Ponny som inte vill gå.

M

Moja

Hejsan.
Jag är 12 år och har nu en jättegullig 23 årig Connemara på foder. Han är snäll på alla sätt och vis men han är väldigt seg. Hur ska man göra för att få fart på honom? Jag har provat spö men han verkar inte bry sig så mycket. Det är mest på vägen från stallet om man ska rida ut so m han t.ex. bara stannar ibland och vill inte rubba på sig. Men när man är på väg hem så är det fart på honom. Skulle vilja ha många tips
/ Moa

Sv: Ponny som inte vill gå.

Skulle så gärna vilja att någon gav mig tips :P

Hejsan!

För det första vill jag bara nämna att, är ponnyn 23 år så kanske han har rätt att vara lite trött, seg och sliten. Vet du vad han har gjort tidigare i sitt liv? Ridskoleponny eller privatponny? Detta kan vara viktigt eftersom det är hans tidigare erfarenheter som gör honom till den han är i dag.
Kanske upplever han uteritten som arbetsam? Tänk på att göra ridturerna roliga för hästen. Det skall vara kul att umgås med dig. Kanske är det du som brister i ledarskap? Följer han dig villigt när du leder honom? Om inte, så öva mycket på ledövningar. Finns bra böcker i ämnet, låna på Biblioteket. Bl.a. boken Horsemanship är informativ med bilder som beskriver de olika övningarna.
En annan anledning till att han inte vill lämna gården kan vara osäkerhet. Är han van att gå själv från gården? Eller brukar han ha sällskap? Vet du vilka som har haft honom tidigare? Om så är fallet fråga om de upplevt samma problem. Ponnyn är trots allt 23 år, han har hunnit lära sig mycket knep i sina dagar.

Lycka till med din ponny! Och mins....våld är sällan lösningen på problemet.

Mvh Myy
http://home.rixtele.com/~myysdjur

Det är en ganska gammal häst du rider på - har den alltid varit lite seg av sig eller har det kommit nu?
Ibland får man ju acceptera ett ens häst inte orkar lika mycket nu som när den var yngre.
Det där med att han stannar och inte vill gå när ni är på väg ut kan ju vara en protest mot någonting - eller ponnybus och ska testa litegrann.

Har du någon som kan hjälpa dej se över foderstaten? Kanske behöver din häst lite mer av något för att orka mer.

Hur ofta rider du och hur länge varje gång?

Hejsan och tack för svaren. Jo den förra ägaren nämnde att han inte är den typen av ponny som är jättepigg. men det är mest det när han stannar som jag syftar på. jag menar ibland måste man hoppa av och gå hela vägen och sedan rida honom tillbaka. Tillbaka är han jättepigg och vill nästan springa hela vägen. När jag leder honom kan han ibland bara stanna och stå där. Men tillslut går han. Jag ska låna den där boken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama