Ponny som reser sig

M

MalinArnells

Hej, har försökt fiska efter tips i lite andra trådar men utan resultat så nu postar jag en ny :D

Vill alltså ha tips på hur man får en häst som reser sig att SLUTA med denna olat. Olat är precis vad jag tänker kalla det i detta fall. Ponnyn är 6 årig borstskämd new forestvalack. Har för vana att resa sig så fort det blir lite jobbigt eller låtsas bli rädd för nått.. eller helt enkelt inte har lust. :devil:

Jag själv har egentligen inga problem med detta pga. att han förr eller senare slutar och gör det jag ber om. Men andra som rider honom kan bli osäkra (det är obehagligt med hästar som reser sig) och detta utnyttjar han självklart genom att busa ännu mer (Hallå, han är ponny och skitlat :grin:) Och jag vill gärna att andra ska kunna rida honom när jag tex. är borta eller så, helt enkelt.

Så skriv era tips och knep på hur jag kan få honom att sluta med detta beteende! Och ha alla 4 fötter på jorden.

Utgå från att hästen är frisk, har passande utrustning osv. osv.

Sv: Ponny som reser sig

Är du säker på att han inte har ont i ryggen, kissing spines är ett exempel på en orsak som får hästar att stegra sig när man rider.

Jag hade först och främst kollat upp så hästen var helt frisk, att urustnings passar och han inte har ont osv.

Jag hoppade förra måndagen upp på en c-ponny som gjorde likadant (hon och utrustningen var igenom kollad) så hon gjorde det i rena dumheter och så som du beskriver komma undan arbete.

Hoppade upp och börja känna lite på henne, sen när jag börja kräva lite av henne så ställde hon sig och direkt drog jag spöt i rumpan på henne, då drog jag med all kraft jag hade och sen fick hon springa (vi var på en stubbåker). Jag drev henne framåt hela tiden och när jag tyckte att det var dags att bryta av DÅ fick hon bryta av. Hon försökte bocka av mig men då drev jag henne bara framåt. Började om och började jobba henne igen, när jag kände att hon var påväg så vinkla jag upp spöt och det behövdes bara en gång. Pratade med ägaren i morse och hon har skött sig exemplariskt sedan dess.
Jag rekommenderar inte att man ska rida med vinklat spö och om man nu MÅSTE så är det något man gör bakom logen.

Kommer nog få massa skit nu men detta funkade på dena häst i alla fall.

Varför har DU inte gått på honom när han ställer sig för? Varför låta honom hålla på tills han slutar? Du uppmuntrar nästan beteendet.

Ett näva mellan ören, ännars för du sätta en Tie-Down på han, han kan inte stegra sig om han kan inte få upp huvudet.
Az

Ofta får man tips om att slå hästen i huvudet eller annat när det gäller stegringar och det tycker jag absolut att du ska undvika totalt, det kommer antagligen att förvärra problemet eller på annat sätt göra hästen rädd för dig.

Jag tycker att du ska ta ut en Nh instruktör, arbeta både från marken och så småningom uppsuttet. Man kan styra hästar med hjärnan om man bara vill lära sig.

Ofta får man tips om att slå hästen i huvudet eller annat när det gäller stegringar och det tycker jag absolut att du ska undvika totalt, det kommer antagligen att förvärra problemet eller på annat sätt göra hästen rädd för dig.

Jag tycker att du ska ta ut en Nh instruktör, arbeta både från marken och så småningom uppsuttet. Man kan styra hästar med hjärnan om man bara vill lära sig.

Tipset att slå dom på öronen med öppen hand är extremt effektivt. OBS du ska aldrig använda något hjälpmedel som ex spö eller dyligt.

Hästen blir inte rädd för dig utan kommer att sluta att stegra och göra vad den ska. Men du måste vara konsekvent och göra det varje gång den håller på, tills den ger sig.

Som sagt, utgå ifrån att hästen är frisk. Han är kollad av de flesta och mesta. Massörer, vetrinärer, hovslagare osv. osv :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag går på honom, annars skulle han väl inte sluta? Jag lägger spö på rumpan vilket leder till att han reser sig en gång till å sen brukar han vanligtvis göra det man ber om. MEN alla vågar inte lägga spö på en häst som reser sig ganska hög, därför vill jag ha fler tips på saker man kan göra, som kanske känns lättare :) För tydligen så får spöet inte honom att sluta helt utan snarare övertala honom för stunden. Han är en häst som testar överlag, i de flesta tillfällen.

Menar du typ en graman eller så? Jag har haft det på honom nån gång och det känns som han får ännu mer panik då... fast jag kanske egentligen bara borde dra ner huvudet på honom och hålla i tills han går frammåt, och då lätta på den igen?

Jag ska prova det, är öppen för förslag. Och jag tror inte heller han kommer bli rädd för mig, han är inte speciellt känslig när det gäller sånt där om jag säger så. Men ska jag "slå" mellan öronen eller på?

Jag ska prova det, är öppen för förslag. Och jag tror inte heller han kommer bli rädd för mig, han är inte speciellt känslig när det gäller sånt där om jag säger så. Men ska jag "slå" mellan öronen eller på?

Du ska ha tyglarna i en hand och slå på öronen exakt det ögonblicket du känner att han lyfter. Vänder han bort huvudet så tar du tyglarna i andra handen och använder nästa hand. Du ska bara slå tills han slutar och sen är det bra. Nästan gång han försöker gör du samma sak. Du får aldrig under några omständigheter använda något annat än en öppen hand.

Till sist så brukar det räcka att man höjer handen och hotar för att dom ska låta bli. Och ja jag förutsätter att det är en frisk häst som bara dummar sig och har fått för sig att den kan bråka för att slippa jobba.

Jag kan intyga att så är fallet. Om han hade ont så skulle han troligen resa sig redan från början av ridpasset och inte mot slutet när han börjar bli lite trött :P Och i å med hans bakgrund hos en 12 årig tjej där han alltid fått som han velat så styrker det också den tanken. Jag ska absolut testa detta iaf. Och jag förstår att det troligen inte räcker med en gång utan man måste göra det VARJE gång. Tack för tipset.

Jag vet ingen NH-instruktör i närheten av mig..

Jag brukar i dessa fall ta hjälp av en elastisk och fast martingal... typ behålla grimma på under och ha en cykelslang eller longeringsinspänningstygel i. Kan också fästa i nosgrimman. Lagomt hårt så att hästen inte blir låst men ändå inte kan ta "fart" med hjälp av huvudet och stegra. Är själv lite feg vad gäller att få en fullvuxen häst på mig... så... Efter ett tag räcker det med att sänka handen (utan gummislangar eller annat) när hästen provar att bråka för då tänker den att det inte är någon idé ändå att prova att stegra.

Kanske fungerar det att slå på huvudet men inte för den senaste damen som ville stegra. Hon hade det beteendet i sig sedan gammalt pga en gammal skada. Hade alltså haft smärta innan och därigenom fått beteendet. Att slå och bråka då hade antagligen bara förvärrat situationen. Skulle tro att hon kanske blivit behandlad som istadig innan. Jag tycker det är bättre att bråka så lite som möjligt och känna sig säker och inte stressad. Kan ju ge bättre med beröm om jag inte är rädd om livhanken eller hälsan i största allmänhet också...

Hoppas du kommer tillrätta med pålle. Kanske lite konditionsträning ute i det fria skulle passa? Klättra och kliva i skogen brukar vara fint... :)

Jag brukar i dessa fall ta hjälp av en elastisk och fast martingal... typ behålla grimma på under och ha en cykelslang eller longeringsinspänningstygel i. Kan också fästa i nosgrimman. Lagomt hårt så att hästen inte blir låst men ändå inte kan ta "fart" med hjälp av huvudet och stegra. Är själv lite feg vad gäller att få en fullvuxen häst på mig... så... Efter ett tag räcker det med att sänka handen (utan gummislangar eller annat) när hästen provar att bråka för då tänker den att det inte är någon idé ändå att prova att stegra.

Kanske fungerar det att slå på huvudet men inte för den senaste damen som ville stegra. Hon hade det beteendet i sig sedan gammalt pga en gammal skada. Hade alltså haft smärta innan och därigenom fått beteendet. Att slå och bråka då hade antagligen bara förvärrat situationen. Skulle tro att hon kanske blivit behandlad som istadig innan. Jag tycker det är bättre att bråka så lite som möjligt och känna sig säker och inte stressad. Kan ju ge bättre med beröm om jag inte är rädd om livhanken eller hälsan i största allmänhet också...

Hoppas du kommer tillrätta med pålle. Kanske lite konditionsträning ute i det fria skulle passa? Klättra och kliva i skogen brukar vara fint... :)

Jag kan intyga att så är fallet. Om han hade ont så skulle han troligen resa sig redan från början av ridpasset och inte mot slutet när han börjar bli lite trött :P Och i å med hans bakgrund hos en 12 årig tjej där han alltid fått som han velat så styrker det också den tanken. Jag ska absolut testa detta iaf. Och jag förstår att det troligen inte räcker med en gång utan man måste göra det VARJE gång. Tack för tipset.

du kan inte avbryta ridpasset innan han blir för trött?

När det går som bäst så kan du ju sluta. Va enveten och håll på så ett tag. antagligen så har tjejen slutat rida efter att han stegrat å på så vis har han lärt sig att stegra är likamed svslut och in i stallet.

Om du vet att han ex. börjar stegra efter 40 min,så avsluta efter 20 om han går bra. Gör så ett tag och öka succesivt på med ngn minut. När han går fint och du får YES känslan,avsluta.

Stegrar han ute oxå?

Hej :) jag förstår principen. Det kan vara ridpass när han inte ens försöker stegra också, så han är inget monster som gör det hela tiden. Och jag brukar alltid försöka avsluta ridpassen när det går som bäst. Grejjen är att han kan få för sig att stegra det första han gör också, om man t.ex. ska rida ut själv och han inte vill gå från gårdsplanen ensam. Och ja, han kan stegra ute också men det är ganska sällan.. det är väl om man pushar honom frammåt när han är "rädd" (inte de minsta rädd) för nått och inte "vågar" gå. Då kan han bara svänga om och tro att han ska slippa gå förbi. Men han slipper aldrig aldrig någonsin, därför jag inte fattar varför han fortsätter fjanta.

Tack för tipset :) men funkar de verkligen att knyta ner huvudet på dem? är det ingen risk att dom får panik och kastar sig på nått sätt?

Det får inte vara en alldeles för kort "slang" och den ska ju vara elastisk (gummisnodd går också kom jag på fast då blir det ju genom bettet.) Om du tänker på hur en vanlig martingal ska sitta i längd så är det ju inte så att den drar ner huvudet utan bara hindrar hästen från att slå upp med huvudet. Lite samma tänk. Det får inte vara obehagligt men ändå måste den hjälpa. Hästen lär sig fort också det lovar jag. Provat på travare bara för att bryta mönstret "huvudet uppe i vädret". Efter några sekunders förvirring är de med på noterna. Beröm bara och var lugn.

Om du säger att han är kollad så är han säkert det, jag kan ändå inte riktigt tro att han skulle göra det för att vara dum... Men om vi antar att det är så då:

Om hästen är så tuff att han använder såna metoder för att slippa vidare arbete så tror jag att man nog aldrig kommer kunna sätta upp en "osäker" ryttare på den hästen.

Oavsett om du kommer på "knep" som gör att han slutar med dig, så tror jag att grundorsaken att han slutar är att du känns bestämd och inte det minsta rädd. Han inser att han inte kan skrämma dig.
Detta kommer nog tyvärr inte bara överföras automatiskt till samtliga andra ryttare, skulle vara om du hittar en som är så trygg och bestämd som du då. Som törs visa honom att beteendet inte accepteras.
Med "fegisar" som jag själv så lär han fortsätta resa sig om de begär något han inte är villig att göra...

Nu är jag lite nyfrälst på klicker, och jag har blivit rejält överraskad över hur otroligt effektiv denna metod är, både på häst och hund.
Om din häst beter sig som han gör för att han är trött, tycker han har jobbat nog, inte ser meningen med att lyda längre, så kanske klicker kunde få honom på andra tankar? :idea:
Klicker får djuret att vilja göra MER och BÄTTRE eftersom de får en riktigt bra belöning (godis) för let´s face it, eftergift i all ära, men godis smäller högre ;)
Det stimulerar dem också att börja tänka själva, och det brukar göra dem både gladare och mer arbetsvilliga.

Så, mitt hetaste tips är nog att få hjälp att klicka in honom, och se om det gör någon skillnad. Se till att få hjälp av en erfaren klickertränare i början bara, så du lär dig att hantera metoden på rätt sätt.

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Ponnyfoton
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 597
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama