igång så funkar det :angel: Säger hon som svor både en och två gånger över sin egen idioti eftersom hon satte igång med bygget när planen bara var halvklar...

Kan det vara så att hon tycker det är obehaligt att det skvätter på benen när hon kissar? Har en häst i stallet som också krafsar ihop allt bakåt (hon står i box) och sen pissar ner det. Hon vill inte kissa på stallbacken, i hagen och så vidare, men i ridhuset gör hon alltid det eftersom det inte skvätter på benen där. Testa att strö mer i spiltan, så att hon får både till kisset och till att ligga på. Det kan också funka att sätta en planka baktill för att förhindra att spånet åker ut i stallgången.
Annars tycker jag att ditt alternativ med att bygga om 2 spiltor till boxar är jättebra! För många hästar kan det funka med "bostadsbyte" för att lösa sånna där problem.

Dessvärre är pengar ngt jag inte har för tillfället!
Så bild på din lösning vore jättekul! Och andra lösningar med så klart! Gammelman behöver bli tjock o inte kissa på maten =)

har du bädd eller byter du allt strö?

ang spilta. så trivs en del hästar bättre i spilta än i box. Våran ena häst stod i spilta ½år. och när vi bytte till box var han mer orolig.

det är skillnad på att trivas bättre och att må bättre.

det är skillnad på att trivas bättre och att må bättre.

Hur kan du uttala dig om det, när du aldrig sett den hästen?

en häst mår inte bättre om den far runt och är orolig.
alla hästar är inte lika. De är individer precis som oss.

en häst, oavsett vilken häst, mår bäst i en box, där den kan röra sig och nå alla kroppsdelar utan besvär. en häst som kan röra sig, omän bara runt, har bättre cirkulation i kroppen. en häst med bättre cirkulation i kroppen får mindre svullna ben, mindre slagg i muskler osv, osv...

och sen hur din häst är eller inte och beter har jag inte en blek om och har inte sagt nått heller.

och förresten.
jag tror inte hästar "trivs" med sitt liv på samma sätt som vi gör.
ge dom bra rutiner, nog med mat, lång utevistelse i en bra hage och en eller flera kompisar, så "trivs" hästen. då har den fått alla sina behov uppfyllda. hästar är ett djur, de kan inte tänka på samma sätt som vi.

Och du kan itne se att lundborg har använt begreppet "trivs" i samma bemärkelse som du använder "må bra"??

Ni menar ju samma sak så varför hänga upp sig på att hon inte använder samma ord som dig?

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama