Ponny som slänger med huvudet

C

Charmelione

Okej , jag ska inte bli alltför långrandig men jag hoppas att kanske någon kunde ge mig lite tips ang . min ponny .

När vi rider dressyr så brukar hon ofta slänga med huvudet , detta börjar hon med efter ett tag då jag börjar kräva lite mer av henne . Ponnyns tänder är kollade och det är inget problem , jag rider på vanligt tränsbett .
Slängandet med huvudet sker aldrig vid hoppning utan alltid vid dressyr / markabete , kan det vara så att hon helt enkelt försöker komma undan arbetet ?
Hon slänger huvudet liksom rakt uppåt , inte att hon kastar sig med små slängar uppåt , det blir som ryck i tyglarna .

Någon som har något tips , eller vet vad det kan bero på ?

Sv: Ponny som slänger med huvudet

Kanske är din hand mer ostadig när du rider dressyr, så att hästen blir mer irriterad? Har du en lugn o stabil kontakt att erbjuda hästen?

(Det är i o f s inte lätt när hästen slår med huvudet:crazy: )

Jag är väldigt noga med att alltid hålla still händerna
är inte sån som " sitter och rattar " precis , det är därför
jag tycker att det är så skumt att hon slår med huvudet
för jag hittar ingen anledning till det :confused:

det kan vara så att hon har svårt att hålla balansen, inte har så mycket muskler..hästen slänger då med huvudet som en hjälp när den är svag..så var det med min ponny innan jag kom igång med dressyren ordentligt. Men det blir antagligen bättre när den blir starkare och inte har svårt att orka i tex, avsaktningar och igångsättningar. Kan du märka att hästen är vinglig och lite ostabil när du rider med? kolla även hur mycket musklad den är i kroppen..kanske detta hjälper hoppas jag

Hmm , det låter ju som en vettig förklaring .
Min ponny är ju bara 6 år gammal , så visst kan det
vara så :idea:

Okej , jag ska inte bli alltför långrandig men jag hoppas att kanske någon kunde ge mig lite tips ang . min ponny .

När vi rider dressyr så brukar hon ofta slänga med huvudet , detta börjar hon med efter ett tag då jag börjar kräva lite mer av henne . Ponnyns tänder är kollade och det är inget problem , jag rider på vanligt tränsbett .
Slängandet med huvudet sker aldrig vid hoppning utan alltid vid dressyr / markabete , kan det vara så att hon helt enkelt försöker komma undan arbetet ?
Hon slänger huvudet liksom rakt uppåt , inte att hon kastar sig med små slängar uppåt , det blir som ryck i tyglarna .

Någon som har något tips , eller vet vad det kan bero på ?

Jag tycker du ska ignorera att ponnyn gör så, förmodligen så är det som du själv skriver, att arbetet blir jobbigt och att du kankse sätter lite press på henne i dressyren att "komma ihop".

Om ponnyn för övrigt jobbar rätt, och lyssnar på dig, så kommer det att försvinna av sig själv när den blir starkare, därför är ignorera bästa metoden.

Rid öppnor ett par varv så ska du se att hästen lugnar ner sig. Det kan bero på ostadig hand, men precis som andra skrivit så är det väldigt svårt att vara stabil i handen när hästen slänger med det. Öppnor tycker jag är lösningen på alla problem! :D

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 095
Senast: Oknytt
·
Hästvård Finns en ponny på ridskolan som sedan efter sitt sommarbete, börjat gå och klia nosen mot ridhusväggarna och ständigt gå och nicka med...
Svar
7
· Visningar
1 268
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 871
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka