Ponny som reser sig

Sv: Ponny som reser sig

Hej :) jag förstår principen. Det kan vara ridpass när han inte ens försöker stegra också, så han är inget monster som gör det hela tiden. Och jag brukar alltid försöka avsluta ridpassen när det går som bäst. Grejjen är att han kan få för sig att stegra det första han gör också, om man t.ex. ska rida ut själv och han inte vill gå från gårdsplanen ensam. Och ja, han kan stegra ute också men det är ganska sällan.. det är väl om man pushar honom frammåt när han är "rädd" (inte de minsta rädd) för nått och inte "vågar" gå. Då kan han bara svänga om och tro att han ska slippa gå förbi. Men han slipper aldrig aldrig någonsin, därför jag inte fattar varför han fortsätter fjanta.

Okej,för innan skrev du när han blir trött,himla skillnad.
Alltså det han stegrar titt som tätt och inte vid specifik situation gör att mina tankar oavsett går till att hästen besväras utav ngt. Då han ibland inte alls stegrar,så tror jag på att han stegrar vid ngn form av smärta. Sorry,men jag tror faktiskt det och skulle ta och röntga och ta ut sadelkollare och åka till tandklinik.
Du har skrivit att du gjort detta, men jag skulle göra en ggn till, till andra veterinärer för att få ännu ett utlåtande

Menar du typ en graman eller så? Jag har haft det på honom nån gång och det känns som han får ännu mer panik då... fast jag kanske egentligen bara borde dra ner huvudet på honom och hålla i tills han går frammåt, och då lätta på den igen?

Jag skulle inte ta en graman, utan en fast martingal, alltså en martingal som du sätter fast i nosgrimman. Inte så kort att hästens huvud tvingas ned, utan bara så att den tar emot när han verkligen försöker resa sig.

Visar han tecken på istadighet annars också? Typ vägrar gå framåt eller lägger öronen bakåt när du lägger till skänkeln? För jag skulle nog inte tillåta det heller om jag hade en häst med stegringstendenser, och det kan vara lättare att mota problemet innan han går så långt så att han stegrar.

KL

Vi har en ponny på ridskolan som stegrar när han blir trängd. Tar man förmycket i tyglarna och skänklar lite för hårt så tvärstannar han och reser sig, visserligen har han en väldigt jobbig bakgrund som vi delvis inte vet vad som hänt men det är inte svårt att gissa sig till. Denna ponny är väldigt grov och ganska stor, inte helt okej i huvudet och kan tas in i kategorin "farlig" av vissa personer.

Han är lite lat, vilken ponny är inte det? Men rider man in på en volt, låter yttertygeln glappa några millimeter känner han det direkt, även om man har stark ytterskänkel går han helt enkelt ur volten. Pressar man mer med ytterskänkeln och leder med innertygeln stannar han och reser sig(aldrig högt, men tillräckligt). Man måste rida korrekt för att han ska funka, samma sak i hoppningen. Tappar du yttertygeln i galoppen på spåret, genar han direkt genom hörnen eller vägrar på hindret.

Jag vet inte vad jag ville få fram genom det här mer än att det kan vara så små saker som man inte tänker på som kan orsaka problem.

Hoppas du blir av med stegringarna :)
/Gotte

Jag har uteslutit att han har ont någonstans efter allt kollande. Och ang. tandis så har en riktig hästtandläkare nyss kikat på honom och dragit ut en vargtand + raspat i samråd med vetrinär så tänderna är det inte. Equi-terapuet hade jag ute för ungefär en måand sedan men kiropraktorn ska även kolla honom om ett par veckor, gör det regelbundet.

Det är svårt att förklara men ja har svårt att tro att en häst som är som han INTE gör det för att slippa undan, han är sån som gärna testar alla nya. Tror det är svårt att göra en bedömning om man inte sett honom. Det är oftast när han börjar bli trött och han inte orkar som det händer. MEN det KAN hända att han t.ex. tvärstannar vig utgången på paddoken och när man går på honom då så reser han sig där för att han vill ut. Det har ju funkat för honom förr liksom, när han hade en osäker liten ryttare.. så varför inte pröva. Grejen är att han inte slutar pröva fast han egentligen borde veta vid det här laget att det inte hjälper... Hade han så himmla ont så borde han väl resa sig vid all ridning även i skogen? Förstår du hur jag tänker? han tycker att det är jobbigt och säkert lite tråkigt att gå i paddocken och behöva arbeta ordentligt. Just därför är jag inte nån som sitter å nöter i paddocken varje dag i flera timmar utan de handlar om kanske 2 gånger i veckan a 30-40 min liksom, det kräver jag faktiskt av honom att han ska göra även fast de är tråkigt.

Som du själv säger, tyvärr himla svårt att göra bedömning via nätet. Då blir det nästan på automatik att man gastar "hästen har ont".

fast det jag menade va att du skulle låta ngn annan klinik kolla upp honom, alltså göra samma procedurer men med andra veterinärer för att få fler utlåtande.
Jag har tyvärr vart med om att en vet. sagt att en häst av frisk o sen visade sig motsatsen. Och inte bara jag har vart med om detta tyvärr

Tack för tipset, alla tips är välkommna. Det är en väldigt tuff häst, och det är synd eftersom jag vet att de hade kunnat förebyggas om han fått rätt hantering som ung. Vad jag förstår på den förra ägaren så har han ägt henne. Jag har kommit långt på vägen men det finns en del olater kvar som jag jobbar med varje dag när jag hanterar honom och rider. Då bland annat att han reser, vilket såklart är obehagligt. Men jag kämpar på :D

Nej jag förstår det :) och det är en sund tanke. Jag har varit noga och kollat minsta lilla. Jag har försökt utesluta varje grejj som jag stött på liksom. Först tänderna, sedan kollade jag en hasgalla han har på ena hasen ifall de kunde va nått. Vi var på klinik, röntgade, böjde och gjorde en allmän koll men inga fel på ponnyn. Det är väl ryggen man skulle kunna kolla upp nogrannare då....

Ja, ryggproblem brukar ställa till det ganska ofta.

Men OM dte nu verkligen inte har med smärta att göra så...tjaaaa,då gäller det nog att vara konsekvent och envis.
Men jag skulle ändå försöka fortsätta gå efter att när han går bra och fint-avsluta. Försöka iaf så att han inte hinner bocka

Ja det gäller väl att vara envis antar jag. Å då har han kommit till rätt person iaf :) Jag hoppas även på att det kanske växer bort när han blir lite äldre och mer rutinerad. Han är ju iofs 5 nu men sent tagen så...

Menar du typ en graman eller så? Jag har haft det på honom nån gång och det känns som han får ännu mer panik då... fast jag kanske egentligen bara borde dra ner huvudet på honom och hålla i tills han går frammåt, och då lätta på den igen?

Hey Malin:
Bibens PC tis jag få min lägged:
Örka inte läsa alla inslag!
Jag sa näven, Mirta sa handflät, samma sak, har inte tänkt VÅLT, bara så han förstå han ska inta stegre sig. (finns en del gammle horseman tricks för olatta häster)
Tie-Down, rid med grimme på, grimskaft binds ner mellan benen till jördringen, (är du med?) han ska kunna lifta huvud lita över lådrätt men inte högra.
PANIK???????? jobba med han på baken lite med Tie-Down på, hans trygghet är du på backen invid din axel.
Sorry about the spelling.
Az

Ska och ska. Är den utprovad av en utbildad sadelmakare? När var senast den kollades (av en utbildad sadelmakare)?

Ja den är givetvis utprovad av en sadlmakare, i sommras. Den gjordes dock smalare för ca en månad sedan i samråd med en sadelutprovare eftersom hela hästen blivit smalare. Han var smällfet när den provades ut första gången. Duger det som svar? :)

Och det finns absolut inget samband alls mellan hans stegringar och sadeln? Jag menar, stegrade hästen likadant oavsett sadel och före/efter omstoppning? Berättade du för sadelmakaren om stegrandet, och i så fall; vad sa hen om det?

Eftersom din häst är så oregelbunden i sitt stegrande och du som ryttare har svårt att se ett mönster i det så tycker jag att det lutar väldigt mycket åt något fysiskt problem. Men det är svårt att spekulera utan att ha sett dig och hästen.

Nj han har hållit på å stegrat i perioder. I början när jag fick hem honom förra sommaren så stegrade han när han inte ville gå från gårdsplanen när jag skulle rida ut själv, inte annars. Och då blev jag osäker eftersom jag inte haft honom speciellt länge, så han tyckte väl att det var skitbra när jag hoppade av och ledde honom istället eftersom jag blev rädd. Sen efter ett tag med detta problem fick jag nog och satt kvar fast han bråkade när vi skulle rida iväg, jag drev honom frammåt och frammåt och han blev skitsur, men gav sig tillslut och gick. Sedan dess har han bara försökt testa lite då och då men gett med sig snart nog när han märker att man inte tänker hoppa av och ge sig. Nu har jag haft en tjej som ska rida honom när jag är borta och hon har blivit jätterädd när han stegrat och hoppat av direkt, så problemet har liksom kommit tillbaka igen och han testar även med mig igen då och då.... det är mest därför jag inte tror att det är nått fysiskt men man kan ju inte veta.. om sagt. Och det är ju svårt att bedöma över nätet men jag försöka förklara så gott det går.

Och jag har bytt sadel en gång under detta året, båda har blivit utprovade och när jag tänker efter så han han stegrat oberoende av vilken sadel och när.

En tie down är som ett bettlöst huvudlag, eller kalla det nosgrimma om du vill, med en hake och rem som man fäster under hakan och i sadelgjorden mellan frambenen. Alltså ingenting som påverkar hästens mun eller inverkar på något sätt om inte hästen slänger upp huvudet eller försöker resa sig. Den är inte till för att användas som någon slags hjälptygel för att få hästen att gå "i form", utan bara att förhindra att hästen kastar upp huvudet osv. Så klart ska den inte spännas hårt, utan hästen ska kunna gå nomalt med huvudet utan tryck när den "uppför sig" i ditt fall :)
Tror dock inte att det kommer lösa ditt problem på längre sikt, men här är iallafall en bild :)
http://www.arenaleather.com/images/misc/nnt01.jpg

jah har en c-ponny som stegrade hela tiden när man krävde något.. och hon testade och testade.. ja frågade ofta hur jag skulle göra... och jag var i början rädd när hon gjorde det.. sen när jag blev "modigare" så tog jag spöt och tog det mellan öronen... låter hemskare än vad det är... jag ville inte testa detta innan.. men sen gjorde jag det och då slutade hon och gick lugnt iväg igen... så nu gör jag de varje gång hon gör det.. MEN det har blivit en väldigt bra förbättring :O
hon gjorde det minst 2 ggr per varje ridtur innan .. nu gör hon inte alls ofta och jag kan rida lugnt.. MEN det var inte det enda jag gjorde.. jag röt till på henne samtidigt.. ganska högt.. eftersom hon lyssnar väldigt på rösten!
Hoppas det löser sig!

hej måste bara säga en vigtig detalj att slå hästen på öronen hjälper inte dessutom så kan han bli skygg för dig när du ska sätta på träns,grimma borsta ansiktet mm. Jag skulle alldrig slå hästen,det låter hellt vansinne och jag tror inte att det hjälper. Våld löser inte nåt.

Försök i stället göra som ett tränings shema sådant brukar man göra med busiga unghästar, Börja med att rida i 10 min skritt på lång tygel utan att kräva något ta sen halvlånga tyglar och forts.skritta rid på stora spår och du ska styra med kroppen: höfter tyngd och så lite tyglar som möjligt .luta dig bakot och då ska han stanna du kan och så testa att rygga 3 steg när han stannat.
det är också att kräva nåt och tillslut lär han inse att man kan göra oika nya saker som är att kräva nåt men ändå ganska lätte avsluta passet med trav på lång tygel. sen kan du utöka programmet med att göra liknande saker i trav och sen galopp...

Tänk på att inte börja för snabbt för då lär han få till baka beteendet.
Hoppas du väljer alla knep utan att slå hästen. Självklart måste du säga ifrån med ett spö på rumpan men aldrig slå hästen i ansiktet med ngt inte änns med handen.

Liknande trådar

Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Ponnyfoton
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 597
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama